Hjernerystelse - hva gjør man?

Juliette

Forumet er livet
Rett etter jeg hadde svart på et innlegg om gråt her, så satte gutten min i å hylgråte som en stukken gris[:(]var så vondt å se han sånn. Han var trøstesløs, hadde ikke feber, men ga han paracet. Sovnet etter lang gråt.

For to dager siden, slo han hodet i gulvet, men det var oppå gulvteppet. Da jeg tok han i armene for å trøste, var øynene igjen og han var helt "dø", men våknet etter et par sekunder igjen. Mener han gråt da, men kanskje ikke like mye som ellers når han slår seg (har slått hodet før, skjer når jeg leker med han og han blir yr og glad, da kaster han hodet bakover..)Husker jeg reagerte på at han var helt stille, det var ekkelt, men tenkte at han sikkert bare ble litt "omtåket", siden han kom seg igjen ganske raskt.

Tingen er at han er sørpeforkjøla, og har dermed ikke vært i form disse dagene. Ergo vanskelig å vite hva som er hva. Men reagerte på denne gråten i kveld, og den fikk meg til å tenke på episoden.

Har lest at man bør vekke barnet jevnlig om hjernerystelse. Men ellers - hvis han har fått en veldig lett hjernerystelse (tror den må være lett i såfall), hva annet kan jeg gjøre selv?

Og bør jeg uansett kontakte lege, syns dere?

Er så sliten...er selv sørpe forkjøla. Er alenemor og har knapt sovet de siste dagene

ringe legevakten hvis du mistenker hjernerystelse.. kanskje dem kan si hva du bør gjøre..

Joda, men det er vel noen her inne som har erfaring med det?[8|]jeg hadde ringt med en gang om jeg opplevde den som kraftig og farlig

nå har ikke jeg barn selv da:-P men jeg hadde OFTE hjernerystelse når jeg var liten, både kraftige og ikke karftige, og de gangne mamma mistenkte en svak hjernerystelse så gikk hun bare å så til meg ganske ofte å sjekket at alt var bra med meg..( ringte henne nå for å høre faktisk) sendte melding til tante også som er sykepleier å hun bekreftet det mamma sa om at du burde se til han oftere enn vanlig for å være sikker å betrygge deg selv litt:-)

Mellomste min har hatt lett hjernerystelse 2 ganger. Fekk ingen behandling for det, men legen sjekka han ved å lyse i augene osv for å sjå at det ikkje var noko alvorleg.

ORIGINAL: Bdancer

for et par dager siden? vanlig reaksjon på hjernerystelse er at de blir søvnige like etterpå, da bør man holde øye med de.

Ja, to dager siden. Jeg ringte ikke da, siden han virket i grei form etterpå (grei og grei, han er jo syk, men virket ikke som det var slaget som plaget han). Var ikke søvning rett etterpå, men har vært veldig trøtt i går og i dag. Men har jo tenkt det skyldes forkjølelsen. Først når han begynte å gråte nå at jeg måtte ta ny vurdering på det som skjedde. 

svarte deg inne på "vårt" forum (altså juni)
[:)]

Han har hylt til nå. Tror kanskje det er magesmerter, for han slapp noen promper..
Uff, dette er fælt. Stakkars goingen min. Eneste som hjalp var å ta "sit-ups", gynge kraftig opp og ned med han mot magen min. Hatt skikkelig treningsøkt, ikke akkurat behagelig med tett nese og stygg hoste hos meg også. Takk for gode svar. Ringer lege i morgen. Er kaputt, må prøve å sove

ORIGINAL: Juliette

Rett etter jeg hadde svart på et innlegg om gråt her, så satte gutten min i å hylgråte som en stukken gris[:(]var så vondt å se han sånn. Han var trøstesløs, hadde ikke feber, men ga han paracet. Sovnet etter lang gråt.

For to dager siden, slo han hodet i gulvet, men det var oppå gulvteppet. Da jeg tok han i armene for å trøste, var øynene igjen og han var helt "dø", men våknet etter et par sekunder igjen. Mener han gråt da, men kanskje ikke like mye som ellers når han slår seg (har slått hodet før, skjer når jeg leker med han og han blir yr og glad, da kaster han hodet bakover..)Husker jeg reagerte på at han var helt stille, det var ekkelt, men tenkte at han sikkert bare ble litt "omtåket", siden han kom seg igjen ganske raskt.

Tingen er at han er sørpeforkjøla, og har dermed ikke vært i form disse dagene. Ergo vanskelig å vite hva som er hva. Men reagerte på denne gråten i kveld, og den fikk meg til å tenke på episoden.

Har lest at man bør vekke barnet jevnlig om hjernerystelse. Men ellers - hvis han har fått en veldig lett hjernerystelse (tror den må være lett i såfall), hva annet kan jeg gjøre selv?

Og bør jeg uansett kontakte lege, syns dere?

Er så sliten...er selv sørpe forkjøla. Er alenemor og har knapt sovet de siste dagene

Man skal sånn egentlig vekke barna det første døgnet annenhver time ca - så er litt usikker på om du trenger det hvis det er et par dager siden.. Men hvis du tror at det er hjernerystelse skal de helst ikke se på tv, ikke lese, ja stort sett ikke bruke "hjernen" så mye hvis jeg kan si det sånn[8D].. men ville kontaktet legen bare for å få en liten sjekk evt[;)] 

Små barn med hjernerystelse skal observeres på sykehus.

det jeg har fåttt beskjed om er at vist de slår seg og mister bevistheten (ikke gråter ol når det ville ha vært naturlig) skal man oppsøke hjelp, vist barnet reagerer umiddelbart på fallet kan man se det an over noen dager, så tror jeg personlig ville ha oppsøkt lege i din sitvasjon

Back
Topp