Hjerteformet livmor. Noen med erfaring?

BergOgDal

Flørter med forumet
Hei. Jeg driver med IVF på riksen og etter 3 negative innsett (en av dem var kjemisk) fra første forsøket tenkte jeg å ta en prat med legen før andre forsøket. Vi fikk 3 "gode" embryo men ingen av dem satt..lurte på om det e noe gærnt med livmor da. Der forsikra legen meg at det er bare litt tilfeldig om det klaffer, så vi få bare fortsette. Hun tok ultralyd av saker, alt så bra ut men til slutt sa hun - "livmoren har et lite hjerteform. Men det er helt normalt asså"

Jeg gjorde det "smarteste" man kunne gjøre - googlet meg i hjel. Leste at det kan være mellomveeg at det er derfor det e vanskelig å bli gravid og at kan oppleve flere SA (jeg har en MA før vi begynte med IVF). Jeg har hatt utaalige ultralydundersøkelser (3 insett og utredning) og dette er forste gang jeg får beskjed om LITT hjerteform i livmor. Jeg har også hatt HSG (sjekke eggledere som begge var åpnet), jeg vet ikke om man kunne sett noe der hvis det var skikkelig hjerteformet? Har også hatt utskrapning i narkose, der hadde de vel også gitt beskjed hvis det var noe hjerteform av bekymring?

Så jeg lurer på om jeg skal gjøre noe med dette. Riksen er veldig knappe med legetimer, så jeg får vel ikke noe mer enn "helt normalt, vi bare fortsetter" men jeg er i full panikk. Tenker å kanskje kontakte privat klinikk og få en "second opinion"? Kanskje bestille time til hysteroscopy privat? (der dem sjekker med lite kamera om det e noe spennede i livmoren). For hva om det e grunnen til at vi ikke blir gravide? Hva om det e noe "vegg" som opereres bort?

Noe erfaringer med LITT hjerteformet livmor?Og dere som har hjerteform - hvordan ble det oppdaget?

Hei du! Jeg fikk beskjed for ca 2 år siden at jeg hadde hjerteformet livmor med skillevegg. Den ble oppdaget da jeg hadde en kirurgisk utskrapning. I noen tilfeller kan man se skilleveggen på ul, andre ganger ikke, og det eneste som kan påvise det 100% er hysteroskopi. Riktignok er det veldig uvanlig at man ikke ser det på 3D ul fikk jeg beskjed om. Jeg har tatt hysteroskopi og i mitt tilfelle fikk jeg feil diagnose fra start. Livmoren min er helt fin den, noe som alle ul og undersøkelser hittil har vist. Grunnen til at dette ble tatt så på alvor hos meg var fordi jeg var mistet så mange ganger. En skillevegg fører ofte til at embryo kan feste seg i selve skilleveggen, denne veggen har ikke samme vev som slimhinnen inni livmor og vil derfor ikke kunne "brødfø" babyen med noe næring. Derfor vil det falle fra og man mister. Har du en slik historikk med å miste ofte? De sa også til meg på Ullevål at de ikke opererte veggen med mindre man har 3 mist. Sinnsykt å si. De var også veldig uenig seg i mellom om skillevegg egentlig var en utfordring i det hele tatt.

Noen har en skillevegg som ligger godt gjemt, og det finnes svært få leger (habituell abort spesialist på Ullevål kan absolutt ingenting om skillevegg) som kan dette tema.

Hvis du er i panikk vet jeg at hausken tilbyr diagnostisk hysteroskopi. Likevel er det slik at hos de aller fleste - så kan man se skillevegg og hjerteformet livmor på 3D ultralyd. Her også er det uenighet mellom legene om hva man kan se og ikke. Noen sier at HSG er et godt alternativ.

Så hadde jeg vært meg selv på nytt, ville jeg startet med 3D ultralyd (lite invasivt og rimelig) og så evt tatt en hysteroskopi om du fortsatt ikke får gode svar og er engstelig.

Forstår panikken din og sender deg varme tanker! Er garantert noen her inne som gir deg noen gode råd.

Til info hadde jeg også 3 negative innsett - men på det 4 innsettet testet jeg positivt :Heartred noen ganger er det veldig tilfeldig ja. (Jeg satte også inn topp graderte blasto alle gangene foruten om siste gangen, da satt jeg inn et som var "good")

Jeg hadde hjerteformet livmor ble oppdaget etter ett negativ ivf forsøk. Gikk da til hausken selv om ba hans sjekk. Hans kollegaer som hadde tatt ul til første forsøk og gynkooog i dannmark hadde ikke sett den. Men hausken fant dem. Han tok så hystroskopi for å avdekke hvor stor den var. Hos meg delte den livmor i to , så kalt bredt septum . Ble henvist kjapt til sykehus og opererte den bort på dag kirurgisk. Spiren satt på andre ivf forsøk etter det. Dette var i 2015. Tok også da scratching før forsøk for å optimalisere forhold i livmor samt klexane, abyle , prednisolon osv.

