Hmmm litt rart...

*Meya*

Forumet er livet
Læreren til sønnen min hadde gitt dem klar beskjed om å slette Facebooken sin... Synes det ble bare for dumt. Sønnen min følte seg faktisk ganske forulempet, fordi han spurte i en fin og hyggelig tone først om de hadde FB, og så hadde han rantet og blitt ganske sinna, følte ungene...

Greit, de er 11 år, men er ikke det oss foreldres oppgave å passe på? Jadda det er ikke "lov" men det er ikke norsk lov vi bryter her, det er faktisk amerikansk lov, og det handler ikke om aldersgrense på FB, men det handler vel om at de ikke har dette systemet med at man kan fakse en godkjennelse fra foreldre om man er under 13, sånn som man må på forum. Eller, jaja, "må".

ORIGINAL: Wayne`s Wife XL

Synes ikke læreren hadde rett å si det, men h*n har rett. Ingen unge på 11 bør ha Facebook.

signerer

Synes ikke læreren hadde rett å si det, men h*n har rett. Ingen unge på 11 bør ha Facebook.

Vent til E. er 11, så får du se..[8D]

Uten tvil foreldrene sin oppgave ja!!!

Men som lærer kan han faktisk ta og informere om nettvett og hvordan bruke det på en fornuftig måte.
Og han kan bruke facebook som eksempel i undervisningen og opplæringen til hva som er akseptabelt og hva som ikke er akseptabelt, og la ungene få sette ord på hvor de selv vil sette grensene.

Men, å kreve at de skal slette facebooken sin høres helt bak mål ut for meg.

Tror jeg hadde tatt det opp med læreren jeg. Dette føler jeg er foreldrenes ansvar,ikke noe noe som læreren,eller skolen skal legge seg borti.

Men,samtidig så skal jo ikke ungene være på FB i skoletiden,så om det var det som var problemet så skjønner jeg jo læreren litt.. Men alikevel - ikke noen lærer skulle bestemt om mitt barn fikk lov til å være på FB.
Heldigvis er minsten for liten,og eldstemann for stor til att dette er noe relevant problem for meg.

ORIGINAL: Tåkeliten

Men som lærer kan han faktisk ta og informere om nettvett og hvordan bruke det på en fornuftig måte.
Og han kan bruke facebook som eksempel i undervisningen og opplæringen til hva som er akseptabelt og hva som ikke er akseptabelt, og la ungene få sette ord på hvor de selv vil sette grensene.

Nå jobber vi begge innen IT, og ungene har fått mer enn en formaning, og vi har passordene, de vet ikke passordene, og er innlogget KUN når de er hjemme. For mine barn har det vært en uvurdelig måte å være i kontakt feks med familien i Algerie og Nord-Norge.

ORIGINAL: MICAmor

Tror jeg hadde tatt det opp med læreren jeg. Dette føler jeg er foreldrenes ansvar,ikke noe noe som læreren,eller skolen skal legge seg borti.

Men,samtidig så skal jo ikke ungene være på FB i skoletiden,så om det var det som var problemet så skjønner jeg jo læreren litt.. Men alikevel - ikke noen lærer skulle bestemt om mitt barn fikk lov til å være på FB.
Heldigvis er minsten for liten,og eldstemann for stor til att dette er noe relevant problem for meg.

NEida, var ikke i skoletiden [;)] Og da hadde ikke mine kunnet logge seg inn uansett, siden de ikke vet passordet.

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: Tåkeliten

Nå jobber vi begge innen IT, og ungene har fått mer enn en formaning, og vi har passordene, de vet ikke passordene, og er innlogget KUN når de er hjemme. For mine barn har det vært en uvurdelig måte å være i kontakt feks med familien i Algerie og Nord-Norge.

Er sånn jeg mener det bør være, at det er foreldrene sin oppgave å bestemme om podene skal ha facebook eller hva de ikke skal ha.... Men at skolene bør legge opp til å undervise og lære ungene nettvett på ett generellt grunnlag...

Synest deres opplegg var veldig fint jeg.

Men samtidig, jeg hadde ikke likt at mine foreldre hadde hatt full tilgang til min konto, og kunne lest ting, så jeg hadde kanskje lagt det opp til at passordet var todelt... Dvs at f.eks ungen skrev inn de første fem tegnene, og så foreldrene de fem neste, og på den måten så kan kun ungene være pålogget når foreldrene vet om det, og foreldrene kan ikke overvåke og lese ungenes private meldinger mellom sine venner..

Jeg tviler sterkt på at en lærer nærmest har kommandert de til å slette fb'en sin, men synes han gjør rett i å råde dem til det, selvom det helt klart er foreldrenes ansvar.

Jeg må si at det forundrer meg veldig at foreldre synes det er greit at barn på 11 har Fb......

Jeg leser aldri private meldinger, men jeg mener de er såpass små at jeg har rett til det. Går også over telefonene innimellom, fordi jentungen har fått noen litt stygge meldinger fra ei i klassen...

ORIGINAL: Chinchilla

Jeg tviler sterkt på at en lærer nærmest har kommandert de til å slette fb'en sin, men synes han gjør rett i å råde dem til det, selvom det helt klart er foreldrenes ansvar.

Jeg må si at det forundrer meg veldig at foreldre synes det er greit at barn på 11 har Fb......

Jeg synes det er som en hvilken som helst annen side. Heller FB enn Habbo og diverse andre sider barn spiller på... Heller der jeg har kontroll, enn der man kan miste kontrollen, hvor de kan chatte med fremmede etc, og der er det ikke 13-års grense, tror jeg.

Vell, nå tror jeg på min egen sønn når han sier at han følte seg presset av læreren, og ser fra FBen hans, at flere andre kommenterer på dette læreren har sagt. At han har sin egen private agenda mot FB, er greit nok , det er det mange som har, men hans private synspunkter skal holdes unna klasserommet.

At han har bedt dem å slette FB-profilene sin er litt drøyt men at han forteller sine personlige meninger om aldersgrensen er helt greit.
Jeg gjør også dette hvis jeg hører barna fortelle at de ser 18års filmer - de er faktisk ikke eldre enn 10 år..
Aldersgrenser er viktig å snakke om med barna - også når det gjelder filmer, pc-spill, tv-spill....

Back
Topp