Hjerteformet livmor

Avocado

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Fikk vite i dag at jeg har en hjerteformet livmor.
Legen uttrykket veldig at dette ikke skulle ha noe å si for fruktbarheten vår, men en kjapp sjekk hos Dr. Google nå etterpå får meg til å bli litt redd.... Finner den ene saken etter den andre om at dette ikke er bare bare, og at mange endere opp med å prøve enten i årevis eller forblir barnløse :oops:

Hjerteformet livmor settes gjerne i sammenheng med mange SA/kjemiske graviditeter, og det har jo jeg...

Noen som har dette som har noen erfaringer å dele med meg?

Jeg har selv visstnok T formet livmor. Jeg har ett barn og er gravid. Jeg har forstått det sånn att ved både hjerteformet og t formet, skal det ikke ha noe å si så lenge det ikke er en "skillevegg" inne i livmoren...? Kanskje derfor de Evt vil gjøre hysteroskopi av deg?

Jeg har selv visstnok T formet livmor. Jeg har ett barn og er gravid. Jeg har forstått det sånn att ved både hjerteformet og t formet, skal det ikke ha noe å si så lenge det ikke er en "skillevegg" inne i livmoren...? Kanskje derfor de Evt vil gjøre hysteroskopi av deg?

Lurer på hvorvidt de kan se om det er skillevegg eller ei på en vanlig UL?
Hun virket litt betenkt i dag, men understreket at dette var noe jeg ikke skulle bekymre meg over (noe jeg allikevel gjør :p)

Jeg fikk også beskjed om at livmora var hjerteformet, men virka ikke som hun bekymret seg over det. Nevnte det bare i en bisetning da vi var på ultralyd før oppstart med IVF. Vi ble gravide på det forsøket.

Lurer på hvorvidt de kan se om det er skillevegg eller ei på en vanlig UL?
Hun virket litt betenkt i dag, men understreket at dette var noe jeg ikke skulle bekymre meg over (noe jeg allikevel gjør :p)

Vet ikke om de kan de det på UL, men jeg vil jo tro de kan det siden de kan se alt mulig på et lite foster liksom.. UL er en av de beste diagnostikk metodene, så ville tenkt de kunne se det ja... Jeg spurte ei venninne som er jordmor og har jobbet på ivf, det med hjerteformet livmor kan visst ha noe å si for om egget fester seg er det noen som mener, men viktigst om det er skillevegg som jeg har forstått... meeeen, jeg har ikke så god greie på akkurat det.. har bare fått litt kunnskap om mye etterhvert, ikke inngående kunnskaper akkurat:)

Jeg har blitt gravid 3 ganger med T-formet bakovervendt livmor... 1 endte med en gutt og 1 er nå i uke 10. Så det går jo Ann:)

Det er flere leger som har kommentert det med T formet når de har tatt UL av meg gjennom forsøkene, rart de ikke har sagt noe til deg tidligere? Kanskje det da ikke er så mye? Hvis du skjønner? Hvis det hadde vert veldig tydelig ville de sikkert sett det før..? Du har jo vert til UL flere ganger?

Bare kommenterer kjapt her ang det ned skillevegg og ul... Det er ikke lett å oppdage skillevegg på ul, det er derfor ytterst viktig at du får en hysteroskopi, da kan de også fjerne en eventuell skillevegg hvis det finnes hos deg. Det er i hovedsak skillevegger som gjør det vanskelig å bli gravid. Egget kan feste seg i en skillevegg men fordi at en skillevegg ikke kan bidra med ordentlig næring til egget/fosteranlegget vil egget slippe tak. Derfor viktig å finne ut om det er skillevegg eller ikke inni der [emoji171][emoji171] stå på for hysteroskopi [emoji171]

Back
Topp