Hjemmelaget plastelina!

Jarmila

Betatt av forumet
Kjøpte plastelina til lillingen min her om dagen og reagerte på at det var helt villt hardt. Og selv etter nesten ett minutt i micro var det fremdeles uhåndterlig for små barnehender på knappe 20 mnd, tok jeg saken i egene hender og lagde min egen. Og den er sååå god! Deilig å ta i og blir ikke hard så lenge den blir pakket inn i plast etter bruk.
Kan også brennes som trolldeig hvis kunstverket er noe som man vil spare på!

Trodde aldri jeg skulle stå en fridag og lage kunstmasse til jenta! Jeg er ikke husmoremne og endte til og med opp med å lage rundstykker etterpå bare fordi jeg var så godt igang!

ORIGINAL: annem82

er det denne typen som kalles leikedeig, som du bruker kremortartari i??

Bruker ikke det, nei, men det kjennes ut som en skikkelig god bolledeig, så mulig det er en avart av dette[:)]

ORIGINAL: Hoppsi Deisi

mulig å få oppskrift?

Selvsagt!

5 dl mel
1 dl salt
1 1/2 SS matolje
1 SS sitronsyre
Konditorfarge etter eget ønske (bare pass på at du ikke kjøper rom-essens som jeg gjorde første gangen[:D])

Kok opp 5 dl vann. Når dette koker heller du en hel flaske konditorfarge oppi.
Hell over i bolle og tilsett ingrediensene, men mel til slutt. (Pass på at du klarer å ta hendene ned i det og at vannet ikke er for varmt!) Kna dette til en fin deig som slipper bollen og ikke klisser.
Jeg måtte tilsette endel mer mel enn hva som står, så ta i 5dl først og heller legg til mer.

Denne oppskriften blir ganske stor, så den kan godt halveres. Jeg delte min i to og skal opp og levere den andre delen til barnehagen etterpå, for der har de bare steinhard platelina som ingen kan leke med

ORIGINAL: Jarmila

ORIGINAL: Hoppsi Deisi

mulig å få oppskrift?

Selvsagt!

5 dl mel
1 dl salt
1 1/2 SS matolje
1 SS sitronsyre
Konditorfarge etter eget ønske (bare pass på at du ikke kjøper rom-essens som jeg gjorde første gangen[:D])

Kok opp 5 dl vann. Når dette koker heller du en hel flaske konditorfarge oppi.
Hell over i bolle og tilsett ingrediensene, men mel til slutt. (Pass på at du klarer å ta hendene ned i det og at vannet ikke er for varmt!) Kna dette til en fin deig som slipper bollen og ikke klisser.
Jeg måtte tilsette endel mer mel enn hva som står, så ta i 5dl først og heller legg til mer.

Denne oppskriften blir ganske stor, så den kan godt halveres. Jeg delte min i to og skal opp og levere den andre delen til barnehagen etterpå, for der har de bare steinhard platelina som ingen kan leke med

er denne typen oppskrift jeg og bruker, men to ts kremortartari istede for sitronsyre. funker sikkert like bra. [:)]pleier å lage den i bhg, ungene elsker den når den er nylaga, varm og deilig og god å jobbe med![:)] men min type må oppbevares i kjøla i tett plastpose..

Back
Topp