Hodeleie/seteleie/tverrleie -hvordan er bevegelsene til de små?

MrsQuattro

Glad i forumet
Her er det mistanke om seteleie, så lurer litt på dere som enten har fått bekreftet sete eller hodeleie på babyen, hvordan er sparkene/bevegelsene?

Her har jeg kjent de samme bevegelsene gjennom hele sv.skapet. Aldri noen ordentlige spark hverken opp eller ned, men mye "dytting"/pressing og romstrering oppe under ved ribbena..De klumpene som kommer ut der oppe er for stort til å være en fot eller hånd..
Har jo hørt om de som sier at "bare vent til babyen sparker deg i ribbena, så skal du se hvor vondt det er....." men det har jeg aldri merket, kun litt ubehag når han presser seg oppover...

meget, meget sjeldent jeg har kjent bevegelse på min venstre side..

Nå i de siste ukene kan det være voldsom romstrering hvor deler av magen løfter seg cm oppover og dytting ved ribbena, men ingen spark..

 
Her ligger frøkna med hodet ned. Har heller ikke kjent noe til de berømte sparkene i ribbena, men heller romstering og "åling" tett oppunder ribbena. Det er en stor kul under ribbena på høyre side, dette er i følge jm rumpa. Så ligger hun med ryggen mot høyre.

På venstre side kjenner jeg mest bevegelse, kan se små kuler som farer frem og tilbake Visstnok føttene det. Morsomt å følge med på :)
 
Tulla mi har lagt med hodet ned sånn ca heile svangerskapet som æ vet om. Men ho ligg med rumpa opp mot ribbeina og sparka ut i sida av magen min. Men det har hendt at ho har romestert med beina sine oppi ribbeina, men kan ikke si at det e vondt. Mer ubehagelig og rart :) Det æ syns e mest plagsomt e det trykket opp mot lungan og ribbeina, ligg å gnur så æ e veldig øm til tider.

Nu på denne tida e jo babyan stor og det begynne å bli ganske trangt for dem. Det e begrensa kor mye dem kan bevege på sæ.
Vet ikke kor langt du e på vei, men nærmeste venninna mi gikk med jenta si i seteleie helt til uke 37-38, da snudde ho sæ med hodet ned. Har hørt noen tilfella der babyen har snudd sæ helt opp til uke 40, men vet ikke kor vanlig det e.

Ønska dæ uansett lykke til og håpa h*n snur sæ med hodet ned :)
 
Her lå hun lenge, lenge i seteleie og da var det kickboksing overalt i magen og i blæra. Når hun snudde seg med hodet ned ble det mer av den pressinga mot ribbeina - ikke så mye spark. Et og annet skikkelig killer-kick får jeg, men ellers bare dytting/pressing. Og jeg kjenner litt mer som kiling lenger nede i magen, som sikkert er hendene hennes.. I dag fikk jeg bekreftet at hun har festet seg også, så da stemmer det iallefall :)
 
Frøkna her har ligget med hodet nede litt på høyre side og ryggen opp langs venstre side på de siste tre ultralydene, så det er nok favorittstillingen. Jeg har temmelig ømme ribben for tiden, mest på høyre side, spesielt når jeg sitter rett i ryggen eller framoverbøyd. Får ikke direkte spark, men veldige press til tider. Ellers er hun fæl til å dytte på magen både på høyre side av navlen og helt ytterst på venstre side. Litt tidligere i dag var det noe romstering helt nede ved trusekanten. Sier "dytte på" fordi jeg synes det er fryktelig vanskelig å vurdere hva det er jeg kjenner, om det er slag eller spark.
Synes det er fantastisk gøy at hun er så aktiv!! Her er det full rulle døgnet rundt
 


marlene87 skrev:
Tulla mi har lagt med hodet ned sånn ca heile svangerskapet som æ vet om. Men ho ligg med rumpa opp mot ribbeina og sparka ut i sida av magen min. Men det har hendt at ho har romestert med beina sine oppi ribbeina, men kan ikke si at det e vondt. Mer ubehagelig og rart :) Det æ syns e mest plagsomt e det trykket opp mot lungan og ribbeina, ligg å gnur så æ e veldig øm til tider.

Nu på denne tida e jo babyan stor og det begynne å bli ganske trangt for dem. Det e begrensa kor mye dem kan bevege på sæ.
Vet ikke kor langt du e på vei, men nærmeste venninna mi gikk med jenta si i seteleie helt til uke 37-38, da snudde ho sæ med hodet ned. Har hørt noen tilfella der babyen har snudd sæ helt opp til uke 40, men vet ikke kor vanlig det e.

Ønska dæ uansett lykke til og håpa h*n snur sæ med hodet ned :)


Uke 38 til torsdag... Jeg kom selv med rompa først, og leste et sted at en har større sjangs å føde selv i seteleie også da..

Legen mener at hun kjenner nede er litt stort og bredt til å være hode, eller mer en rompe...
Så vet ikke om det er best om han er stor i hodet, eller rompa er ned...:D
 


overcome skrev:
Her ligger frøkna med hodet ned. Har heller ikke kjent noe til de berømte sparkene i ribbena, men heller romstering og "åling" tett oppunder ribbena. Det er en stor kul under ribbena på høyre side, dette er i følge jm rumpa. Så ligger hun med ryggen mot høyre.

