Hjertesukk

Nolle

Glad i forumet
Januarskatter 2015
Februarlykke 2015
Sommerfuglene 2017
Jeg begynte i ny jobb som kontaktlærer i august, og jeg blir bare mer og mer sliten. I det siste har arbeidsdagene vært så tunge at jeg har grått i bilen på vei hjem. Jeg går liksom å håper på at jeg skal få bekkenløsning eller andre plager, som gjør at jeg slipper å jobbe. Gruer meg til hver dag. I tillegg har jeg en sjef som helst vil vi skal være på jobb selv om man er dausjuk, så det er null sympati å få der. Bor også langt unna jobben, så to timers kjøretur hver dag tar også på.

Vet ikke hvor jeg vil med dette, men jeg er bare ganske fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre :(

Snakk med legen din og spørr om råd.
De skal vel tilrettelegge for deg de på jobb?
Hvis ikke har du vel rett på svangerskapspenger?

Ikke noe greit å være sliten, er der selv, men er i permisjon/ferie så kan foreløpig fungere helt OK hjemme. Og slippe dette med arbeidsgiver etc :p

Når man er så utslitt i svangerskapet som du er nå så høres det ut som grunnlag for sykemelding, selv om du ikke har bekkenløsning. Arbeidsgiveren din har ingenting h*n skulle ha sagt i vurderingen av din mulighet til å være på jobb.

Ønsker deg lykke til og god bedring :)

Det er ikke godt for hverken deg eller den lille at du har det slik om dagene. Ta en prat med legen din, sett helsa di først og fremst. I verste fall kan du bli utbrent, slik det høres ut som nå at du er på vei til å bli, og det er ikke bra i den situasjonen du er i. Burde kvalifisere til en heltids/deltids sykemelding og tilrettelegging på jobb.

Ta godt vare på deg selv, håper du finner ut av det, i samråd med legen din. :)

Har en liten plan om å holde ut til uke 12, og ta dette opp på den første legekontrollen. Det jeg lurer på er om jeg må ta dette opp med arbeidsgiver først. Har sååå lite lyst til å ta den samtalen :( Ser for meg at jeg blir møtt med et hevet øyenbryn

Har en liten plan om å holde ut til uke 12, og ta dette opp på den første legekontrollen. Det jeg lurer på er om jeg må ta dette opp med arbeidsgiver først. Har sååå lite lyst til å ta den samtalen :( Ser for meg at jeg blir møtt med et hevet øyenbryn

Hvor lenge er det til du er 12 uker? Tror du må føle på det selv, om du vil ta det opp med arbeidsgiver først eller ikke. Det kan hende du blir positivt overrasket, eller at du får den mottakelsen du tror og frykter. Jeg for min del hadde nok tatt det med legen først, for å få en "medisinsk" mening, så står du heller sterkere ovenfor arbeidsgiver når du tar opp dette. Skulle arbeidsgiver være lite forståelsesfull, så kan du heller bli møtt med den holdningen at du er "skulkesyk" e.l. for tross alt er jo ikke graviditet en sykdom mener de fleste. Hvilket det forsåvidt ikke er, men henger du mer over doskåla når du er hjemme og sovner i trafikken til og fra jobb, ja - da er det jo helsefarlig.

Lykke til, håper du finner ut av det beste for deg i samråd med familien og legen din, deretter jobben! :)

Hvor lenge er det til du er 12 uker? Tror du må føle på det selv, om du vil ta det opp med arbeidsgiver først eller ikke. Det kan hende du blir positivt overrasket, eller at du får den mottakelsen du tror og frykter. Jeg for min del hadde nok tatt det med legen først, for å få en "medisinsk" mening, så står du heller sterkere ovenfor arbeidsgiver når du tar opp dette. Skulle arbeidsgiver være lite forståelsesfull, så kan du heller bli møtt med den holdningen at du er "skulkesyk" e.l. for tross alt er jo ikke graviditet en sykdom mener de fleste. Hvilket det forsåvidt ikke er, men henger du mer over doskåla når du er hjemme og sovner i trafikken til og fra jobb, ja - da er det jo helsefarlig.

