Jeg har sett flere poster på Facebook i det siste der mødre advarer mot hjemmeskole. Hjemmet er ikke en skole, hjemmet skal være trygghet og kjærlighet. Ikke ta på deg lærerjobben! Ikke stå opp tidlig og ikke ha rutiner. Sånt er for skolen, og hjemmet skal ikke være sånn. Gjør litt oppgaver her og der, men ikke still høye krav til ungene. For de har mistet all mulighet til å ha kontakt med vennene sine, og de får ikke holde på med aktiviteter etter skolen slik som de pleide.
Hva tenker dere? Er det dumt av oss å ha en skoledag? Er det dumt å være barnas lærere? Stiller vi for høye krav?
Jeg har hjemmeskole for eldstejenta i huset. Vi starter skoledagen samme tidspunktet hver dag, og vi gjør det som står på timeplanen. Vi har ikke skole en hel dag, og det har jeg hatt dårlig samvittighet for, men vi har blitt ferdig med det vi skal gjøre. Og så får barna leke sammen. For yngste må jo og få stimuli. Og så kan vi gjøre noen oppgaver på kvelden, som f.eks. lesing og frivillige oppgaver. Eldste går i andre klasse.
Edit: de postene jeg har sett kommer fra Storbritannia.
Hva tenker dere? Er det dumt av oss å ha en skoledag? Er det dumt å være barnas lærere? Stiller vi for høye krav?
Jeg har hjemmeskole for eldstejenta i huset. Vi starter skoledagen samme tidspunktet hver dag, og vi gjør det som står på timeplanen. Vi har ikke skole en hel dag, og det har jeg hatt dårlig samvittighet for, men vi har blitt ferdig med det vi skal gjøre. Og så får barna leke sammen. For yngste må jo og få stimuli. Og så kan vi gjøre noen oppgaver på kvelden, som f.eks. lesing og frivillige oppgaver. Eldste går i andre klasse.
Edit: de postene jeg har sett kommer fra Storbritannia.