Ved søsken nå spurte jeg etter den men hausken sa alt så bra ut. Tatt søskenforsøk hos hausken . Etter 4 negative ville han endelig gjøre hystroskopi og da viste det seg at det bra dødvev der skilleveggen en gang hadde vært festet som gjor at forholdene ikke var bra. Dette klipte han bort i to runder. Nå har jeg netop hat nytt forsøk og ruger på to egg. Fikk også en antibiotika kur denne gang for å prøve. Og for første gnag av i alt 8 forsøk fikk jeg en blasto på frys og 2 embryo inn på dag 4. tar klexane, abyle, prednisolon osv nå også. Og når de klippet bort det dødevevet gjor de også scratching..

Tror jeg ville spurt hausken om igjen hørte på det for skillevegg og hjerteform kan ha betydning. For meg hadde det alt og si. Bare spør om du lurer på noe mer
Jeg hadde vanlig hystroskopi hos hausken begge ganger.

Hei du! Jeg fikk beskjed for ca 2 år siden at jeg hadde hjerteformet livmor med skillevegg. Den ble oppdaget da jeg hadde en kirurgisk utskrapning. I noen tilfeller kan man se skilleveggen på ul, andre ganger ikke, og det eneste som kan påvise det 100% er hysteroskopi. Riktignok er det veldig uvanlig at man ikke ser det på 3D ul fikk jeg beskjed om. Jeg har tatt hysteroskopi og i mitt tilfelle fikk jeg feil diagnose fra start. Livmoren min er helt fin den, noe som alle ul og undersøkelser hittil har vist. Grunnen til at dette ble tatt så på alvor hos meg var fordi jeg var mistet så mange ganger. En skillevegg fører ofte til at embryo kan feste seg i selve skilleveggen, denne veggen har ikke samme vev som slimhinnen inni livmor og vil derfor ikke kunne "brødfø" babyen med noe næring. Derfor vil det falle fra og man mister. Har du en slik historikk med å miste ofte? De sa også til meg på Ullevål at de ikke opererte veggen med mindre man har 3 mist. Sinnsykt å si. De var også veldig uenig seg i mellom om skillevegg egentlig var en utfordring i det hele tatt.

Noen har en skillevegg som ligger godt gjemt, og det finnes svært få leger (habituell abort spesialist på Ullevål kan absolutt ingenting om skillevegg) som kan dette tema.

Hvis du er i panikk vet jeg at hausken tilbyr diagnostisk hysteroskopi. Likevel er det slik at hos de aller fleste - så kan man se skillevegg og hjerteformet livmor på 3D ultralyd. Her også er det uenighet mellom legene om hva man kan se og ikke. Noen sier at HSG er et godt alternativ.

Så hadde jeg vært meg selv på nytt, ville jeg startet med 3D ultralyd (lite invasivt og rimelig) og så evt tatt en hysteroskopi om du fortsatt ikke får gode svar og er engstelig.

Forstår panikken din og sender deg varme tanker! Er garantert noen her inne som gir deg noen gode råd.
Takk for svaret!
Ja, hu lege på rikse tok 3d ultralyd og på skjermen var det 4 forskjellige bilder. Jeg ante jo ikke hva jeg ser på, det va nester 4 forskjellige bilder, så jrg skjønte ikke er alle de av meg eller er de en slags "referance" siden hu sa at jeg har LITT hjerteform og at det e veldig normalt. Alle bildene var også forskjellige, en av de hadde skikkelig to horn (som jeg så da jeg googlet etterpå at er veldig hjerteformet, derfor stor panikk)
Siden jeg har tatt HSG så skal jeg ringe å be dem å sende meg bildene så kan jeg jo se selv, håper jeg. Men jeg tror hvis det var skikkelig hjerteform så hadde vel legen sagt det. Da jrg tok HSG så pekte å viste han legen på skjermen hvor er hva og da hadde han vel kommenter hvis det var noe. Men ja, jeg må nesten få det bekreftet av noen fler at nei, det er ikke noe. Men interessant å høre at din "feilvegg" ble oppdaga ved utskrpaning. Jeg har også hatt utskrapning og igjen, ingen sa noe.
Det e bare det ene bildet fra den utralyden som jeg klarer ikke å få ut av hodet. det så ut som sånn...skikkelig sjøstjerne med 3 ben

