Hjemmeskole, er det egentlig en god idé?

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jeg har sett flere poster på Facebook i det siste der mødre advarer mot hjemmeskole. Hjemmet er ikke en skole, hjemmet skal være trygghet og kjærlighet. Ikke ta på deg lærerjobben! Ikke stå opp tidlig og ikke ha rutiner. Sånt er for skolen, og hjemmet skal ikke være sånn. Gjør litt oppgaver her og der, men ikke still høye krav til ungene. For de har mistet all mulighet til å ha kontakt med vennene sine, og de får ikke holde på med aktiviteter etter skolen slik som de pleide.

Hva tenker dere? Er det dumt av oss å ha en skoledag? Er det dumt å være barnas lærere? Stiller vi for høye krav?

Jeg har hjemmeskole for eldstejenta i huset. Vi starter skoledagen samme tidspunktet hver dag, og vi gjør det som står på timeplanen. Vi har ikke skole en hel dag, og det har jeg hatt dårlig samvittighet for, men vi har blitt ferdig med det vi skal gjøre. Og så får barna leke sammen. For yngste må jo og få stimuli. Og så kan vi gjøre noen oppgaver på kvelden, som f.eks. lesing og frivillige oppgaver. Eldste går i andre klasse.

Edit: de postene jeg har sett kommer fra Storbritannia.

Skulle ønske vi kunne fått til hjemmeskole, men det lar seg ikke gjøre her. Blir litt innimellom, men skolegutten er ikke motivert og lillebroren krever mye, så da funker det bare ikke.

Ja, når alternativene ikke er noen andre så er det en god ide. vi har faste rutiner nå, fant ut det var best.
Men jeg tenker man ikke skal tvinge de til å gjøre skolearbeid

Tja. Jeg ser ikke problemet med hjemmeskole sånn egentlig, det er mange som har det i stedet for vanlig skolegang, og det er mange det fungerer kjempefint for. Noen fungerer det ikke for og sånn er det.
Så lenge de gjør det de skal i løpet av dagen spiller det vel ingen rolle om de sitter en hel skoledag eller bare noen timer. Jeg ser ikle problemet med å gjøre litt på morgenen, kanskje ta en god pause midt på dagen og litt til etter det.

mange spesielle foreldre her i Storbritannia (:hilarious:), skolegangen er også veldig veldig forskjellig fra norsk skolegang. Det er mye strengere her og en vanlig norsk skoledag kan ikke sammenlignes med en skoledag her, etter hva jeg har forstått fra samboer. Lillegutt har ikke begynt på skole enda.

Eg har undervisning sjøl, så 100% blir det ikkje. I morgen skal han få jobbe på Zeppelin nettsider. Eg har undervisning fra 8.00 til 14.00 i morgen. Det fungere heller ikkje:arghh:

Her går det ganske greit - vi er hjemme begge to og kan hjelpe barna om de trenger :)
Noen ganger er de ferdig tidlig, andre dager tar de mange pauser osv.
Vi har fått bra opplegg fra lærere i denne situasjonen og jeg tror barna lærer mye av dette og de som er litt eldre vil nok altid huske denne tiden.
Til fordel så har jeg og mannen holdt på med noe videreutdanninf over nett og barna har jo fått det med seg at det går an :)
Så lenge vi husker å ta pauser, bake boller, spille og se film sammen ;) så er det ikke så ille!
Tror det blir vanskelig å sammenligne land

Ser ikke problemet... Ja, det er litt tungt for begge parter, men vi gjør det vi får til. Får ikke gjort alt som står på planen, men jeg tar det ikke så voldsomt tungt. Jeg har hjemmekontor pluss en fireåringen å ta meg av så det blir det litt sånn og sånn :P

Hadde begge vært hjemme hadde vi fulgt skoledagen sånn rimelig nøye :)

Siden jeg er borte på jobb på dagtid så har vi inngått avtale med skolen om at skolearbeidet gjøres når jeg kommer hjem fra jobb :) Mannen er hjemme med både skolebarn og barnehagebarn og det er kav umulig å få gjort noe som helst med eldste så lenge yngste er våken... Noen dager går det supert, mens sånn som idag så kom vi rett og slett ikke i mål med alt...