På venstre side kjenner jeg mest bevegelse, kan se små kuler som farer frem og tilbake Visstnok føttene det. Morsomt å følge med på :)


Gøy å lese at vi har det "omvendt" når det gjelder bevegelser, med tanke på at jentene også ligger med ryggen mot hver sin side! :)
 
Hm jeg kan prøve å dele mine erfaringer. Her lå minsten i sete til forrige uke (uke 36). Magen min har hatt litt sånn hoppbakkefasong, og det har vært "tomt" på midten om du skjønner. Når det gjelder spark kjente jeg ikke da noe oppunder ribbeina, og klumpen der oppe (hodet) var ganske stor. Kjente  mye føtter ut på sidene og nederst. Nå har mini snudd seg, men må innrømme at det er ikke stor forskjellen!! Jeg trodde ikke han hadde snudd seg siden jeg følte det var så likt, men det var visst ingen tvil. Kjenner nå en del kiling/småbevegelser helt nederst som jeg regner med er armene..
Håper på hodeleie for deg:)
 
Her ligger hun nesten garantert med hodet ned, og har gjort det i hvertfall de siste
7-8 ukene, jordmor har sagt at hun gjorde det hver gang. Jeg kjenner at hun
ligger med ryggen mot hele høyresiden, og så kjenner jeg en stor rund del (rumpa) helt oppe ved høyre ribbein, som babyen ofte presser oppover slik at det gnager skikkelig. På
venstresiden av magen kjenner jeg ofte føtter og hender både oppe og nede. Når hun
sparker på venstresiden kjenner jeg ofte at rumpa blir dytta opp i ribbeina. Hodet kjenner jeg ofte også presser på langt nedi bekkenet når hun blir urolig :)
 
Gutten min ligger med hodet ned og ryggen på venstre side av magen..  (sjekket med ul) Kjenner sjeldent bevegelser helt nederst i magen, men en god del bevegelse oppe i magen.. Kjenner rumpa som beveger seg og føttene som presser ut i mageskinnet på hø side.. Hadde seteleie sist gang og da fikk jeg "karatespark" nede ved trusekanten samt at det var mye "tommere" oppe i magen, hadde en stor "kule" som bevegde seg fra side til side og litt små bevegelser på siden.. Største forskjellen mellom seteleie og hodeleie for meg er at jeg føler det er mye mer baby oppe i magen denne gang enn sist gang, kjenner liksom babyen i "hele" magen oppe kontra bare på en side forrige gang.. 
 


overcome skrev:
Her ligger frøkna med hodet ned. Har heller ikke kjent noe til de berømte sparkene i ribbena, men heller romstering og "åling" tett oppunder ribbena. Det er en stor kul under ribbena på høyre side, dette er i følge jm rumpa. Så ligger hun med ryggen mot høyre.

På venstre side kjenner jeg mest bevegelse, kan se små kuler som farer frem og tilbake Visstnok føttene det. Morsomt å følge med på :)



Babyen min ligger akkurat likens som til deg,og bevegelsene er akkurat samme
 
Her er det også mistanke om seteleie, fikk beskjed om det på jordmorkontroll i uke 35. Skal på ul og ct røngten på fredag for å få det bekreftet og se om jeg er bred nok i bekkenet for setefødsel. 
Jordmor mente at det måtte være rompa ned fordi det var for smalt til å kunne være hodet. Og at hun mente hun helt klart kjente hodet opp. Det ligger som en stor kul like over navelen og presser seg til stadighet utover. Noe jeg tror må være det ene benet sparker/presser/dytter meg kun ut på min høyre side. På venstre siden av magen føles det ganske tomt. Så magen min ser ofte ut som en trekant, og når jeg ligger på rygg ser magen ut som et fjell, spiss og høy på midten og bred på sidene, med mest på den høyre siden. Magen min er altfor lav til å merke noe i ribbeina, det høyeste jeg har merket noe er midt mellom navelen og ribbeina. 
Håper du har hodeleie da. Jeg har bedt på mine knær til snuppa om at hun kan for både hennes og mammas beste snu seg før fredag og feste seg med hodet ned, så håper hun har hørt på meg :) 
 
Her har lillegull ligget med hode nede siden uke 30 ifølge jordmor, og vi fikk det også bekreftet på ul i uke 32+4 også:) og da sa han at det var liten sannsynlig for at han kom til å snu på seg nå:) Og dette tror jeg stemmer, at han ikke har gjort, for jeg her hele tiden hatt mye press på både venstre og høyre side av magen, to store deler, som ryggen eller rumpa hans som presses ut:) og på høyre side har jeg mest kjent små spark/dult, som en hånd eller en fot:) Så tror det er ryggen som er på venstre siden av magen min <3 
Er så kosli å sitte å se på at magen beveger seg, som bølger over hele magen, eller at det buler ut her og der;)
 
Da ligger han visst med hodet ned her også :)
Hodet ned, ryggen oppover langs min høyre side, og rompa oppe på midten/høyre side ved ribbena..

Morkaka ligger på fremre venstre side, så er nok derfor jeg ikke kjenner særlig til bevegelse der...

Hodet var dog ikke festet enda..
 
Back
Topp