Hodebry i prøvetiden

Kangaruu

Betatt av forumet
Junilykke 2022
Det er så mye som sies og skrives som man skal tenke på som gravid: Alkohol, kaffe, neglelakk, kjøtt, ost, hudkremer, parfyme, hårspray, lakris osvosv… og så sies det at man bør leve på samme måten når man prøver som når man faktisk er gravid. Dette er jo fint og gøy om prøvingen varer en mnd eller to, men om den varer lenger blir det ikke like lett i mitt hode :hilarious:.

Så mitt spørsmål til dere flotte damer er: Hvordan gjør dere det med alt dette i prøveperioden? Og har noen av dere fått noen innspill fra lege/gynekolog el om dette?

Hilsen en som prøver å finne balansen mellom ansvarlig og fanatisk :hilarious::hilarious::hilarious:.
 
Alkohol holder jeg meg unna allerede, og utover det lever jeg som normalt med både kaffe, mat og hårspray! Tar folat som kosttilskudd hver dag, så frem jeg husker det.. :hilarious:


Tror det blir et laaangt svangerskap om jeg hiver meg på alle anbefalinger allerede før jeg er gravid:joyful:
 
Lever som normalt fram til positiv test, med unntak av at jeg tar folat (når jeg husker det).

Prøvd i 18 mnd nå, og hadde blitt sprø om jeg måtte levd som gravid hele den tiden. Det er ikke mye jeg vil trenge å endre på om jeg en gang blir gravid, men veldig greit å slippe å tenke på sånt nå. :)
 
Det er så mye som sies og skrives som man skal tenke på som gravid: Alkohol, kaffe, neglelakk, kjøtt, ost, hudkremer, parfyme, hårspray, lakris osvosv… og så sies det at man bør leve på samme måten når man prøver som når man faktisk er gravid. Dette er jo fint og gøy om prøvingen varer en mnd eller to, men om den varer lenger blir det ikke like lett i mitt hode :hilarious:.

Så mitt spørsmål til dere flotte damer er: Hvordan gjør dere det med alt dette i prøveperioden? Og har noen av dere fått noen innspill fra lege/gynekolog el om dette?

Hilsen en som prøver å finne balansen mellom ansvarlig og fanatisk :hilarious::hilarious::hilarious:.
Nå er ønsket om en baby nr 3 ganske høyt for oss. Men når det nå ikke satt på pp 2 heller, så tenker jeg at det blir veldig kjipt å sitte å «ofre» kjekke kvelder med venner med å ikke kunne ta en Pepsi, cola eller kaffe. Eller å kunne unne seg ett glass vin en kveld. Men jeg prøver å passe på at jeg ikke drikker alkohol etter el. I tilfelle det skulle klaffe, og det er vel da jeg er flinkest til å ta folat tilskuddet og. Tenker babyer unnfanges under fyll og fanteri og det går fint også, så om man tar ett eller flere glass med kaffe, cola, Pepsi Max så går det ok. Jeg blir gal om jeg skulle være u gravid modus før jeg i det hele tatt er gravid:eek::sorry:
 
Tusen takk for svar dere :Heartred. Godt å høre hva andre tenker :happy::Heartred. Det er litt det jeg har tenkt også, at jeg blir sprø av alle forholdsregler uten å være gravid :hilarious:. Men har sluttet med alle medisiner, for det mente legen jeg burde. Ikke like lett når det er medisiner jeg egentlig trenger :hilarious:. Har en morsom allergisesong for å si det sånn :hilarious:.
Hører gjerne fra flere også, enten like tanker eller andre tanker :happy:.
 
Sluttet å snuse den den dagen jeg tok ut spiralen (1.des 2020). Levde som gravid i mange måneder, men ble ikke gravid. Den måneden jeg ga beng, drakk vin og heiv innpå med koffein ble jeg gravid, men mistet i ma. Virker som dette kan ta sin tid, så nå koser jeg meg med både koffein og alkohol. Tester etter el, men finner den ikke! Tar jevnlige g-tester og er klar til å kaste alle uvaner når det klaffer igjen…. Snus har jeg klart meg uten da! Sykt stolt av det :happy:
 
Det er så mye som sies og skrives som man skal tenke på som gravid: Alkohol, kaffe, neglelakk, kjøtt, ost, hudkremer, parfyme, hårspray, lakris osvosv… og så sies det at man bør leve på samme måten når man prøver som når man faktisk er gravid. Dette er jo fint og gøy om prøvingen varer en mnd eller to, men om den varer lenger blir det ikke like lett i mitt hode :hilarious:.

Så mitt spørsmål til dere flotte damer er: Hvordan gjør dere det med alt dette i prøveperioden? Og har noen av dere fått noen innspill fra lege/gynekolog el om dette?

