Hjertebank og høy puls

Turnusmammaen

Forelsket i forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Har daglig episoder med hjertebank og puls på 120-130. Dette er veldig ubehagelig og skjer uavhengig av hva jeg holder på med. Kan være imens jeg ligger i ro på sofaen eller er ute på handletur liksom. Hvilepulsen har også steget ganske kraftig. Den ligger nå 20 høyere enn før jeg var gravid. Noen som har erfaring med det samme? Burde det utredes eller er det normale svangerskapsplager? Det er så ubehagelig når det står på :dead:
 
Jeg tror det er ganske vanlig med hjertebank og høyere puls. Men jeg skjønner godt at det er ubehagelig når du har det så uttrykt.

Jeg har bare tidvis hjertebank som stopper ganske fort. Og hvilepulsen har «bare» økt med 5-10 slag.

Kanskje dobbeltsjekke det med legen eller jordmor? :)
 
Har også merket at hjertet dunker mye "hardere" (altså jeg kjenner det mer) og ofte raskere. Jeg prøver å ikke tenke på det men hvis jeg sitter hjemme og det plutselig merkes ekstra godt prøver jeg å gjøre noen få pusteøvelser. Det pleier å hjelpe, og så tenker jeg at det er normalt også. Vi pumper jo blod til to stykk.
Hvis det blir veldig ubehagelig for deg ville jeg tatt det opp med jordmor eller lege.
Jeg sluttet å bruke smartklokka mi i sommer og føler livet har blitt så mye enklere etter det. Da sjekket jeg puls, skritt og alt mulig hele tiden og det var stressende. Kanskje noe som kan hjelpe om det bare er for en dag nå og da?
 
Lagde en tråd på dette for noen uker tilbake, for opplever det samme selv. Fryktelig ubehagelig når det ikke roer seg, og slår skikkelig hardt. Merkes ekstra godt når man er i ro synes jeg. Fikk svar av de andre (pluss lege) at de hadde det likt, så da har jeg roet meg og tenkt at det bare er sånn. Enda en av graviditetens «hyggelige» sider :p
 
Jeg sliter også med hjertebank. Hadde veldig høy puls og høyt blodtrykk i de tre siste mnd med 2019 jenta mi som resulterte i sykemelding.
 
Jeg sliter også med hjertebank. Hadde veldig høy puls og høyt blodtrykk i de tre siste mnd med 2019 jenta mi som resulterte i sykemelding.
 
Forstår hvordan det kjennes. Tror det er ganske normalt. Ubehagelig når det skjer, da! Har forresten fastlege sjekket blodtrykk?

Mine hjertebank er hjerteflimmer, og pulsen er oppe mot 230. Har en tilstand (ikke arvelig) som krever medisinsk oppfølging, og følges tett opp i svangerskapet. Generelt lav puls og lavt blodtrykk ellers.
 
Jeg sliter også med det. På første endte hvilepulsen min på 97, uten at det var noe «feil» med verken meg eller barnet. Kjenner det samme nå, veldig ubehagelig.
 
Back
Topp