Jeg hadde hjerteformet livmor ble oppdaget etter ett negativ ivf forsøk. Gikk da til hausken selv om ba hans sjekk. Hans kollegaer som hadde tatt ul til første forsøk og gynkooog i dannmark hadde ikke sett den. Men hausken fant dem. Han tok så hystroskopi for å avdekke hvor stor den var. Hos meg delte den livmor i to , så kalt bredt septum . Ble henvist kjapt til sykehus og opererte den bort på dag kirurgisk. Spiren satt på andre ivf forsøk etter det. Dette var i 2015. Tok også da scratching før forsøk for å optimalisere forhold i livmor samt klexane, abyle , prednisolon osv.

Ved søsken nå spurte jeg etter den men hausken sa alt så bra ut. Tatt søskenforsøk hos hausken . Etter 4 negative ville han endelig gjøre hystroskopi og da viste det seg at det bra dødvev der skilleveggen en gang hadde vært festet som gjor at forholdene ikke var bra. Dette klipte han bort i to runder. Nå har jeg netop hat nytt forsøk og ruger på to egg. Fikk også en antibiotika kur denne gang for å prøve. Og for første gnag av i alt 8 forsøk fikk jeg en blasto på frys og 2 embryo inn på dag 4. tar klexane, abyle, prednisolon osv nå også. Og når de klippet bort det dødevevet gjor de også scratching..

Tror jeg ville spurt hausken om igjen hørte på det for skillevegg og hjerteform kan ha betydning. For meg hadde det alt og si. Bare spør om du lurer på noe mer
Jeg hadde vanlig hystroskopi hos hausken begge ganger.
Tusen takk for svaret!
Jeg tenkte kanskje å ta en 3d ultralyd hos en privat gynekolog først. Har snakket med hausken før (ville ha biopsi av livmor for å sjekke alt e greit ehehhe) og da sa de at så lenge jeg er i behandling hos riksen så vil de ikke blandet seg...Men de sa de kan booke en time for en prat med lege, vet ikke om det kan inkludere 3d ultralyd, for den timen dems e jo 3x pris enn hos privat gynekolog

Til info hadde jeg også 3 negative innsett - men på det 4 innsettet testet jeg positivt :Heartred noen ganger er det veldig tilfeldig ja. (Jeg satte også inn topp graderte blasto alle gangene foruten om siste gangen, da satt jeg inn et som var "good")
Takk, dette var faktisk artig å hør :D Er selfølgelig klar over at alle er forskjellig og det betyr ikke at det skal klaffe for meg med nr 4, men hva vet man :D Her vet man faan meg INGENTING :D

Tusen takk for svaret!
Jeg tenkte kanskje å ta en 3d ultralyd hos en privat gynekolog først. Har snakket med hausken før (ville ha biopsi av livmor for å sjekke alt e greit ehehhe) og da sa de at så lenge jeg er i behandling hos riksen så vil de ikke blandet seg...Men de sa de kan booke en time for en prat med lege, vet ikke om det kan inkludere 3d ultralyd, for den timen dems e jo 3x pris enn hos privat gynekolog
Ikke alle skillevegger viser på ultralyd er min erfaring. .Jeg hadde ikke nevnt riksen i grunn hadde bare nevnt jeg holdt på med forsøk og vurderer andre muligheter siden en har mistet så masse.. for å undersøke livmoren inni er det hystroskopi som er greia, jeg hadde netop 2 for klippe bort dødtvev etter dær hvor skilleveggen en gang har vært .. selv om jeg ble gravid etter hadde det komt noe dødtvev dær ... med hystroskopi får en jo sett inni om det er noe. Så vet en uansett om alt er ok.. jeg måtte på sykehus på dag kirurgisk og ta bort hele veggen det var ikke noe hausken gjor selv. Det jeg irriterer meg
Over er at jeg spurte om denne skilleveggen jeg hadde hat før første søskenforsøk men de sa alt var ok på ul , så betalte jeg for 4 forsøk uten resultatet før de endelig tok hystroskopi . For det er jo dyrt.

Du er jo offentlig så bli litt aent men alikevel kan det være lurt sjekke før du går igjennom mange flere forsøk om det skulle være noe. For en vet aldri hva som skjuler seg.

Hvilken hausken hører du til?

Back
Topp