Hjerterytme TUL uke 7

Maika

Glad i forumet
Marshmallows2021
Maiskolbene 2023 :-)
Hei folkens, nå har jeg fått en ny ting å angste over.... Jeg var på TUL for litt over en uke siden, da var jeg 7+1. Legen mente at alt så bra ut og hjerterytmen var 125. Jeg har de siste dagene følt mindre og mindre på symptomer, dvs brystene er mindre ømme og jeg må ikke tisse flere ganger om natta lengre (tisser 1-2 ganger nå). Kvalmen som tidligere har vært mer eller mindre fraværende (har hatt små blaff) har kanskje økt litt de siste dagene. I min bekymring tenkte jeg at det var lurt å google hjerterytmen for å forsikre meg om at den var bra...men jeg ble dessverre ikke så forsikret. Finner alt fra 110-160 og 130-160 i uke 7 (deretter skal visstnok rytmen øke frem til uke 9 før den stabiliserer seg på et litt lavere nivå.
Spørsmålet mitt er, er det noen av dere som kan noe om dette og vet hva det vil si? evt. hva var deres hjerterytmer ved TUL og evt hvilken dag i svangerskapet hadde dere TUL.
Tusen takk fra et nervevrak

Jeg kan ikke så mye om det.. Men vet at det er ekstremt forskjellig fra barn til barn! Og normalsjiktet er så stort.. Så lenge alt har sett bra ut og du har hørt hjertet, så ville jeg nok prøvd å ikke Google så mye og tenke så mye over det:) Selvom det ikke er så lett.. Men man blir fort redd og alt sånt når man googler for mye.. i forrige svangerskap rådet de meg sterkt fra å kjøpe dopplermaskin for å finne hjertelyden hjemme - nettopå fordi det kan stresse en mer dersom man ikke finner, dersom hjerterytmen endrer seg osv...

Jeg ville stolt på legen ;)

Har desverre ikkje noko anna råd enn å halde seg vekke frå google..
Kanskje litt hardt. Men google vil sjelden roe nåken som helst. Iallefall om ein ikkje er kildekritisk og lærer seg å stoppe når ein har funne relevante svar.
125 i puls er finfint. Det vil kanskje vere både høgare eller lavare neste gong. Og gangen etter der og etter der. Puls avhenger også på om barnet søv eller er vaken. Det er ingen roleg graf/persentil som ein kan tenke at sitt barn skal følge.

Det er betre å ringe legen ein gong til enn å søke google.
Det samme er det med symptomene elles. Blir fort håvegal om ein skal vurdere dei dagleg. Iallefall om ein sett vurderingane sammen med om utviklinga inni der er tilfredsstillande på bakgrunn av dei. For nett det har ingen direkte sammenheng.
For dei som har dei så betyr det berre at kroppen gir signal på at den er utsett for noko den ikkje pleier. Dei som ikkje har symptomer er like gravide.
Råder berre til å prøve å finne håndteringsmekanismar som ikkje innebærer google.

Har desverre ikkje noko anna råd enn å halde seg vekke frå google..
Kanskje litt hardt. Men google vil sjelden roe nåken som helst. Iallefall om ein ikkje er kildekritisk og lærer seg å stoppe når ein har funne relevante svar.
125 i puls er finfint. Det vil kanskje vere både høgare eller lavare neste gong. Og gangen etter der og etter der. Puls avhenger også på om barnet søv eller er vaken. Det er ingen roleg graf/persentil som ein kan tenke at sitt barn skal følge.

Det er betre å ringe legen ein gong til enn å søke google.
Det samme er det med symptomene elles. Blir fort håvegal om ein skal vurdere dei dagleg. Iallefall om ein sett vurderingane sammen med om utviklinga inni der er tilfredsstillande på bakgrunn av dei. For nett det har ingen direkte sammenheng.
For dei som har dei så betyr det berre at kroppen gir signal på at den er utsett for noko den ikkje pleier. Dei som ikkje har symptomer er like gravide.
Råder berre til å prøve å finne håndteringsmekanismar som ikkje innebærer google.
Tusen takk for flott svar❤️ Skal forsøke å ikke google alt. Dette kan bli noen slitsomme ni mnd hvis jeg fortsetter på denne måten.

Tusen takk for flott svar❤️ Skal forsøke å ikke google alt. Dette kan bli noen slitsomme ni mnd hvis jeg fortsetter på denne måten.

Det blir lettere når du kan kjenne spark. Her var hjerterytmen 130 på 7+6, så det er jo ca samme som deg:)

Det blir lettere når du kan kjenne spark. Her var hjerterytmen 130 på 7+6, så det er jo ca samme som deg:)
Tusen takk for svar! Ja, det er jo nesten likt og faktisk nokså beroligende. :Heartred

Her var hjerterytmen på TUL 154 og 160 i uke 6+0 og 8+4. Så var jeg hos jordmor i dag 10+4 og hørte med doppler og da var den "bare" 130. Jeg ble stresset og tenkte at det var lavt, men jordmor sa alt mellom 110 og 160 var helt normalt.
Så mens vi hørte så kom det masse bevegelser fra fosteret som trolig snudde seg, og jordmor brukte litt tid på å finne hjerterytmen igjen. Da hadde den steget til 154 igjen. Så det går visst litt opp og ned :)

Jeg har doppler og hører selv. Om morningen ligger den på 130-150 og om kvelden ligger den på 160-170. Merker at lille er mye mer aktiv om kvelden da hjertelyden kommer og går og du hører svosj bevegelser.

Back
Topp