Hjertebank/arytmier?

Lykke-88

Forelsket i forumet
Noen andre som er plaget?
Jeg har helt fra begynnelsen av hatt en del hjertebank, spes i forbindelse med aktivitet og stress. Merker også godt at den er uregelmessig. Vet at dette er normalt når man er gravid, 50% av oss har jo ekstraslag...
Men nå har det blitt så plagsomt at jeg ikke får sove om natten. Det kommer spesielt når jeg legger meg ned, og uansett hvor mye jeg slapper av forsvinner det ikke[:-] Varer lenge gjør det også - gjerne 30-60 min.
Så jeg nevnte dette for jordmor forrige gang, ja, bare for å ha sagt det egentlig. Og nå er jeg plutselig fast gjest på kardiologisk avd, og springer rundt her med 24 timers EKG påkoblet[:D] Herligland,plutselig følte jeg meg fryktelig syk...hehe Huff, har tatt ultralyd av hjertet, og det var helt fint. (fikk se babyen i samme slengen[:D]) Men er visst en av muskelcellene i høyre ventrikkel som klarer å lage strøm, og dermed overkjører sinusknuten sånn ca hver 3. slag. Så da er kardiologen bekymret for meg videre i svangerskapet og fødsel. VIL IKKE HA KEISERSNITT!![:@]
Hm,jaja,nå får jeg se hva kardiologen sier når han ser på EKGet mitt til onsdag... Ja, må gå med dette ledningsstyret i 3 dager... Typisk!

Forresten har jeg bestillt 3D UL til fredag - gleder meg[:D]

Ble langt dette...men OK! hehe

Ha en fin dag jentår!

Kjedelig ja, det kan du si! Hvordan er nettene for deg da?
I og med at ekstraslaget kommer fra ventrikkelen og ikke atriene, kan jeg endre opp med ventrikkeltachykardi - festlig! Godt vi blir fulgt opp iallefall!
ORIGINAL: kajlida

Samme problem her i gården.. Slår om til atrieflimmer i blant... Kjedelig.
Så her er også keisersnitt noe som vurderes. Er godt fulgt opp av kardiolog.

Ah,da har du litt peiling da! Er ikke bare greit det da, da vet man jo om alt det "skumle" som kan skje...hehe
Må være slitsomt å gå rundt med 130 i puls da! Min blir ikke så høy - rundt 80-100. Og det holder det merker jeg[:D] Vi får satse på at det ikke forverrer seg iallefall. Har lite lyst å bli satt på Zelo-sok kjenner jeg[:-]

Nettene varierer en del. Men merker arytmien spesielt når jeg er i ro. Har den fordelen at jeg jobber på kardiologisk avdeling selv, er sykepleier, så derfor føler jeg med ekstra godt ivaretatt. Jobber til daglig i team med min kardiolog. Men er mye plaget av hjertebank, er ofte tachycard, der jeg har hvilepuls på ca 130. Litt slitsomt i lengda[;)] Så når folk spør meg hvordan ting går, så har jeg stor glede av å svare at det humper og går!!!
Min form for arytmi kan ikke la seg behandle under svangerskapet, så håper formen holder seg bra. Klarer forleøpig å holde ut i jobben, har litt tilrettelegging. Er litt redd for å slå om til flimmer under fødsel, og dermed ende i hastekeisersnitt. Kanskje planlagt KS er å foretrekke? De lærde tenker....

Kardiologen min mener det går helt fint å sette meg på beta-blokkere og ønsker å gjennomføre det, noe jeg stusset litt på. Men nå er jo jeg veldig forsiktig med all medisinering... Så til onsdag kan det hende det er det som er løsningen! Satser på å slippe, og heller humpe videre ja[;)] Lykke til videre:)

All eventell medisinering får vente til etter fødselen, og til etter amming. (Om ikkje livsnødvendig da.) Tenker det får humpe og gå til fødsel, og så satser jeg på en fin fødselsopplevelse enten den blir vaginal eller med sectio. Ting roer seg som regel etter svangerskapet, da har ikke hjerte en like tung jobb lenger. Håper du humper trygt videre... Lykke til på 3d

også vært ganske mye plaget av det,men har ikke nevnt noe til JM..hmm kanskje man burde det da[&:]

kjempefint at du får skikkelig oppfølging da,føler seg mye tryggere på ting da[:)] Lykke til vidre på sykehuset[:)]

Takk:)
Hehe,ja tydeligvis kan det være viktig å si ifra om det. Er man mye plaget bør man undersøkes.. Samtidig så går det mest sannsynlig fint uansett[:-] Kjenner flere som var plaget som meg, som aldri sa noe. Og alt har gått bra med dem så... Man må ikke sykeliggjøre seg selv helt heller[:-]
ORIGINAL: Lm81

også vært ganske mye plaget av det,men har ikke nevnt noe til JM..hmm kanskje man burde det da[&:]

kjempefint at du får skikkelig oppfølging da,føler seg mye tryggere på ting da[:)] Lykke til vidre på sykehuset[:)]