Hjemmeskole er dersom de jobber effektivt fortere ferdig enn skole. Tenk på hvor stor del av tiden som går bort på å å få alle inn. Også de tre som står i gangen og snakker. Alle til ro. Også de to som begynte å tulle mens man venter på de tre fra gangen. Opp med bøkene. Alle. Du har glemt? Let litt ekstra, se sammen. Fem emd skrivesaker. Hvem lå låne? Sånn ja. Snart klare? Ikke det nei.

Så, ikke ha dårlig samvittighet for at skoledagen er raskere.

Jeg har to unger i hver sin ende av skalaen. Ei som var ferdig 10.30

Og en som var ferdig 16.30.

Han hadde mye pauser underveis.

Jeg tenker at de fleste vil oppleve ganske mye kaos om man ikke har noen rammer for dagen, særlig når visse ting skal gjennomføres i løpet av en dg :p

Dette skal jo ikke vare resten av barnas skolegang heller, så jeg ser ikke helt problemet med å dele på dagen i skoletid og fritid. Synes det virker som en dårligere idé at barna ikke vet når det er forventet at man skal jobbe med skole/litt mindre lystbetont arbeid og når man kan slappe av og leke.
Er vel ikke sånn at hjemmet blir et jævlig sted bare fordi det ikke er frilek og moro hele dagen :p

Her har vi laget en slags struktur for dagen selv om vi bare har en 2åring. Det fungerer mye bedre enn at alt flyter ut. Vi har også på alarm for å opprettholde normal døgnrytme, ting fungerer ikke Med dagsoving og legging når vi ikke har litt faste tider :)

Jeg underviser ikke, men hjelper til om det trengs. Slik som med vanlig lekser. Så det tror jeg går bra, vi sitter ikke hele dagen, og har gode pauser. Husk hvor mye tid som går til andre ting på skoen enn undervisning, de har ikke effektiv undervisning i 5 timer der heller.
Vi er mye ute i naturen, mye læring der også. For en liten periode går hjemmeskole, vi står opp til normaltid, har en timeplan som vi følger og prøver også ha en normal hverdag som mulig. Jeg bekymrer meg litt for om de får tilstrekkelig opplæring, om dette skal vare helt frem til høsten :)

Ja, jeg synes utdanning er veldig viktig. Jeg føler det er mitt ansvar som forelder å bidra til at mine døtre får en god utdanning. Så vi tar dette med hjemmeskole på alvor. Vi starter på samme tid som skolen starter til vanlig. Jobber med de oppgavene som vi mottar fra læreren, vi har pauser hvor vi går ut eller gjør noe fysisk. også finner vi på noe morro sammen når skoledagen er over.

Ja og nei. Forrige uke var helt greit. Denne uken fikk vi plutselig over dobbelt av oppgaver og også helt nye ting som barna ikke har lært enda. Datteren min gråt i en time i dag pga det. Ikke bra når det er 1 klassinger. Skole er viktig men burde være litt mer tiltenkte oppgaver for de med mer enn ett barn. Jeg er alene med 3 barn og ikke akkurat lett å få tid til alt.

Nå er min bare 9 mnd, men vi har hatt struktur fra vi kom hjem fra sykehuset - noen sykdomsperioder..
Hu har bestandig fått mat til ca samme tid, og vi har hatt rutiner på det hele veien. Det eneste vi ikke har fått låst ned er soverutiner iløpet av dagen, men det er fordi det er varierende hvor mye eller om hu vil sove etter frokost.

Synes det er viktig å følge opp hjemmeskolen. De kan jo ikke miste 3 mnd med skole heller oppi alt dette. Så noe ansvar må vi ta. Men jeg synes lærerene er flinke til å lage oppgaver. Og denne uka følger de mer den vanlige ukeplanen med tanke på fagene også. Så dagene blir noenlunde lik en skoledag.

Når er vi hjemme begge to, selv om vi har hjemmekontor (jeg bare 50%)

Vi prøver å ha litt rutiner, ellers blir eldste bare sinna.

