Hjertelyden med doppler?

Cambi86

Flørter med forumet
Hva er det tidligste du har hørt hjertelyden hjemme med doppler?

Dette svangerskapet eller tidligere svangerskap? [emoji5]

Jeg er litt usikker på om jeg vil prøve. Er straks 11+0 og da kan det være veldig vanskelig å finne hjertelyden. Blir uansett ikke å prøve før etter UL i uke 13+3. Er redd det skal skape unødig stress og angst hvis jeg ikke finner lyden.

Jeg sjekka en gang i et tidligere svangerskap et par dager før ultralyd i uke 12. Fant ikke noe. Viste seg å være MA. (Skjedd to uker før).

Orker ikke bekymre meg unødig. Overlater slikt til de med skikkelig apparat.

Jeg tør ikke prøve meg på det. Blir fort til at man prøver og prøver. Man kan fort komme inn i en "ond" sirkel. Leste et sted at man bør være forsiktig med å bruke doppler da apparatet kan varme opp fostervannet som skaper stress og et ikke stabilt miljø for fosteret. :/

Jeg tør ikke å kjøpe og prøve jeg, kommer til å bli avhengig...

Det skal litt til for å høre hjertelyden før uke 9, da livmor enda ligger godt under skambeinet. Dessuten vet jeg at det er flere som tror de hører babyens hjertelyd når det i virkeligheten er sin egen puls. Pulsen til baby skal høres ut som en galopperende hest, det er veldig distinkt når man hører det! Det ligger videoer ut på youtube som gode eksempelvideoer, og videoer som viser hvordan det høres ut når man finner sin egen puls:)

Ikke kjøpt meg dopler selv rett og slett for å slippe unødvendig bekymring om jeg ikke skulle klare å finne hjertelyden selv. Da jeg var hos jm i uke 7 sa hun at ikke hun en gang ville begynne å lete etter hjertelyden så tidlig i svangerskapet rett og slett for at jeg ikke skulle bli bekymret da hjertelyden kan være vanskelig å finne så tidlig i svangerskapet. Hun anbefalte meg å ikke skaffe meg dopler for å slippe bekymringer og heller kontakte lege om det skulle være noe som bekymrer meg

Doppler er ikke noe for meg, såpass selvinnsikt har jeg. Jeg er førstegangs og ganske høy. Regner med at livmora ligger godt nedi og baki. (Har iallefall kjentes ut som den har jobba fælt med å strekke og utvide seg, så mye ligamentstrekk jeg har hatt de første ukene). Jeg er uke 12 imorra og kjenner fortsatt ikke livmora. Jeg er av den litt stressa typen som allerede har betalt for to private UL. Å ikke finne hjertelyd med egenkjøpt doppler kunne blitt himla dyrt, haha.

Jeg anbefaler ikke doppler hvis det er for å stilne bekymringer og stress. Jeg har aldri hatt sa'er eller lignende bak meg og ble uplanlagt gravid uten å forsøke noe en gang, og jeg ble likevel litt stressa når jeg ikke fant hjertelyden. Jeg ble også stressa da jeg fant en hjertelyd som jeg syntes gikk alt for sakte, fordi jeg hadde lest at babys var dobbelt så rask (isj) som min. Det var min jeg hørte, langt under navlen :shifty:

Men er du derimot bare nysgjerrig og vil nyte den koselige stunden, og er forberedt på en og annen "skuffelse" når du ikke finner hjertelyden - så kjør på. Husk å ligg på hardt underlag, rett opp og ned om du prøver tidligere enn anbefalt (uke 15 tror jeg?), mye gel og god tålmodighet.

Huff, nei doppler unngår jeg bevisst for å unngå stress. Mener å ha lest retningslinjer om at det ikke bør brukes i tide og utide heller.

Back
Topp