ORIGINAL: Karine88

Takk:)
Hehe,ja tydeligvis kan det være viktig å si ifra om det. Er man mye plaget bør man undersøkes.. Samtidig så går det mest sannsynlig fint uansett[:-] Kjenner flere som var plaget som meg, som aldri sa noe. Og alt har gått bra med dem så... Man må ikke sykeliggjøre seg selv helt heller[:-]
ORIGINAL: Lm81

det er helt sant:) har vært plaget endel tiligere,men ikke i svangerskapene før, vet jeg har en lekkasje på hjertet mulig det kan være noe av grunnen til at hjertet tuller så. men kan sikkert være greit å bare nevne det til JM  slik dem er klar over hva man plages med i hvertfall[:)]

Nei, så rart at denne tråden kom nå. Jeg sliter med høyhvilepuls på rundt 90-100 og får hjertebank hvor rytmen stiger og jeg føler ubehag. Skal holde på å telle disse episodene og se hvor høy pulsen blir. Skjedd en gang siden jeg var hos legen i stad og da var pulsen oppi 130.

Oida! Håper du får føde vaginalt da likevel! Siden det er det du vil! Har ikke hjertebank nå, hadde det med gutten vår, men bare på slutten og ikke så plagsomt som du nevner.. Men er uansett ekkelt nok![&:]

Ja,har lest dette jeg og. Derfor skjønner jeg ikke hvordan han kan ha så lav terskel for å sette meg på dette medikamentet. Skummelt! Får høre med han i morra...

Hadde selv ikke villet starte på selo-zok. Dette står i felleskatalogen om selo-zok:
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Reduserer perfusjonen av placenta og kan forårsake fosterdød og prematur fødsel. Intrauterin vekstreduksjon er observert i forbindelse med tilførsel over lengre tid ved mild til moderat hypertensjon hos gravide. Har gitt opphav til økt fødselsvarighet og bradykardi hos foster og det nyfødte barnet. Videre er det sett hypoglykemi, hypotensjon, økt bilirubinemi, samt hindret respons på anoksi hos den nyfødte. Hjerte- og lungekomplikasjoner kan oppstå en tid etter partus. Barnet bør derfor overvåkes 48-72 timer etter fødsel, spesielt hvis betablokkere ikke har vært seponert 2-3 dager før fødsel. Betablokkere har ikke vist teratogene effekter i dyrestudier, men det er sett redusert navlestrøm, redusert fostervekst, forsinket forbening og økt føtal og postnatal dødelighet. Skal bare brukes hvis fordelen oppveier risikoen hos fosteret. Overgang i morsmelk: Finnes i morsmelk i konsentrasjoner 3 ganger morens plasmakonsentrasjon. Det er mulig at barnet kan bli påvirket. Bør ikke brukes under amming.

Videre vet jeg at betablokkade generelt gir redusert placentaperfusjon, hvilket kan gi vekstretardasjon, fosterdød, abort eller for tidlig fødsel.
Så diskuter nøye med kardiolog dersom han fortsatt vil sette deg på blokade, min anbefaler det ikke. Men må du, er jeg sikker på at kardilog gir deg det tryggest mulige alternativet. Så unasett, lykke til!

ORIGINAL: Karine88

Kardiologen min mener det går helt fint å sette meg på beta-blokkere og ønsker å gjennomføre det, noe jeg stusset litt på. Men nå er jo jeg veldig forsiktig med all medisinering... Så til onsdag kan det hende det er det som er løsningen! Satser på å slippe, og heller humpe videre ja[;)] Lykke til videre:)

All eventell medisinering får vente til etter fødselen, og til etter amming. (Om ikkje livsnødvendig da.) Tenker det får humpe og gå til fødsel, og så satser jeg på en fin fødselsopplevelse enten den blir vaginal eller med sectio. Ting roer seg som regel etter svangerskapet, da har ikke hjerte en like tung jobb lenger. Håper du humper trygt videre... Lykke til på 3d

Ja,ekkelt er det! Men akkurat nå føler jeg det bare er en "filleting" i forhold til den alternative behandlingen[&:] Det kan da ikke være så ille,liksom[:-]
ORIGINAL: *obaibi*

Oida! Håper du får føde vaginalt da likevel! Siden det er det du vil! Har ikke hjertebank nå, hadde det med gutten vår, men bare på slutten og ikke så plagsomt som du nevner.. Men er uansett ekkelt nok![&:]

Back
Topp