hjerteklaff som ikkje er lukket?

MSE88

Forumet er livet
Hva vil det si?? noen som har vært borti det?

som ikke lukker seg, mener du??
tror det er en ganske vanlig hjertefeil, men tror de fleste tilfellene krever kirurgi...
vet det er mye man kan gjøre, da...
sette inn kunstige klaffer, reparer den som er der, sette inn transplatert vev osv...

men vet jo ikke om det er dette du mener, da..
for en hjerteklaff skal jo åpne og lukke seg hele tiden?

ser du hvor mye eg vet:p
fikk bare beskjed om at nevøen min legges inn på barne klinikken for de fant bi lyd på hjertet og då var det noe om at den ikkje hadde lukket seg eller noe. broren min var forvirra han og sikkert mange følelser så han fikk ikkje sagt alt

ORIGINAL: solstråla

tror det er en ganske vanlig hjertefeil, men tror de fleste tilfellene krever kirurgi...
sette inn kunstige klaffer, reparer den som er der, sette inn transplatert vev osv...

Det du beskriver her er VSD. Det er da et lite hull (ulike str) i hjertekammerveggene. om jeg husker riktig. Men at hjerteklaffene ikke lukker seg er neolangt mere alvorlig.

Er ikke duktus du mener da?Blodåren som ska lukke seg ved fødsel?

~bloggen min~
ORIGINAL: majo88

Hva vil det si?? noen som har vært borti det?

det e vel det som enkelte blir født med som kalles hull  i hjerte??

kan være det er duktus.
eller hull i hjertet.

hva er utfallet, noen som vet?

ORIGINAL: majo88

kan være det er duktus.
eller hull i hjertet.

hva er utfallet, noen som vet?
Om det er duktusen, så er det en blodåre som ska lukke seg ved fødsel.. Hvis den ikke gjø det, forårsaker den dårlig sirkulasjon i kroppen.. Som regel er medisiner nok, men noen ganger hjelper ikke det, å di må gå inn å lukke den kirurgisk. Jeg har ikke hørt om noen barn som har dødd som utfall altså. Begge min jenter ble operert for dette, å har arr under skulderbladet, på siden liksom..

tusen takk for svar. eg får bare vente til de ringer meg igjen!

ORIGINAL: ~StRaToS~

Det du beskriver her er VSD. Det er da et lite hull (ulike str) i hjertekammerveggene. om jeg husker riktig. Men at hjerteklaffene ikke lukker seg er neolangt mere alvorlig.

ja, men man kan da sette inn falske klaffer også?
kjenner da en liten gutt med falske klaffer... hm...
vet ikke jeg, er ikke denne feilen jeg er ekspert på![8D]

ORIGINAL: ~StRaToS~

ja, men man kan da sette inn falske klaffer også?
kjenner da en liten gutt med falske klaffer... hm...
vet ikke jeg, er ikke denne feilen jeg er ekspert på![8D]

vet ikke hva slags feil du sikter til,men jeg ville iallefall bare si at min sønn har en kunstig hjerteklaff

Spørs vel hvilken klaff det er... jeg har problemer med aortaklaffen, altså den klaffen som går direkte inn til hjerte...
Er det det ?

Jeg fant dette på nettet som du kan lese hvis det er den klaffen du lurte på.. :

Aortainsuffisiens
Aortainsuffisiens er en tilstand der arotaklaffene ikke lukker seg helt i hjertets hvilefase (diastole). Blodet renner derfor tilbake fra hovedpulsåren (aorta) til venstre hjertekammer. Det oppstår derfor en fremmedlyd i diastolen. Diastolen varer lengre enn systolen, og denne fremmedlyden har lang varighet. Fordi trykkforskjellen mellom aorta og venstre ventrikkel ikke er så stor, renner blodet langsomt tilbake. Lydstyrken blir derfor aldri så høy som ved aorta-stenose. Men det skal være helt stille mellom 2. og 1. hjertetone. Når legen hører denne fremmedlyden på ditt hjerte, vet legen at du har en lekkajse i aortaklaffene.

Det betyr at ditt hjerte over tid kan utvikle tegn på volum-overbelastning. En undersøkelse hos hjertelege (kardiolog) ved hjelp av Ecco-kardiografi kan fastsette graden av lekkasjen og når dette er fastslått vet en hvordan du skal behandles.

Hvis du sammenligner lyden med "Aortastenose" (se annet sted på disse sidene), vil du finne at aortastenose er en kortvarig lyd (systolen er kortvarig) sammenlignet med aortinsuffisiens. For å sikert skjelne mellom disse to lydene, må legen ofte kjenne på din puls samtidig: Den lyden som høres samtidig med pulsslagene, er aortastenose. Den lyden som høres når hjertet ikke slår (mellom pulsslagene) er aortainsufficiens. Som du forstår av lydeksemplene på disse sidene, er den diastoliske lyden ikke lett å høre, den har mer preg av svak susing. Dessverre er ikke kvaliteten på dette lydeksemplet så godt. Men om du sammenligner den grafiske fremstillingen av lyden, ser du bilyden tydelig: Ved aortastenose er det helt stille i diastolen, her er det svak susing.

Back
Topp