Hei! Jeg hører på podcasten Gravid uke for uke fra Babyverden. Der forklarer de at blodvolumet øker med 40% under en graviditet, og at hjertet dermed får mer å jobbe med når det skal pumpe dette blodet ut i kroppen. Dette kan føre til at man kan kjenne hjertebankene tydeligere, eller at de høres og oppleves på en annen måte enn før. Og det å ligge stille og rolig i sengen er en typisk arena der en kan høre kroppen sin bedre, enn ellers i en stressende hverdag der man gjerne ikke tenker over slikt. Det er jo gjerne også på kvelden/natten at tankene begynner å kverne.
Jeg syns overhodet ikke dette høres ut som panikkangst, og jeg hadde nok prøvd å tenke at det ikke er uvanlig nå i svangerskapet. Panikkangst beskriver en tilstand der du plutselig får anfall med ekstrem frykt. Symptomene på det er skjelving, pustevansker, ekstrem hjertebank og svimmelhet. Har man hatt et skikkelig anfall av panikkangst så
vet man det. Jeg har opplevd det noen ganger og trodde oppriktig at jeg skulle dø. Var livredd. Så jeg hadde ikke assosiert hjertebank og bekymringer med panikkangst.
Jeg mener ikke å bagatellisere din opplevelse, og jeg håper ikke du opplever det slik
Jeg ønsker bare å trygge deg på at dette kan skyldes noe helt vanlig, nemlig at hjertet jobber hardere nå. Jeg syns også en skal passe på å hoppe rett til angst ved slike ubehag, da det er en diagnose. Angst blir av mange tatt lett på i disse dager, og det kan hemme troverdigheten til de som har det. Å kjenne på tegn til angst, betyr ikke at en har det. Jeg jobber med psykisk helse så er nok derfor jeg er litt bestemt i forbindelse med dette
Ellers kan en kopp kamillete virke beroligende, og pusteøvelser/meditasjon kan også være veldig virkningsfullt hvis en kjenner på stress eller uro i kroppen. Håper du får noen bedre netter fremover! Stor klem fra meg.