Hjertelyd med hjemmedoppler

Dr Cici

Flørter med forumet
Prøvde å finne hjertelyden før helgen, trodde jeg fant den en kort stund helt i starten, men så forsvant den og jeg fant den ikke igjen. Men i dag morges fant jeg den jevnt og klart og tydelig. Er 9+3 i dag.
Føles så mye enklere å ligge på sofaen og være kvalm hele dagen når jeg har en mulighet til å høre at det er noe(n) inni der som jeg gjør dette for, om dere forstår.
Noen andre som har hjemmedoppler eller tenker å kjøpe det etterhvert?
 
Jeg har tenkt å kjøpe etterhvert :)
Har du barn fra tidligere siden du finner hjertelyden så tidlig?
 
Åh, verdens fineste lyd!! Jeg skulle gjerne hatt en hjemmedoppler, men jeg tør ikke! Er så himla redd for å ikke finne hjertelyden! Ser for meg at det kan være en veldig trygghet når man finner den, men redselen for å ikke finne er større:wideyed:
 
Jeg hadde:) Etter en MA får noen år siden kjøpte jeg en som jeg brukte i to påfølgende svangerskap.
Kjenner ikke behovet nå, men forstår godt de som gjør. Det er veldig koselig:)
 
Jeg har tenkt å kjøpe etterhvert :)
Har du barn fra tidligere siden du finner hjertelyden så tidlig?
Åh, verdens fineste lyd!! Jeg skulle gjerne hatt en hjemmedoppler, men jeg tør ikke! Er så himla redd for å ikke finne hjertelyden! Ser for meg at det kan være en veldig trygghet når man finner den, men redselen for å ikke finne er større:wideyed:
Jeg har barn fra før, og så jobber jeg en del med UL til vanlig. Så jeg er klar over at det kan være vanskelig å finne akkurat riktig punkt og vinkel for å få "rene" lyder uten forstyrrelse. Disse hjemmedopplerene er av varierende kvalitet, og derfor er det absolutt ingen garanti for å finne så tidlig. Men hovedgrunnen til at det er vanskelig å finne tidlig er at man må ha litt "flaks" på at man treffer riktig punkt og vinkel for å fange opp hjertetonene. Og det skal lite til før man mister tonene igjen. Men de er der alltid, om man leter (og har tålmodighet og flaks).
Blødde mye og ganske alvorlig mange ganger i forrige svangerskap, og da brukte jeg den til å sjekke at det fortsatt var hjertelyd, og at jeg ikke aborterte. Så slapp jeg å springe til sykehuset for UL hele tiden.
Denne gangen har alt gått fint, jeg er bare sykt kvalm og blir litt demotivert av å ligge her og kaste opp. Så da hjelper det på motivasjonen å "høre noe koselig" fra den lille i magen. De eneste tegnene jeg ellers har, er bare kvalme og kjipe ting, liksom. Så mye av tiden er jeg bare frustrert og oppgitt over at jeg er gravid. Da hjelper det med noen koselige hjertetoner fra det som skal bli en ny liten baby.
Skjønner allikevel godt at det kan føre til mer engstelse enn glede, dersom man umiddelbart tenker at det har gått galt hvisman ikke finner hjertelyden. Jeg bruker det mest for å få en hyggelig påminnelse om at "det er en grunn til at du gjør dette" og ikke som et medisinsk instrument.
 
Venter på en i posten. :happy: håper den kommer snart. Lånte en når jeg skulle ha nr 2 og fant fin hjertelyd fra uke 9. Kanskje jeg kan høre fra uke 8 denne gangen :happy:
 
Har ikke. Er for bekymret for påkjenningen det er for fosteret i og med at jeg ikke har erfaring med den type apparat og stresset ved å ikke evt finne hjertelyden pga uvitenhet vil jeg ikke pådra meg :)
 
Vi har hjemmedoppler. Jeg er 7+5 i dag og prøvde nettopp å finne hjertelyden, men fant den ikke. Regner med det kanskje var litt tidlig enda :)
 
Hjemmedopler er mye diskutert blant eksperter. Det er selvsagt en trygghet om dere finner hjertelyden. Men om ikke, så kan det føre til angst og ugrunnede bekymringer. Så jeg er litt frem og tilbake på hvorvidt jeg anbefaler dette altså!
 
