Hmmm, ang klær til babyen...

~Blikk~

Elsker forumet
Leste litt i babyboka fra babyverden (den jeg fikk hos legen). Der er det en utstyrsliste med grunntingene man burde ha av klær til babyen før babyen blir født. helt greit det, men så står det "En ny baby kan vente seg et ras av gaver fra begeistrede venner og familiemedlemmer." altså, kan man virkelig vente seg masse klær til det nye barnet? Jeg tar ikke det som en selvfølge. Har også skjønt på venner og bekjente at førstemann ofte får mange gaver, men de som kommer etter ofte ikke får så mye. Noen har kanskje ikke familie og venner som overøser med gaver heller!
For dere som har barn fra før, fikk dere mye klær til de små?

Besteforeldrene kjøpte maaaaaaaase klær til første fødte spess farmoren som elsker å shope ;). Vi fikk mange barselgaver fra naboer , famile , venner og kjente men det var både klær , leker og div . Tror ikke mann kann forvente å få hele garderoben til barnet nei ;). Her måtte vi gå til innkjøp av eksta boddyer og nattdresser for det går det mye av de første mnd , så anbefaler å kjøpe mye av det ;).

Vi fortalte nyheten til begge setta med besteforeldre i dag så regner med hun kjøper litt til den nye babyen også etterhver men ikke fult så mye som nr 1 :) siden vi har i søkk og kav med babyklær fra før ;)

Til nr 1 fikk vi fra alle, også folk man ikke forventet å få fra...

Min erfaring er at man tror man får så mye i str. nyfødt. Vi fikk endel klær til lillemor vi, men ingenting i de minste størrelsene, for det er jo det alle tror man får.. Så her ble det shopping da vi kom hjem. 

MEN nå blir dette vår nummer to, og min oppfatning er at interessen rundt det andre barnet er mindre enn det første. Dessverre. 

fikk myyye ja. Fra kollegaer, gamle naboer, familie, venner, til og med foreldrene våre fikk av venner og kollegaer. Uansett kjekt å kjøpe litt selv, men butikkene er jo ikke stengt etter barnet er født:) Vi måtte ut nesten med en gang, hadde kjøpt alt for lite i størrelse 50.

Alle sa til meg at jeg ikke skulle kjøpe noe i de små str. som 50, 56, 62 fordi vi kom til å få så mye. Det viste seg å være feil. Vi fikk masse klær, også av folk utenfra, men veldig lite i de små str.

Str. 50 og 56 handlet jeg for det meste inn selv. Fikk en del str. 62, men handlet mye inn der også. Spesielt handlet jeg inn det meste av basic-klær. 

Hvor mye av hver str. du trenger avhenger av hvilken type baby du får... Vi fikk en storgulper og måtte ut å handle inn en hel del flere bodyer fordi han gulpet gjerne ut 3-5 på en dag! ;) 

Ellers er familien min veldig generøs og handler masse klær til gutten vår :)

Labambie skrev:
Min erfaring er at man tror man får så mye i str. nyfødt. Vi fikk endel klær til lillemor vi, men ingenting i de minste størrelsene, for det er jo det alle tror man får.. Så her ble det shopping da vi kom hjem. 

MEN nå blir dette vår nummer to, og min oppfatning er at interessen rundt det andre barnet er mindre enn det første. Dessverre. 

Ja, nr 2 fikk nesten ingenting i forhold til nr 1, så lurer på hvordan interessen rundt nr 3 blir...

Man får som regel masse til førstemann, og ikke liker mye nesten gang :P Vi fikk veldig masse 56 og 62, men han var litt liten født. Men jeg gir som regel str 62 i barselgave selv.

Fikk en del klær av svigermor..  av venner fikk jeg også noe tøy, men de handler mest ting som er søtt og ikke praktisk.. f.eks. gensere med hetter og sånt.. jeg hater sånt på så må unger.. her går det i body og strømpebukser til den store gullmedaljen..

