Hjulbeint/kalvbeint

Fru Riskorn

Forumet er livet
Husker ikke hva som er hva. Men jenten min sine føtter går liksom i ring utover når hun løper. En runde per skritt. Er dette noe hun vil vokse av seg? bør vi trene på noen måte (jeg er ikke for trening i utgangspunktet. Her ikket rent selv på sikkert 10 år[;)]). Hun er så stolt av seg selv. Stormer bortover og sier: Jeg er veldig flink å løpe. Jeg løper veldig fort! Og jeg har ikke hjerte til å si annet enn at jeg synes hun er fantastisk flink til å løpe. Men mange voksne ler av henne fordi det ser så rart ut. hun ser jo litt komisk uit med den løpestilen... Men det gjør vondt i mammahjertet uansett...

Jeg har ikke noe særlig ærfaring på området, så håper noen andre kan hjelpe deg.

Men, jeg vet at min kjære var hjulbeint når han var liten, og svigermor fikk beskjed om at han mest sannsynlig ikke kunne lære seg å løpe. Vel.. han har spillt aktivt fotball i mange år, og jeg kan ikke se noe tegn til "feil" på hverken gå, jogge eller løpestilen. [;)] 

Jeg er ekstremt kalvbeint. Det er når bena møtes ved knærne og så skråner utover. Ser ikke bra ut, men er bedre enn å være hjulbeint. [8D]

ORIGINAL: Bdancer

hjulbent er når det er avstand mellom lårene helt oppe ved hoftene og knærne går gjerne litt ut. Veldig vanlig hos barn som nettopp har lært seg å gå. kalvbeint så går lårene sammen og knærne inn mot hverandre.

skjønner ikke hva slags ringer hun lager. eller hvordan du skal fortelle henne hvordan hun skal løpe... snakk med fysio om det. Hvordan er bena når hun sykler? Kanskje sykling hjelper henne å ikke slenge bena ut i en ring? stepmaskin?[8D]

Da tror jeg hun er kalvbeint. Den beskrivelsen passet best. hun har gått i et år nå snart, så det burde vel ordne seg etterhvert. Kanskje jeg skal ta det opp på toårskontrollen...

Hvorfor har jeg ikke spurt her inne før??? Kjempegode svar jo!

Jeg ser det kun når hun løper "veldig fort" som hun sier selv. Da er hun i godt humør og blir litt mer spretten. Og da slår det ut. Det må være kalvbeint, for knærne går innover og hun slenger fotsålene en runde med kneet som toppunkt i steget fremover. Var helt umulig å forklare det for meg også. Har en video, men der kunne man ikke se det. Jeg får satse på at det er temmelig normalt da og at hun kan vokse det av seg. Han som jobber i barnehagen sier at hun ser ut som en dinglete 19 åring som er ute og "jentejogger". Hun hadde en del problemer med bekkenet da hun var nyfødt. Da var vi til kiropraktor pga kolikk. Spennende å følge utviklingen! Hvis hun fortsetter å løpe sånn, er jeg redd andre barn etterhvert skal legge merke til det og kommentere det. Er veldig opptatt av at hun skal være glad i aktivitet ettersom jeg selv er inaktiv... Og jeg tenker at stygge kommentarer om løpestilen som hun er så stolt av, neppe er spesielt positivt for aktivitetsnivået...

Nei, vi er sluttet å gå til kiropraktor. Måtte til manuellterapeut på grunn av KISS, og da sluttet vi hos kiropraktoren...

Hun klager over vondt alle veier egentlig, men mest i fingeren og i tennene (av og til i ørene), så jeg tror ikke hun har vondt. (Hun vil av og til være hjemme fra barnehagen, da sier hun at hun har aua. dessuten sier hun at hun har aua fingeren - trenger plaster, for hun fikk plaster til jul som hun enda ikke har hatt behov for). hun snakker egentlig temmelig utførlig nå, så jeg tipper hun ville fortalt det hvis hun hadde vondt... Jeg får satse på at det går over av seg selv. Jeg klarer ikke annet enn å skryte jeg[;)] i mine øyne så er hun jo det vakreste som løper omkring, uansett løpestil[:)]

Tusen takk for hjelpen!!! Jeg har fått masse nyttig ut av det[:D]

Back
Topp