Hjertelyd hos jordmor: Hvor tidlig?

Phibonacci

Glad i forumet
Hvor tidlig kan man høre hjertelyden hos jordmor og hvordan gjør man det så tidlig?

Er ca 5 1/2 uke på vei. Hjertet estimeres å begynne så slå rundt disse dager, og vi skal til første kontroll om en uke. Er det for tidlig til å høre hjertelyd? Har så veldig lyst til å høre litt liv :-) Få det litt 'bekreftet' :-D

Det er nok for tidlig å begynne å lytte etter det nå. Jordmor har som regel et ultralydapparat som brukes utenpå magen. Mange venter til etter uke 15 - 16 fordi det da fremdeles er vanskelig å høre og det er jo ubehagelig for den gravide å vente til rutineultralyd for å få bekreftet at alt er greit, dersom man ikke klarer å høre fosterlyd på kontrollen. Det er mulig å høre det tidligere enn uke 15, men det kommer an på den som har kontrollen. Dersom du vil ha bekreftet at alt er greit, er det tidlig ultralyd som er alternativet. Ville nok ventet litt til, hvis du f.eks venter til uke 8 -9 og alt er greit ,er det veldig stor sannsynlighet for at det går bra videre! Fram til ca uke 12 er det som innvendig ultralyd.
Det er så utrolig spennende denne første tiden før man begynner å kjenne liv selv.. Lykke til på kontrollen :)

Sist gang hørte jeg hjertelyden hjemme med doppler i uke 7+2, 7+3 i følge UL-termin. Så det går an, men er ikke akkurat vanlig å finne den så tidlig :) Som det er skrevet over her så bruker ikke jordmor å lytte før etter uke 15 ca pga redsel hos den gravide hvis man ikke finner den.

Takk for svar, jenter! Mao må jeg bare smøre meg med masse tollmodighet... ;)

Fikk høre den med doppler hos legen i forrige svangerskap da jeg var 12 uker. Denne gang har jeg fått første kontroll når jeg er 9 uker, men håper legen til prøve å finne den da selv om det er tidligere.

Ta deg en tur på ultralyd :) Koster flesk, men er verdt hver eneste krone :) Da får du både se og høre hjertet til den lille :D

Back
Topp