Vi får gjort alt vi skal, i løpet av dagen. Yngste skal ha levert før kl 14, eldste før kl 16.

Jeg er ikke ute med ungene da, jeg har vært syk og hoster fortsatt mye, så holder meg mest inne for sikkerhetssskyl. Men ungene er ute i hagen selv. De klarer seg (7 og 10)

Ja og nei. Forrige uke var helt greit. Denne uken fikk vi plutselig over dobbelt av oppgaver og også helt nye ting som barna ikke har lært enda. Datteren min gråt i en time i dag pga det. Ikke bra når det er 1 klassinger. Skole er viktig men burde være litt mer tiltenkte oppgaver for de med mer enn ett barn. Jeg er alene med 3 barn og ikke akkurat lett å få tid til alt.

stor klem til dere . Jeg er stort sett alene og har 3 barn minste med diagnose så ting er ikke alltid lett. Idag ville jeg grine

Ja, jeg synes utdanning er veldig viktig. Jeg føler det er mitt ansvar som forelder å bidra til at mine døtre får en god utdanning. Så vi tar dette med hjemmeskole på alvor. Vi starter på samme tid som skolen starter til vanlig. Jobber med de oppgavene som vi mottar fra læreren, vi har pauser hvor vi går ut eller gjør noe fysisk. også finner vi på noe morro sammen når skoledagen er over.

Jeg synes også at skole er viktig

Jeg har 3 barn, og vi er hjemme alle 5 nå. En fireåring som helst bør få litt mer oppfølging enn "jeg slår på tv til deg"
En 9 åring i 3. Klasse som jeg leser gjennom oppgavene med før hun setter i gang så jeg sikrer at hun har fått med seg alt.
En 11 åring i 6. Klasse som helst vil styre seg selv, men som jeg følger opp at ikke tar foooor lange pauser og blir ferdig med skolearbeidet.
Og altså to foreldre som er hjemme. Men vi har ikke fri. Mannen sitter stort sett i møter (over nett selvsagt) det meste av dagen, og jeg står trolig snart opp, for jeg får ikke sove så da kan jeg likegodt begynne å jobbe sånn at jeg får gjort noe i dag, for jeg har mye å gjøre på jobb og det tar tid å følge opp ungene.

Men, å jobbe tett sammen med ungene og ta pauser og gå ut sammen harmonerer ikke med å jobbe.

Når mellomste er ferdig med skolen og jeg har gitt dem lunsj tar hun gjerne med seg 5 åringen ut. (eller, fra i dag skal det pissregne, så da går de sikkert på rommet hennes) så da får jeg jobbe frem til middag.

Det blir ikke rutiner og struktur hos oss. Jeg jobber når jeg kan. Det er krevende å få registrert alle timene mine pr dag, så det blir noen timer "sykt barn" også, altså omsorgspenger som regjeringen har sagt vi får. De dagene han ikke er i møte hele dagen, følger mannen opp ungene mellom møtene sine så jeg får jobbe da.

Lappeteppe, er det vi driver med... Men vi mener skole er viktig og gjør så godt vi kan. Selv om vi ikke har mulighet til å gjøre det så tett på som du.

Rutiner skaper trygghet.
Her blir alle oppgaver gjort, men vi starter mellom kl 09 og 10. Tar ca 1-1,5 t før han er ferdig (3. klasse). Blir kanskje oppstykket og delt med 3 småsøsken fra 6 mnd - 2 år.
Men sånn er det, så lenge skoleoppgavene blir gjort, så gjør det ikke noe tenkte jeg :)

Men lærere kan ko ikke begynne å legge opp oppgaver utfra hvor mange barn der rr i familien , det blir jo ekstremt mye merarbeid for lærere dom allerede er rimelig presset på alt som må gjøres

Lærerne kan selvsagt ikke ta hensyn til antall søsken, men dette "rutiner et alfa og omega, alt skjer til faste tider og vi baker boller til lunsj, går en tur og finner vårtegn, og etter lunsj lærer vi om integraler" nivået en del legger som gullstandarden for hjemmeskole er ikke gjennomførbart for svært mange.

Og det er godt nok, likevel.

Senke skuldrene litt. Det er godt for alle

Back
Topp