Hjemmeværende husmødre

Hva lurer du på? Ikke hjemmeværende akkurat nå men var hjemme i 4 år, begynte å jobbe i oktober å skal fra 23. Juni av være hjemme i 2 år til :)

Jeg lurer på:
Hvordan lever dere på èn lønning? Hvor mye må mannen tjene for at dere kan leve kun på det?
Har man noen rettigheter i form av penger fra nav?
Jeg drømmer om å kunne være hjemme med mine, men har mine regninger å betale..

Det går jo fint an å leve på en lønning så lenge den som jobber tjener nok til faste utgifter.

Jeg skal være hjemmeværende fremover. Vi har faste utgifter på 22k ca, og det kan dekkes med mannens lønning. Han har ikke en veldig godt betalt jobb, men det holder til faste utgifter og litt til om noen år. Da er bla billånet betalt ned, og bare det koster oss 2400kr i mnd.

Man har ikke krav på noen ting når man velger å være hjemme. Du får barnetrygd som vanlig, og det er det. Kontantstøtte for barn mellom 13-23mnd.

Det er viktig å kutte ned på alle unødvendige utgifter. Spesielt mat bruker mange mye penger på. Handle en gang i uka, dropp takeaway, lag hjemmelaget mat og lag gjerne mye om gangen. Kjøp litt mat i Sverige om du har mulighet.
Må du ha tv? Høy hastighet på internettet? Sjekk forsikringene dine. Kan være noen tusenlapper å spare i året på det.

Hm, okei.. vi har jo ikke felles økonomi, å jeg føler det blir helt feil at han skal betale mine ting, og alt annet..
Vet ikke om det er verdt det, hvis man aldri har råd til å ta med barna ut på ting, som gjerne har inngangsbillett osv..

Hm, okei.. vi har jo ikke felles økonomi, å jeg føler det blir helt feil at han skal betale mine ting, og alt annet..
Vet ikke om det er verdt det, hvis man aldri har råd til å ta med barna ut på ting, som gjerne har inngangsbillett osv..
Da må dere diskutere det. Er det verdt å ha felles økonomi mot at du er hjemme med barna?

De som er hjemmeværende synes som regel at det å kunne være med barna sine hele dagen, å kunne dele alle øyeblikk og den nærheten man (forhåpentligvis) får av det er mer verdt enn å kunne dra på tivoli :)

Da må dere diskutere det. Er det verdt å ha felles økonomi mot at du er hjemme med barna?

De som er hjemmeværende synes som regel at det å kunne være med barna sine hele dagen, å kunne dele alle øyeblikk og den nærheten man (forhåpentligvis) får av det er mer verdt enn å kunne dra på tivoli :)
Ja ser den, men skal man gå hjemme, så opplever aldri ungene noe nytt, hvis man ikke har råd til å ta de med på ting. Det er veldig litd spennende som skjer i hverdagen, i hjemmet, så jeg mener det er greit å skape nye minner også på andre måter

Ja ser den, men skal man gå hjemme, så opplever aldri ungene noe nytt, hvis man ikke har råd til å ta de med på ting. Det er veldig litd spennende som skjer i hverdagen, i hjemmet, så jeg mener det er greit å skape nye minner også på andre måter
Det finnes mye gratis man kan gjøre. Dessuten er jo barnetrygden til barna, så da har du 970kr per unge å bruke på ting som koster penger.

Personlig mener jeg at ungene tjener mye mer på gratis ting, enn ting søm koster penger i lengden. Det er minnene og følelsene som betyr noe. Det er koseligere med en piknik i skogen enn å rusle rundt på tivoli eller å gå på kino.

Men du har rett til å mene det du vil, men hvis den eneste grunnen til å ikke være hjemme er at man ikke får gjort masse ting som koster penger, da burde man kanskje tenkt litt på hva som er viktig ;)

Det finnes mye gratis man kan gjøre. Dessuten er jo barnetrygden til barna, så da har du 970kr per unge å bruke på ting som koster penger.

Personlig mener jeg at ungene tjener mye mer på gratis ting, enn ting søm koster penger i lengden. Det er minnene og følelsene som betyr noe. Det er koseligere med en piknik i skogen enn å rusle rundt på tivoli eller å gå på kino.

Men du har rett til å mene det du vil, men hvis den eneste grunnen til å ikke være hjemme er at man ikke får gjort masse ting som koster penger, da burde man kanskje tenkt litt på hva som er viktig ;)
Det er ikke det jeg mener heller, men som jeg skrev tidligere, synes jeg ikke det er rett at samboeren skal betale alt. Bil, hus, forsikring, tv, nett, mobil, osv. Var derfor jeg lurte på om det var noe mer stønader msn kunne søke på, enn kontantstøtte, og barnetrygda man får.