Jeg har bestilt. Hadde til lillebror og fant hjertelyd i uke 11. Tenker å bruke den til å la storebrødre knytte seg litt til graviditeten :happy:
 
Har det noe konsekvenser for fosteret? Ubehag eller skader?

Det kan sikkert trådstarter svare best på, men så vidt meg bekjent er det ingen indikasjoner på dette. Det er jo ultralyd, og dersom det hadde vært skadelig så hadde de vel benyttet andre metoder på kontrollene også :)
 
Hvor kjøper man dem og hva koster en av anstendig kvalitet?

Jeg har hatt utvendig ultralyd i går, 7+0, og når det er mulig, tenker jeg at å finne hjertelyd med doppler heller ikke bør være umulig. Men jeg er veldig "Pippi" av natur og tenker hele tiden at jeg får til alt jeg vil. :laughing002 Jeg hadde ikke med første og hadde ikke tenkt å ha nå heller, men kanskje jeg ombestemmer meg.
 
Har det noe konsekvenser for fosteret? Ubehag eller skader?

Som noen skriver over så strides vel ekspertene noe, med mener å ha lest at det er mer stressende for foster enn vanlig ultralyd. Det blir også varmt? Slik at det skal brukes maks ett minutt av gangen eller noe slikt. Dvs. At når folk kjøper disse potensielt billigere variantene over nett og er uerfaren, kan de bli brukt uforsvarlig og i mye større mengden enn når brukt hos profesjonelle, som ikke trenger å bruke tid på å først finne hjertelyden.

Det var det jeg husket fra 2016, kanskje det er annerledes nå
 
Jeg tviler på at jeg kommer til å kjøpe dette. Jeg blir lett opphengt i ting og pådrar meg selv engstelser, så det er like greit å la vær for min del. Skulle jeg være skikkelig i tvil får jeg heller kjøpe meg en ultralydtime. :)
 
Som noen skriver over så strides vel ekspertene noe, med mener å ha lest at det er mer stressende for foster enn vanlig ultralyd. Det blir også varmt? Slik at det skal brukes maks ett minutt av gangen eller noe slikt. Dvs. At når folk kjøper disse potensielt billigere variantene over nett og er uerfaren, kan de bli brukt uforsvarlig og i mye større mengden enn når brukt hos profesjonelle, som ikke trenger å bruke tid på å først finne hjertelyden.

Det var det jeg husket fra 2016, kanskje det er annerledes nå
Har det noe konsekvenser for fosteret? Ubehag eller skader?
Det har vært diskutert, men man har ingen vitenskaplige bevis for at det er skadelig for fosteret. Det er helt vanlige ultralydbølger, som i andre ultralydapparatet. I starten (80-tallet) var det mye diskutert om ultralydbølgene kunne varme opp fostervannet, og man lurte også på om det kunne stresse fosteret på noen måte. Enkelte argumenterte for at man ikke burde bruke ultralyd, men heller lytte med jordmorstetoskop og kjenne på magen med hendene, sånn som man alltid hadde gjort. Etter snart 40 år med bruk av ultralyd over hele verden, har man ingen indikasjoner på dette. Derimot har man funnet ut at ultralyd er et fantastisk verktøy for å undersøke barnet på en skånsom måte mens det ligger inni magen, uten at det utsettes for stråling, kjemikalier eller andre ting som kunne være skadelig.
Derimot er det, som med alle andre undersøkelser, et spørsmål om det er stressende eller en belasting for mor. Dersom det skaper angst hvis man ikke finner hjertelyden f.eks. Noen kan på den andre siden bruke den til å dempe angsten, hvis de går og er kontinuerlig bekymret for MA f.eks. Da kan det at man finner hjertelyd gjøre at man slapper av og klarer å nyte graviditeten bedre. Her er folk forskjellige. Men det er selvsagt viktig at de som bruker det er godt informert, og klar over at det kan være vanskelig å finne til tider. Dersom man har kommet for kort, er overvektig, eller hvis f.eks babyen legger seg til på en måte som gjør at man ikke får riktig vinkel. Hvis man kan være bevisst på dette, og ikke blir livredd av at man ikke finner hjertelyden ved noen anledninger, er det ikke skadelig. Dersom det fører til mer uro enn glede, bør man kanskje heller la være. Det blir opp til hver enkelt
 
Nå fant vi verdens fineste hjertelyd med doppler <3 er 8+2 i dag. Måtte leite litt, men plutselig, en solid og nydelig hjertelyd! :Heartred
 
Back
Topp