Hmmm.. Strekkmerker??

Lykkepjuska

Elsker forumet
Da jeg var i syden forrige uke, oppdaget jeg et lite 0,5 cm langt rødt merke på siden av magen.. Tenkte ikke så mye over det da, men det er der fortsatt i dag. Jeg har ikke lagt på meg, så kan ikke skyldes det. Når jeg tar over det, kjenner jeg et lite søkk. Det er definitivt et strekkmerke..!

Er det noe man kan gjøre for å minske antall strekkmerker?

Sunn hud får kanskje færre strekkmerker, men dessverre er det nok veldig genetisk om du får det eller ikke. Lys hud, spesielt lyse rødhårede, får visstnok lettest strekkmerker rent statistisk. Mamma har ingen strekkmerker etter 4 svangerskap, jeg fikk en del under fødselen... Jeg smurte magen morgen og kveld fra den begynte å vokse, men det er uvisst om det har noen effekt. 

Vet at fiskeoljer og olivenolje og sånt gir sunnere hud, da! :) Sånn om man spiser det altså :)

Forresten, hold huden unna sol, da blekner strekkmerkene raskere etter fødselen! Jeg var ikke i sola med magen i sommer, og strekkmerkene synes bare såvidt allerede :)

=) Godt jeg elsker gresk salat med masse olivenolje! Mamma har en skikkelig strekkmerkemage.. Hurra..og jeg har veldig lys hud og er naturlig lys blond.  Men jeg likner veldig på min farmor, har kroppformen, ansiktet.. egentlig det meste etter henne. Og hun fikk to. Men siden det begynner så tidlig hos meg, så.. spørs det vel..

Mamma har forresten rødskjær i håret.. =)

Jaja, strekkmerkene vitner hverfall om noe fantastisk, vi får kalle den en souvernir. =)

Eg har ein mage med mykje strekkmerker ;) Men eg bryr meg ikkje så mykje lenger ;) No har eg ikkje vist meg så mykje i bikini då, men det går eigentleg fint :) Berre å ikkje bry seg;)

Mamma fekk eit ministrekkmerke ved kvart barn (fått tre), likevel fekk eg mange;)
Men vi har forskjellig kroppsbygning då, og eg var veldig mager og flatmaga før eg fekk førstemann.
Mine har bleikna kjempemykje!! Og no ser ein dei eigentleg mest fordi magen er slapp :P

Sist svangerskap brukte jeg en krem (på rollon) fra body shop fra magen begynte å voksen morgen og kveld.

Fra uke 30 ca begynte jeg å smøre den med olje om morgenen. Oljen kjøpte jeg hos helsekost :)

Vet apoteket også har. Men, jeg hadde GOD effekt av det vertfall.. Men, vet det individuelt. Er mulat selv og mammen min er lys og har ikke så mye strekkmerker.
men, tør ikke å ta sjansen for det :p så skal gjøre det samme dette svangerskapet =)

heter vel at visst du smører magen med en gooo fuktighets krem så skal d hjelpe. jeg gjorde d hele sist svangerskap. men hjalp ikke en ting. har hele magen full av strekkmerker. men men. tenker ikke så mye over dem. æresmerker d er d d er :D

Det skyldes ikke dårlig bindevev alene, og i hvertfall ikke oljesmøring eller omegaspising... Det er om ikke annet mest hormonelt betinget, hvorfor tror dere at man får strekkmerker i tenårene? Man kan få strekkmerker etter fødsel også, så ingen er trygge ;) Jeg har noen, de verste under bikinilinjen, og noen små svake under navelen, men det så ille mot slutten. Det blekner fort, og det er vanlig  få, så ikke skjems jenter ;)

Opptil 90% av kommer til å få det!

Og uansett strekkmerker, jeg trives mye bedre med kroppen min nå etter fødselen enn jeg gjorde tidligere. Den har båret fram et barn liksom. POWER!!! :D

Du kan bade i oljer og kremer hele svangerskapet, det vil dessverre ikke ha noen effekt. Strekkmerkene oppstår i underhuden hvor oljer og kremer ikke kommer til. Det er genetikken det står på, så man får bare krysse fingrene og håpe på det beste. Og får man strekkmerker, så holder man seg unna sola det første året etterpå. Da lysner de raskere. Det er en naturlig del av manges mammakropper, og jeg syns egentlig man skal være litt stolt av det. Selv om jeg skjønner at det ikke er det kuleste i verden for mange.

Med førstemann så var jeg livredd for strekkmerker.. Smurte meg inn med ALT.:D.
Så fikk jeg noen her og der på slutten av svangerskapet og jeg har aldri brydd meg om de siden egentlig!

Back
Topp