Det er ikke det jeg mener heller, men som jeg skrev tidligere, synes jeg ikke det er rett at samboeren skal betale alt. Bil, hus, forsikring, tv, nett, mobil, osv. Var derfor jeg lurte på om det var noe mer stønader msn kunne søke på, enn kontantstøtte, og barnetrygda man får.
Da blir det nok vanskelig.

Nå driver mannen min egen firma å tjænar gott. Men jobbar mye før att eg ska vara hjemma med barnen. som noen her uppe nemner att de enda du har rett på e kontantstøtten. Ellers Inget annet desværre

Du har møjlighet å jobba nær mannen e hjemma da. Før då får du in litt

Du får kontantstøtte når barna er ett år. Ellers er det ikke noe særlig å få når du VIL være hjemme :p skatteklasse 2 er dessverre borte også. Her har mannen utbetalt et sted mellom 25 og 30000. Vi har ikke dårlig råd men er fornuftige. Jeg tar litt vaskejobber hist og her, det er jo skattefritt så lenge man holder seg under 6000 pr arbgiver pr år og det ikke blir så mye at det ligner næring. Ellers tenker jeg at å være hjemme er et felles prosjekt når det gjelder økonomien. Vi har alltid hatt felles da. For min egen del har det vært helt nødvendig at jeg har hatt venninner med barn i samme alder som har vært hjemme heltid/deltid. Vi møtes 2-3 ganger pr uke, og skaper felles opplevelser som stort sett er gratis.

Nå vet ikke jeg hvordan jobb du har, men hva med å jobbe deltid en periode og evt noen kvelder, så har du hele dagen med barna?
Jeg har bare en tillkallingsjobb, men de mnd jeg jobber 40-50% så har vi mer enn nok til å få endene til å møtes og da råd til litt ekstra sammen med barna :) og som nevnt over så syns barna det like gjerne er gøy å være på tur på stranda/skogen/parken framfor kino,lekeland,tivoli :) Barna er bare små 1gang og jeg syns hvertfall det er viktig å kunne tenke tilbake at jeg var mest mulig sammen med dem. og at dem ikke var mest i bhg.. og bare spiste kveldsmat, ser barne-tv og sover hjemme.. ikke minst ha tid til å lage mat fra bunn og lære dem det. Rekker å lage middag selv om man jobber også, men blir litt mere stress når alle er trøtte og slitne etter en lang dag på jobb/bhg/skole (syns jeg hvertfall).. :)

Hvis du ikke synes det er riktig at den i familien som jobber skal betale alt, så er dere vel ikke riktig type familie til at den ene skal være hjemmeværende? Det sier seg vel nesten selv at hvis den ene ikke skal jobbe, så må den andre tjene alle pengene. Uten felles økonomi, og felles oppfatning av at hjemmearbeid er like viktig som lønnet arbeid, så tror jeg det er veldig tåpelig å bli hjemme. Jeg synes også det ville vært veldig rart om det skulle finnes stønader for folk som ikke vil jobbe...

Vi planla at jeg skulle være hjemme et lite år da vi flyttet til ny by, der jeg ikke hadde jobb, og vi ikke hadde barnehage. Nå ble det ikke slik for oss likevel, for jeg ble headhuntet til en kveldsjobb 2 dager etter at vi flyttet... Vi hadde planlagt med billig bolig det året, og med litt lavere forbruk ellers. Mannen min tjente ca 5-600 000 den gangen, så det ville ikke vært vanskelig å leve på det. Vi kunne nok levd på mye mindre, selv om vi fint greier å bruke mer nå. :P

Jeg er totalt uenig i at barna ikke får oppleve noe dersom man har mindre penger. Det er utrolig lite av det jeg gjør med barna som koster mye. Veldig mye er gratis, og småbarnsaktiviteter på dagtid har vi betalt maks 20 kr per gang for. Vanligst er 100-150 kr per halvår. Det som koster en del her er vel badeland, og der får vi klippekort i julegaver.

Kan jo ærlig si at vi ikke har hatt masse penger til overs, men vi har prioritert å være hjemme med barna å da har vi mått planlegge ting. Feks har vi bodd i leiligheten vår med 3 sov å 120 Kvm plass ingen hage frem til nå slik at jeg har kunnet være hjemme med barna, vi har arva masse klær istede for å kjøpe mye nytt til ungene, vi har ikke reist på dyre ferier men har vært på ferier utenfor skolens ferier slik at det har vært litt billigere en mitt i felles ferien liksom,..

Men man må jo være villig til å prioritere da for å være hjemme, kan ikke ha alt man ønsker seg til alle tider.. Så må man faktisk kunne leve av fellesøkomomi, vanskelig å få til hvis ikke den som tjener pengene skal betale mest avutgifter...

Enig med de over her. Det er en forutsetning at man er et team hvis man velger en slik løsning.
Et team med felles økonomi og felles forståelse for hva fordelene ved å være hjemmeværende er.

Back
Topp