Hjemmesykepleien. Røyking inne og gravid.

M

Mamma_i_2020

Guest
Pasienter som røyker hjemme i hjemmesykepleien. Sjefen min mener det er ufarlig. Jeg er gravid og blir kvalm og uvel, ikke minst redd for å miste fosteret.

Hva tenker dere om at gravide går til pasienter som røyker hele dagen hjemme i ei lita stue?
 
Pasienter som røyker hjemme i hjemmesykepleien. Sjefen min mener det er ufarlig. Jeg er gravid og blir kvalm og uvel, ikke minst redd for å miste fosteret.

Hva tenker dere om at gravide går til pasienter som røyker hele dagen hjemme i ei lita stue?
Jeg tar slike besøk, men når jeg komme rinn til vedkommende åpner jeg verandadøren og ber vedkommende stumpe røyken mens jeg er der
 
Jeg hadde alltid fritak fra slike pasienter pga astma uansett. Du kan be om fritak, med krav om tilrettelegging som gravid arbeidstaker dersom du blir uvel av det
 
Tviler på at du mister fosteret i hvert fall..
men be om tilrettelegging om det plager deg for mye. Ellers ville jeg vel bare luftet drit godt mens jeg var der og bedt pasienten om å gå ut eller dumpe røyken mens du er der.
 
De forstår jeg at du ikke liker, men jeg tror ikke du skal være redd for å miste fosteret.
Slik jeg har forstått det har vi krav på et arbeidsmiljø uten røyk. Jeg tenker at det ikke er urimelig å kreve at brukerne ikke røyker når hjemmesykepleierne kommer. Da får de stumpe røyken og du åpne vinduene. Jeg kan ikke forstå at sjefen din bare sier det er greit. Du har også krav om å få tilrettelegging når du er gravid.
 
Du mister ikke fosteret pga noen minutter med passiv røyk. Du er på jobb for brukerne, trenger du tilrettelegging er det noe du og sjefen må bli enig om. Uvel av røyklukt, avføringslukt etc er ikke grunnlag for å slippe å gå inn til pasienter. Vi jobber med mennesker, og mennesker lukter :)
 
Jeg tenkte at det er lov å si fra at en blir kvalm av det. Jeg blir kvalm i utgangspunktet og enda værre når jeg er gravid. Går og er uggen resten av dagen da. Jeg kunne fortalt det til kollegaene mine og de hadde tatt de værste røykerene ellers så hadde sjef tilrettelagt for dette. Det hjelper ikke åpne verandadøra når en kommer når det er innrøkt fra før.
Er ikke redd for å miste men heller for å blir kvalm:dead:
 
Jeg jobber i hjemmesykepleien selv. Sjefen har selv har gitt meg fritak fra brukere med smitte og de ekstreme tilfellene av røyking innendørs. Det er veldig mange andre brukere du kan gå til tenker jeg da :happy:Jeg tror jo heller ikke at du/jeg mister fosteret ved slike besøk, men allikevel ville jeg hatt en dialog med sjefen. Det er ikke så mange mnd du går gravid. Jeg jobber som sykepleier og får derfor enkelt tilrettelegging da det sårt trengs folk på medisin rommet også :)
 
Ei venninne av meg slet med ekstrem kvalme og slet med medisinering og pasientvask. Hun er ei tøff dame som sjeldent Sier ifra, men hun begynte å kaste opp av noen av luktene som ikke er så heldig når hun er alene med pasienter. På grunn av at arbeidsgiver ikke kunne tilrettelegge ved å ha ekstra folk på når dette ble gjort, så fikk hun svangerskapspenger.
 
Back
Topp