Lykke til, håper du finner ut av det beste for deg i samråd med familien og legen din, deretter jobben! :)
Er 8+0 i dag, så jeg får se om jeg holder ut fire uker til. Kommer nok til å ta det med legen først. Det verste er den dårlige samvittigheten man for overfor kollegaer som man samarbeider tett med.. men samvittigheten må jeg bare legge bort:rolleyes:

Arbeidsgiver har vell heller ikke noe med hvorfor du er sykemeldt om du blir det

Så arbeidsgiver har ikke rett på å vite det?
Nei, arbeidsgiver har ikke rett på å vite at du er gravid enda. Snakk med legen din om hvor vanskelig du opplever dette. Ta vare på deg selv og drit i sjefen din <3 Og kanskje, kanskje, kanskje er sjefen ok når du faktisk forteller det. Er det en dame eller en mann? Og finnes det en kollega du stoler på som du kan alliere deg litt med?

Nei!!! Uansett hva som feiler deg, så har ikke arbeidsgiver krav på å vite. Det er eneste når det begynner å bli snakk om tilrettelegging o.l. at de har krav på det. Det er mellom deg og legen hvorfor du er sykemeldt. Hvis du ser på et sykemeldingsskjema, så står det kun hva grunnen til fravær er på din del :)

Nei, arbeidsgiver har ikke rett på å vite at du er gravid enda. Snakk med legen din om hvor vanskelig du opplever dette. Ta vare på deg selv og drit i sjefen din <3 Og kanskje, kanskje, kanskje er sjefen ok når du faktisk forteller det. Er det en dame eller en mann? Og finnes det en kollega du stoler på som du kan alliere deg litt med?
Fjoh, godt å vite. Sjefen er ei dame, sur gammel ... som det ikke går an å diskutere med. Veldig respektløs. Har fine kolleger jeg kunne ha pratet med, men nå for tiden er jeg så følsom at jeg kommer bare til å begynne å gråte med en gang hvis jeg skal prate om det, og jeg haaater å gråte foran andre :(

Nei!!! Uansett hva som feiler deg, så har ikke arbeidsgiver krav på å vite. Det er eneste når det begynner å bli snakk om tilrettelegging o.l. at de har krav på det. Det er mellom deg og legen hvorfor du er sykemeldt. Hvis du ser på et sykemeldingsskjema, så står det kun hva grunnen til fravær er på din del :)
Ser jo for meg at det kan bli aktuelt med tilrettelegging, kanskje jeg kan jobbe en mindre prosentandel... Huff, gruer meg til den samtalen allerede

Så arbeidsgiver har ikke rett på å vite det?
Det står ikke hvorfor i sykemeldingen din. Jeg bare ringte kvelden før og sa at jeg ikke kommer på jobb imorgen. Så fikk jeg legetime dagen etter, og ringte jobben og fortalte hvor lenge jeg var sykemeldt. Sendte så sykemeldingen i posten. Så du trenger ikke møte opp personlig en gang.
Snakk med legen din du:)

Når man er så utslitt i svangerskapet som du er nå så høres det ut som grunnlag for sykemelding, selv om du ikke har bekkenløsning. Arbeidsgiveren din har ingenting h*n skulle ha sagt i vurderingen av din mulighet til å være på jobb.

Ønsker deg lykke til og god bedring :)

Signerer denne! Lykke til:)

Signerer de andre.
Du har krav på tilrettelegging. Det blir jo skummelt når du blir så sliten og farlig når du skal kjøre i tillegg. Arbeidsgiver har ingenting med årsak til sykemeldingen din og ift å vite om svangerskapet trenger de ikke vite før tre måneder før permisjonsstart.

Tusen takk for svar dere :) ble litt lettere til sinns. Nå vet jeg litt mer om hva jeg kan, burde, og skal gjøre framover ;)

Back
Topp