Hjerteslagene

august11

Betatt av forumet
Er det normalt at babyens hjerteslag går veldig opp og ned fra hver kontroll?

Regner jo selvfølgelig med at hadde det vært noe galt så hadde jeg fått beskjed. Men jeg reagerte litt når slagene var 152 sist gang, og denne gang spør jordmor om jeg venter en gutt fordi slagene var 135....

ja d kan vareiere veldig, komme jo ann på om fosteret sove eller om d e aktivt :)

Tror det er ganske normalt. Hjerterytmen forandres av om de er i ro eller beveger seg så mulig den lå helt i ro når den lave hjerterytmen ble målt? Når vannet hos meg gikk måtte eg faktisk bli på sykehuset selvom eg ikke hadde fått noen rier pga at hjerterytmen var FOR stabil! De ville se mer utslag på hjerterytmen når gutten bevegde seg!

Men hvis du er bekymret er det sikkert lurt å bare ta kontakt med jordmor og høre. Bedre å få svar en å gå og bekymre seg unødig!:)

Det er helt normalt.. Helt i starten når hjertet begynner å slå er det jo oppi 200.. så synker det jevnt utover i svangerskapet hel til det blir ganske stabilt... et hopp på 152 og 135 er å regne som stabilt ettersom aktivitetsnivået nok var ulikt hos babyen ved de to målingene.

Hjerterytmen til fostre skal variere mye. Den hopper fra 120-160 på noen sekunder og det er bare et tegn på at de har det bra:-)

Takk for svar.

Når jeg tenker meg om så var hun faktisk i bevegelse da det ble målt 152 (måtte måle to ganger for hun snudde seg), mens siste måling var på den tiden hvor hun ikke pleier å sparke eller noe, så jeg antar hun sover rundt da

glamaria skrev:
Hjerterytmen til fostre skal variere mye. Den hopper fra 120-160 på noen sekunder og det er bare et tegn på at de har det bra:-)

Bør eg da være urolig når min er veldig stabil på 140 slag i minuttet? Alle gangane eg har målt har det vært 140, maks 145

¤Gressenka¤ skrev:
glamaria skrev:

Bør eg da være urolig når min er veldig stabil på 140 slag i minuttet? Alle gangane eg har målt har det vært 140, maks 145

nei, du trenger ikke være urolig fordet..

¤Gressenka¤ skrev:
glamaria skrev:

Nei absolutt ikke:-) Jordmødrene måler hjerterytmen og så skriver de ned den som det er "mest av" om man kan si det sånn. Når du begynner å nærme deg slutten av svangerskapet får du prøve CTG og da får du se hvordan hjerterytmen til fosteret hopper opp og ned hele tiden, også ditt barn, selv om jordmor bare skriver ned 140:-)

glamaria skrev:
¤Gressenka¤ skrev:
glamaria skrev:

Nei absolutt ikke:-) Jordmødrene måler hjerterytmen og så skriver de ned den som det er "mest av" om man kan si det sånn. Når du begynner å nærme deg slutten av svangerskapet får du prøve CTG og da får du se hvordan hjerterytmen til fosteret hopper opp og ned hele tiden, også ditt barn, selv om jordmor bare skriver ned 140:-)

No skal det seiast at eg ikkje har målt hos jordmor, men brukt Babywatcher her heime
Har stort sett alltid målt om kvelden når eg legger meg....

Back
Topp