Hjertelyd=ingen spontanabort?

firetretoen

Elsker forumet
Augustlykke 2015
Septemberlykke 2015
Hei jenter... Jeg kan ikke noe for det, men jeg er så bekymra... Det kommer plutselig over meg... Men, jeg mener jeg har hørt at "hvis man har sett hjertelyden, så går det som oftest bra" Er det flere som har hørt dette?

Last edited:
Hei! Forstår du er bekymret. Jeg har lest flere steder at sjansen for at det går bra, er veldig stor når man ser hjertet banke. I tillegg har legen ved ultralyden begge gangene sagt at man ikke trenger å tenke på de 12 ukene på samme måte når man har sett hjertet banke så jeg ble veldig beroliget. De som sier sånt, har nok aldri vært borte i så tidlig ultralyd. Håper du klarer å roe deg ned litt, lettere sagt enn gjort når man tenker på det hele tida, men brått så er du i uke 18 som jeg er i dag :-) Lykke til, dette skal gå bra!!

Fant denne på www.ammtåka.no. Sjansene for at det skal gå bra er mye større ennn for at det ikke gjør det ;-)

5-8 uke 89,2% sjanse for at det skal gå bra
9-12 uke 93,8% sjanse for at det skal gå bra*
13-16 uke 96,3% sjanse for at det skal gå bra
17-20 uke 98,9% sjanse for at det skal gå bra
21-24 uke 99,3% sjanse for at det skal gå bra **
25-28 uke 99,8% sjanse for at det skal gå bra

*dersom hjerteaktivitet er påvist, er faren for abort enda mindre.
**Etter 22. uke regnes det som dødfødsel.

Jeg synes du bør ignorere sånne kommentarer.Ingen kan vite om det går bra eller ikke...Første 12 ukene er jo kritisk men det er kun 20% som spontan aborterer.Du må fokkusere på at det er 80% sjanse at det går bra!Hold motet oppe!Jeg er i nesten i uke 18 nå og jeg har en veninne som kommenterte om det kan fortsatt gå galt...Man liker ikke å høre sånne ting og jeg synes sånne folk bør også holde kjeften sin :)

Jeg skjønner følelsene dine, bekymrer meg litt selv - og må jo være verre for deg siden du har hatt SA tidligere. MEN jeg har lest flere steder at sjansen for at det går bra er større når man har sett hjertet slå. Var på kafe med en venninne som har en sønn de har fått gjennom IVF på Riksen. Hun fikk beskjed på UL da de hørte hjertelyd i uke 7-8 at nå kunne de egentlig bare fortelle dette til folk for det er så stor sjans for at det går bra:) Har forøvrig en annen venninne som har hatt MA etter at hjertelyd var påvist og det sier hun til meg gjentatte ganger og at hun ikke gleder seg ordentlig for meg før uke 12. Synes det er veldig unødvendig for hun overfører sin frykt på meg. Sjansen er definitivt størst for at dette går bra!!!:) Jeg snakker med den lille inni magen hver dag og stryker over magen (har lest at den lille babyen kjenner berøring fra uke 7) så tror h*n storkoser seg inni der ;) Håper du klarer å bekymre deg litt mindre. Tenk neste uke skal vi få se de små miraklene igjen! <3

Tusen takk jenter!!! ❤️ Skjønner egentlig ikke hvilken rett folk har til og uttrykke sånt nei, utrolig dårlig gjort og gledes-drepende!! :( Jeg og mannen min har bestemt oss for at vi skal prøve og unngå og snakke med folk om graviditeten! Det gir oss jo ingen glede når vi møter slike kommentarer... (Som jeg er sikker på at er velmenende ment fra våre venner, men som virker negativt inn på meg) Får heller høre på min mann som sier til meg at han er helt sikker på at dette går bra, og at han gleder seg til vår etterlengtede baby kommer i august ❤️❤️

Jeg spurte gynekologen min hvorfor han sa at "Dette kommer nok til å gå bra. Det ser veldig bra ut!" på UL i uke 6 og deretter i uke 8. Han forklarte at han så på hjertet som banket, han så på mengden fostervann og på plommesekken. Han så også på området hvor morkaken var i ferd med å dannes.
Jeg er nå i uke 11, men gleder/gruer meg til UL (duotest) i uke 12 likevel. Det er jo alltid en liten sjanse for at noe kan gå galt, men alt ved å få barn er jo et risikoprosjekt. Når barnet er ute begynner bekymringene som varer livet ut...
Det vil jo helst gå bra!

Back
Topp