Hjemmelaget potetsalat

Hoppsideisjohei

Forelsket i forumet
Vil du dele din beste oppskrift på hjemmelaget potetsalat til ett 17. mai koldtbord? Skal ta med potetsalat til koldtbord i morgen og tenkte jeg skulle lage selv. Ikke bare komme med ferdigkjøpt på dunk ;) 

Har ikke oppskrift på den egentlig, siden jeg har lært å lage den av mamma og vi har den i hodet begge to :)

Men skal prøve:

- Kok 5-6 poteter og avkjøl dem litt
- Skrell dem, del opp og legg de i en bolle
- Ha i hakket løk og purre, salt og pepper og litt kraft av et suragurk-glass
- Tilsett like mengder lettrømme og majones til passe konsistens (jeg liker den ganske tykk) og rør godt sammen

Kan med fordel stå i kjøleskapet over natten.

Pleier å få positive tilbakemeldinger på denne :)

Jeg lager på denne måten og syns den blir veldig god :) :
Skreller og kutter poteter i passe biter og koker de møre
Lager dressing av rømme, majones og litt lake fra sylteagurkglass
Kutter purreløk og sylteagurk i små biter og blander inn
Krydre med litt salt og pepper
Kan også ha i finhakket kokt egg, men det pleier jeg å glemme :)

Jeg har en litt annen variant: kok poteter i terninger, kutt opp vårløk og tomater, bland sammen og ha i litt grov sennep og litt nøytral olje. 

*trinemor* skrev:
Har ikke oppskrift på den egentlig, siden jeg har lært å lage den av mamma og vi har den i hodet begge to :)

Men skal prøve:

- Tilsett like mengder lettrømme og majones til passe konsistens (jeg liker den ganske tykk) og rør godt sammen

Denne oppskriften bruker jeg og. Så pleier jeg å fin hakke litt sylteagurk å ha oppi.

Har også en.. Kok poteter og skjær i biter,skrell et grønt eple del det i biter og litt purre. Bland en pakke majones og ca en dl rømme,en liten skvett melk og noen dråper sitron. dryss på litt sukker,salt og pepper. Denne pleier å bli en sukse uansett tilstelning den er servert i.. Kan f.eks bare bruke en pakke fjordland kokte poteter,veldig kjappt og enkelt..;)

Jeg lager en knallgod potetsalat 

Koker poteter møre og deler dem opp. Har oppi like deler rømme/majones, purre, sylteagurker (hakkede) og litt sylteagurkkraft. Så deler jeg opp bacon i biter som jeg freser litt i pannen som jeg har oppi så fort det er kaldt. 

Smaker til med salt og pepper og en dråpe tabasco og slenger i kjøleskapet til dagen etter. 

*2 prinsesser & en spire* skrev:

*trinemor* skrev:

Men skal prøve:

Denne oppskriften bruker jeg og. Så pleier jeg å fin hakke litt sylteagurk å ha oppi.

Den må prøves

Aravis skrev:
Jeg lager en knallgod potetsalat 

Koker poteter møre og deler dem opp. Har oppi like deler rømme/majones, purre, sylteagurker (hakkede) og litt sylteagurkkraft. Så deler jeg opp bacon i biter som jeg freser litt i pannen som jeg har oppi så fort det er kaldt. 

Smaker til med salt og pepper og en dråpe tabasco og slenger i kjøleskapet til dagen etter. 

Mmmm,hørtes veldig godt ut med bacon i potetsalaten.Takk for tips,det skal jeg prøve neste gang

Kommer an på hvor mange dere er...

8 kokte poteter,skrelles og kuttes i terninger.
majones og litt fløte,
litt sylteagurksaus,gressløk,
HP og soyasaus

Kommer an på hvor mange dere er...

8 kokte poteter skrelles og kuttes i terninger.
majones og litt fløte.
sylteagurksaus
gressløk
HP-soyasaus,og litt Worstershiresaus.

Hvis du skal ha eple i, lag bittebitte små biter. Ellers blir det alt for mye eplesmak, og da smaker det ikke godt.

gutt09jente11 skrev:
Hvis du skal ha eple i, lag bittebitte små biter. Ellers blir det alt for mye eplesmak, og da smaker det ikke godt.

Jeg lager med eple, syns det er kjempe godt! Koker poteter, kutter i terninger og blander med eplebiter og finhakket rødløk/vårløk. Blandes med majones og creme fraiche (syns det er bedre enn med rømme), og litt salt og pepper. Jeg syns forøvrig den er best når den er litt kremete, og ikke altfor mye majonessmak på den.

Jeg kutter poteter, har i vårløk, rødløk, mais.

så har jeg en balsamicodressing flaske som jeg heller over og

VOILA.. så har du en syrlig potetsalat som er knallgod.

Tipset er å ha det over mens potetene er lunkne for da trekker de til seg olja og smakene.

Så har jeg på litt strøsalt. Strør over med hakket urter.

Frisk og god salat som passer til det meste og ikke så kvalmende som en kremet potetsalat kan bli

husk å smake til med salt og pepper, da poteter stjeler en masse smak ;)   ellers så har du fått gode oppskrifter her :))

Tusen takk for mange spennende oppskrifter.
Kjøpt inn poteter, epler, sylteagurk, rømme og majones nå. Så en dæsj salt og pepper og litt gressløk på toppen for syns skyld :)

Er jeg for seint ute? Du kan få min oppskrift, men på pm. Det er nesten sånn statshemmelighet. 

Labambie skrev:
Er jeg for seint ute? Du kan få min oppskrift, men på pm. Det er nesten sånn statshemmelighet. 

Jeg vil gjerne ha den oppskrifta

Jeg pisker en kremfløte til krem, tilsetter 1,5 pose lettmajones (Eller, jeg tilsetter bare en da, mamma som bruker 1,5 :p ) og 2-3 ss rømme.

Kutter opp ca. 10 kokte, kalde, poteter i terninger og hakker en stor løk og blander dette inn. Pynter med litt dill.

Back
Topp