Vi kjøpte nesten ingenting selv sist. Og bra var det. For han kunne jo ikke bruke noe særlig med klær med en brukket arm i fatle. Heldigvis var det sommer og varmt og da ble det mest bare brukt tepper og sånn. Heldigvis kjøpte de som kjøpte gaver store størrelser så vi hadde vel mer eller mindre klær til han var 6-8 mndr. Min erfaring er at man får masse gaver. Og så arvet vi en del fra mine og sambos søsken, som hadde mye etter sine barn liggende. Syns det var greit å ikke bruke en formue på klær som blir brukt lite, samme hvor lyst jeg hadde til å shoppe. En del kan vi nok bruke om igjen også, men nå blir det jo en annen årstid i fht str. Det er greit å tenke litt på det også. Men er sikkert store forskjeller fra barn til barn hvor man er i søskenflokken og hvor mye familie/venner man har som kjøper, og om man får arve.

Vi fikk masse i små størrelser sist. Tror nok det er lurt å vente til babyen har kommet med å kjøpe det meste. Noen bodyer, strømpebukser og pysjer er nok lurt å ha, men ellers må man nesten se ann litt. De listene jeg så rundt omkring før jeg fikk første stemte ikke med hva vi brukte mest. Tror ikke man vet ordentlig hvilken type babyklær man liker før man har fått en baby. Jeg oppdaget for eksempel at bukser og pysjer med fot var kjempe upraktisk. Men hadde jeg kjøpt klær på forhånd hadde jeg sikkert kjøpt masse sånt..

Sniker fra november;) når jeg fikk første så dro jeg hjem fra sykehuset med to stappfulle bæreposer med klær fra ivrig familie og venner. Så man kan "risikere" å få veeldig mye:) denne gangen bli jeg nok å kjøpe basisklær i ull, men så blir jo denne og arve en del fra søskenene sine:)

Vi fikk mye klær til førstemann-kjøpte så og si ikke noen ting de første 7 mnd bortsett fra ett par plagg i str 50 og 56 til å ha da vi kom hjem fra sykehuset.. Lærte også at det ikke er nødvendig å ha all verdens med klær da de vokser så altfor fort ut av det :-)

Anik skrev:

Underfullt skrev:
Vi fikk masse i små størrelser sist. Tror nok det er lurt å vente til babyen har kommet med å kjøpe det meste. Noen bodyer, strømpebukser og pysjer er nok lurt å ha, men ellers må man nesten se ann litt. De listene jeg så rundt omkring før jeg fikk første stemte ikke med hva vi brukte mest. Tror ikke man vet ordentlig hvilken type babyklær man liker før man har fått en baby. Jeg oppdaget for eksempel at bukser og pysjer med fot var kjempe upraktisk. Men hadde jeg kjøpt klær på forhånd hadde jeg sikkert kjøpt masse sånt..

Helt enig, HATA de!! og ble ikke brukt. Føttene hennes sklei opp hele tiden, og satt seg fast... Så blir bare bukser og pysjer uten ben denne gangen!

Hehe, vi er forskjellige, for vi MÅTTE ha de MED fot. Hatet å bruke sokker på de små tottene for de bare datt av, så da var det 1000 ganer bedre med fot på klærne.
Også måtte vi ha bodyer med sideknepping, så praktisk å slippe å dra over hodet på en liten nyfødt baby!

Underfullt skrev:

Helt enig! Grusomt!!
Min har alltid hatt store føtter, så ingenting med fot har passet.
Mye bedre uten fot og heller ha noen gode sokker/tøfler :)

Jeg fikk utrolig mye til 1 barn, lite til neste og nesten ingenting til nr. 3, men jeg arvet utrolig mye klær så jeg har nesten ikke kjøpt et eneste klesplagg til mine. Svært pengebesparende! :-D

Ingen av våre barn som har fått veldig mye gavet/klær når de kom til verden..Forventer heller ikke at andre skal kjøpe klær til de :) Men selvfølgelig hyggelig når noen gjør det!

Back
Topp