Hilsen en som prøver å finne balansen mellom ansvarlig og fanatisk :hilarious::hilarious::hilarious:.
Her prøver vi på nr 2. Lever egentlig ganske normalt og spiser både salami på brødskiva og drikker Pepsi Max innimellom. Har startet med multivitaminer som bl.a. inneholder folat pga. at vi prøver (har sikkert godt av de andre vitaminene også). Nå hverken røyker eller snuser jeg og drikker alkohol svært sjeldent uansett (kanskje type 2-3 ganger i året). Drikker heller ikke kaffe så er ikke så veldig mye jeg må «ofre» for å holde et «gravid vennlig» kosthold ;)
 
Lever helt som normalt til jeg står med en positiv test i hånda. Man deler jo ikke blod og sånt med embryoet så tidlig i svangerskapet, så det er nok ikke ingen krise om man tar seg et glass vin eller en øl før man har positiv test, tenker nå jeg da☺️ Misforstå meg rett, men når ønsket om å bli gravid er så stort, så tror ikke jeg at det er godt for psyken å leve som en gravid når man ikke er det.
 
Jeg er så glad for et sånt forum - takk for fine svar dere :Heartred. Tror jammen jeg skal bruke det til å roe stressnivået litt selv, og kose meg med både kaffe og pepsi max i prøvetiden xsmile9. Det er jo som du skriver, RebelFlower, at psyken også trenger litt pleie i prøvetiden ;).
 
Kutter bare medisiner som er farlige ved graviditet og amming. Tar folat og multivitamin, men lever ellers helt som normalt :)
 
Jeg ble gravid mens jeg koste meg med vin og i tillegg hadde søvnproblemer og måtte ty til sovetabeletter.. jeg ble utrolig engstelig når jeg fikk positiv test (i forkant av dette hadde jeg testet tidligere for jeg trodde jeg hadde festeblødning måneden før men viste seg at det var kluss i syklus og var en liten mens i stede) så fikk positiv test når jeg var ca 5 uker på vei!

Jordmor på privatklinikk betrygget meg veldig om at det ikke var kontakt mellom mor og barn de første 8 ukene da fosteret kun får næring fra plomme sekken! Så jeg levde som normalt neste gang vi prøvde men var mere obs og testet tidlig etter EL :) jeg tror forferdelig mange blir stresset av og leve som om man er gravid før man er det og at det kan påvirke det og faktisk bli gravid om det blir for mye for hver enkelt person..
 
Jeg tar folat, og drikker ikke like mye kaffe som før, men ellers lever jeg som normalt. Som flere andre skriver, så hadde jeg nok blitt gal av å leve som gravid når jeg ikke er det :hilarious: ved positivt test er det noe annet, men før den tid så kan jeg gjerne ta meg et glass vin for å kose meg litt ekstra :happy:
 
Tusen takk for svar dere :Heartred. Godt å høre hva andre tenker :happy::Heartred. Det er litt det jeg har tenkt også, at jeg blir sprø av alle forholdsregler uten å være gravid :hilarious:. Men har sluttet med alle medisiner, for det mente legen jeg burde. Ikke like lett når det er medisiner jeg egentlig trenger :hilarious:. Har en morsom allergisesong for å si det sånn :hilarious:.
Hører gjerne fra flere også, enten like tanker eller andre tanker :happy:.
Er du sikker på at du må kutte allergimedisiner? Det står gjerne i pakningsvedlegg at man skal. Men i følge relis er det mange man kan bruke! https://tryggmammamedisin.no/faq/gravid/pollenallergi-2/
 
Nei, tror tryggmammamedisin ville sagt det var ok, men legen var så bestemt på å kutte alt så torde ikke annet :shy:. Så mye man plutselig tenker på som en ikke har tenkt på før ved prøving :hilarious:.
Jeg ville spurt legen om han hadde sjekket med Relis om det virkelig var behov for å kutte medisiner. Er jo dumt å gå unødvendig med allergiplager. Mitt svangerskap klaffa sånn at det var akkurat utenfor allergisesong, men beskjed fra min lege var å ta nesespray og øyedråper først, og tabletter om det fortsatt var behov. Men når jeg ammet fikk jeg beskjed om å ta tabletter som vanlig.
 
Jeg ville spurt legen om han hadde sjekket med Relis om det virkelig var behov for å kutte medisiner. Er jo dumt å gå unødvendig med allergiplager. Mitt svangerskap klaffa sånn at det var akkurat utenfor allergisesong, men beskjed fra min lege var å ta nesespray og øyedråper først, og tabletter om det fortsatt var behov. Men når jeg ammet fikk jeg beskjed om å ta tabletter som vanlig.
Takk for informasjon :happy:. Får spørre igjen neste legetime, så får jeg kanskje lov å ta litt :hilarious:.
 
Fulgte anbefalingene i prøvetiden. Men ikke noe stort offer (ikke storforbruker av alkohol eller maten). Ble raskt gravid. Mulig jeg ville gjort noe annerledes om det trakk ut eller jeg var veldig glad i den slags mat.
 
Nå skal vi begynne med prøvingen på nr 2 og tenker som mange andre sier, at jeg ikke følger alle «reglene» før jeg faktisk blir gravid. Jeg har begynt med kosttilskudd og skal holde meg unna alkohol fra EL. Sist runde gjorde vi det samme. Tror for min del prøvetiden blir litt for tung å skulle om jeg skal følge reglene allerede nå. Men med det sagt er det ikke store ting å forandre fra mitt normale liv og gravid :p stort sett bare om det blir et glads vin til middag i helga som er forskjellen
 
Back
Topp