Hjertelyd i uke 10 (hjemme)

Roxanne

Elsker forumet
Hei! Forsøkte min Fetal Doppler for første gang i dag, og trodde jeg fant hjertelyden på samme sted hver gang, men da vi tok tiden var det bare 74 slag i minuttet. Dmt spørsmål, men kan man høre sin egen puls i magen via Doppler? Eller har jeg funnet verdens treigeste foster? Vil gjerne høre erfaringer fra andre med Doppler.

Er nok din puls du har hørt ja;) babyen sin puls er mye raskere (rundt 140 -150 kanskje).

Ja da er det din egen... Et tips er, hold en finger på din egen puls samtidig! Passer det med det du hører i magen så leter du videre... 

Rugekasse skrev:
Ja da er det din egen... Et tips er, hold en finger på din egen puls samtidig! Passer det med det du hører i magen så leter du videre... 

Jeg gjorde det, og det stemte ja.. :/ men jeg har leita meg grønn, og finner ikke noe annet. Er det vanskelig å finne den alene så tidlig? Er det mulig at den ligger slik at jeg ikke kan høre det enda?

Du kan høre din egen puls i begge lysker pluss fra navlen og ned der ligger ei stor hovedgrein. Så det overdøver ofte fosteret, og kan være vanskelig å høre så tidlig. Vet at mange jordmødre og leger ikke vil prøve å lytte etter den engang før etter uke 12. Hos min første fant jeg den i uke 13, håper på litt tidligere denne gangen siden jeg har litt mer erfaring nå i hva jeg skal lytte etter og hvordan.. :) Men lykke til med letinga! Plutselig er den der! :)

Roxanne skrev:

Rugekasse skrev:

Jeg gjorde det, og det stemte ja.. :/ men jeg har leita meg grønn, og finner ikke noe annet. Er det vanskelig å finne den alene så tidlig? Er det mulig at den ligger slik at jeg ikke kan høre det enda?

Stor sjans for at du ikke finner den før etter uke 12 (kanskje senere), så ikke bli bekymret om du ikke har funnet den før den tid. En del jordmødre er imot slike tidlig i svarngerskapet fordi det kan stresse den gravide hvis de ikke finner noe hjertelyd tidlig, men fosteret ligger fortsatt veldig langt nede og godt beskyttet at det ikke er noen selvfølgelighet at man skal kunne finne lyden så tidlig som nå.

Hjerteslagene på bøllefrø i magen min ligger på rundt 165 slag i minuttet:-) så det dr nok din egen puls du hører. Let litt langt nede, og vri på doppleren i alle retninger. Jeg fant hjertelyden i uke 8, så det er fullt mulig å finne den så tidlig:-) jeg selv lette lenge, og beveger jeg doppleren en mm vekk så forsvinner hjertelyden, så du må finne nøyaktig plassering for å finne magerusket;-)

den er langt ifra lett å finne så tidlig, jeg har heller ikke funnet den enda ;) Og det er helt normalt! 

Noen finner den, andre ikke... Vil påstå at flere IKKE finner den så tidlig... 

Sist prøvde jeg ikke før rundt uke 14 tror jeg det var? Men fant den da med en gang... Men den lille vokser jo en god den fra nå til da... 

Det er ikke alle som finner den i det heletatt! :) Uten at det er noe galt i det... 

Tusen takk for betryggende og hjelpsomme svar! :)

Kjøpte en slik i mitt forrige svangerskap men jeg kastet den, kommer IKKE til å bruke det igjen. Det gir en falsk trygghet, jeg ble kjempe stresset når jeg ikke fant hjertelyden og trudde det hadde gått galt. Men for all del til dere som ikke blir stresset og bekymret om dere ikke hører den så er det sikkert verd det :-))

Jeg syntes den er morsom å ha og kommer absolutt ikke til å kaste den... Men man kan ikke ta det for gitt at man finner hjertelyden! Og man bør heller ikke bruke den ofte... 

Men en gang i blandt for morroskyld ser jeg ingenting galt med :D Alt med måte... 

Back
Topp