Hjertelyd så tidlig som 10+3?

Mamma-til-3

Forelsket i forumet
Skal til legen på torsdag, da er jeg 10+3. Har såå lyst å spørre legen om hun kan lete etter hjertelyden. Vet det er stor fare for at hun ikke finner den, eller at hun ikke vil lete i det hele tatt, men har lyst å prøve[emoji6] noen her som har hørt den så tidlig?[emoji4]

Jeg fikk høre min på tul i uke 8 så det er mulig [emoji173]️

Har doppler hjemme som jeg bruker av og til:) fant 11+0 sist, og 9+4 denne gang:joyful: så det er mulig:) men det er ingen garanti for å finne så tidlig! Jeg har prøvd noen ganger, så vet hvor og hvordan jeg skal bruke den for å finne på meg selv:joyful:

Absolutt mulig å finne hjertelyd med doppler, ja. Jeg fant den 9+1 denne gangen.

Men om legen vil gå med på å prøve, det tviler jeg litt på. I min erfaring er leger litt tilbakeholdne med å prøve før de er ganske sikre på å finne den, for å unngå å skape bekymring. :)

Leger/jordmor gjør det ikke før etter uke 14 tror jeg.
Dette er for å ikke uroe den gravide dersom de ikke finner den.

Legene på vanlig legekontor pleier ikke å gjøre det så tidlig. Da jeg var der ved forrige graviditet i uke 12, sa hun at hun ikke ville forsøke å lytte fordi det var for tidlig med deres apparat. Det var stor sjanse for at de ikke ville finne hjertelyden, og det ville bare skape unødige bekymringer.
Men på TUL får du høre hjertelyd veldig tidlig da:) Jeg var å fikk høre i uke 9:)

Jeg var til lege idag. Første svangerskapskontroll. Ikke målte hun livmor eller hørte etter hjertelyden.
Heldigvis skal jeg på ultralyd idag.

Forje gang var eg så tidlig som veke 12 til jordmor (fordi ho er så sjelden her i kommunen) og da spørte eg henne om ho kunne sjå om ho fant hjertelyden. Ho prøvde litt men fant den ikkje. Så dro vi heim, og mannen fant den for første gang etter litt leiting. [emoji4]

Tror jeg må forklare at jeg vet veldig godt at vi sikkert ikke finner den[emoji86] men det hadde vert såå koselig å høre! Føler at livmoren har kommet opp, da magen har poppet og er der om morgenen også[emoji6]

Sniker fra februar. De fleste vil ikke lytte føre etter OUL, som flere sier her, for å ikke uroe dersom de ikke skulle finne den. Stor forskjell på hvor gamle apparatene de bruker er også.
Når det gjelder symfysemål skjer vel dette på samme tid. Så for meg var det hjertelyd uke 18 og symfysemål uke 22.

Sniker fra februar. De fleste vil ikke lytte føre etter OUL, som flere sier her, for å ikke uroe dersom de ikke skulle finne den. Stor forskjell på hvor gamle apparatene de bruker er også.
Når det gjelder symfysemål skjer vel dette på samme tid. Så for meg var det hjertelyd uke 18 og symfysemål uke 22.
Veldig individuelt dette.. jeg har hørt hjertelyd i både uke 12 og 13 hos jordmor. MEN, med beskjed om at det ikke er sikkert det går :)

Jeg var til lege idag. Første svangerskapskontroll. Ikke målte hun livmor eller hørte etter hjertelyden.
Heldigvis skal jeg på ultralyd idag.
Er litt tidlig å måle symfyse-fundus enda, det forutsetter at toppen av livmoren er kommet ovenfor skambeinet. Visst ikke er den ikke målbar.
Mener dette måles på kontroll etter oul.

Mellom veke 9 og 13 er det mogleg å høyra hjertelyd med doppler. Men som sagt mange som ikkje vil prøva så tidlig, då det er så stor sjans for at dei ikkje finn den.

Er litt tidlig å måle symfyse-fundus enda, det forutsetter at toppen av livmoren er kommet ovenfor skambeinet. Visst ikke er den ikke målbar.
Mener dette måles på kontroll etter oul.
Målt i uke 12 hos meg de forrige gangene. Og toppen av livmoren er litt mer en halvveis opp til navle ifølge gyn.

Målt i uke 12 hos meg de forrige gangene. Og toppen av livmoren er litt mer en halvveis opp til navle ifølge gyn.
Oi, såpass?? Ja, man er jo forskjellige [emoji1] Jeg har sikkert god plass i bekkenet jeg, for jeg ble ikke målbar før etter oul sist [emoji23][emoji23][emoji23]

Jeg er i uke 12, og jordmor klarte ikke finne hjertelyd idag [emoji4] Så det varierer veldig om det går å finne eller ikke så tidlig [emoji4]

Jeg var hos jordmor på mandag (var da 11+3), hun spurte om jeg ville hun skulle prøve å lytte, med forbehold om at jeg ikke ville bli bekymret hvis hun ikke fant den. Jeg ønsket det veldig og hun fant den [emoji7][emoji173]️

Back
Topp