Hjemmelaget middag

Mamela

Glad i forumet
Dere som lager forskjellige moser og fryser i porsjoner;
Hva har dere oppi?
Jeg prøvde meg på gulrot og potetmos til storebror, men det ble jo bare "lim" når jeg tok det opp fra frysen igjen.
Denne gangen har jeg foreløpig bare laget en og en porsjon, men vil jo gjerne lage opp litt å ha et lager etterhvert.
Hva er trikset for å unngå lim? :)
 
Jeg fryser isterningsformer nå når han får smaksprøver. Når det har fryst, knekker jeg det ut og legger det i en pose. Tiner det enten ved vannbad el ved at jeg tar det opp tidlig. Setter det alltid i vannbad før jeg serverer så det er litt varme på det:) har ikke hatt problemer med gulrot. har først laget potetmos i dag, kan oppdatere hvordan den er imorra når jeg tar den opp fra frysen! Har hørt at den kan bli som lim før, spent på hvordan den er..


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hvordan tiner du det opp igjen? Mikro eller i vannbad?
Vi lager pure og mos (har den avent sin dampsterilisator), og fryser i avent sine begere. Aldri hatt problemer når vi tiner det igjen, like ferskt :) Vi tar det i vannbad.
 
Jeg tiner enten i kjøleskap/på benken/i vannbad, kommer an på hvor lenge før jeg kommer på å ta det opp:)
Mulig det bare var potetene som ble til lim, prøvde aldri med ren gulrotmos. Skal prøve å lage rene moser med søtpotet/gulrot/blomkål og se hvordan det blir.
Oppdater gjerne om potetmosen missy:)
Lurt å fryse i isterninger, det gjør jeg med frukt, genialt både for å kjøle ned/smakstette grøt og som dessert:)
 
Det kan du jo prøve, så ser du :)

Ja, bruker å fryse i terninger av og til jeg å, spesielt frukt :) Liker både å ha porsjoner og terninger :)
 
Potetmosen ble veldig fin:) la den i en kopp og puttet det i vannbad. Så helt vanlig ut:) blandet den når den var tint med gulrot, og det likte den lille sjarmøren min:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Da skal jeg jammen gi det et forsøk til:) nå har jeg frysen full av søtpotet og gulrot, neste blir potetmos, satser på at det går bedre denne gang:)
 
Nå har jeg laget potetmos, blir spennende å se når den skal tines[emoji4]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Nå har jeg laget potetmos, blir spennende å se når den skal tines[emoji4]


Sent from my iPad using Tapatalk

Du må si hvordan det gikk da:) *spent* Min smakte brokkoli i dag, det var en hit.Han var grønn fra topp til tå omtrent :p
 
Du må si hvordan det gikk da:) *spent* Min smakte brokkoli i dag, det var en hit.Han var grønn fra topp til tå omtrent :p
Så herlig:) er en spennende tid med masse nye smaksopplevelser for de små nå:)
 
Noen som har prøvd fisk ? Vår lille fikk Ørret, potet, gulrot, brokkoli og litt lofoten fiskesaus. Han spiste som aldri før :p
Kjempe gøy! Å det erstattet ett måltid. Han fikk pupp først 5 timer senere....

Ellers bruker vi å lage mos av potet, gulrot og brokkoli... Det syntes han er veldig godt.. Lager oftest en porsjon (når vi voksne spiser det sammen med annet) - men kan også lage en ekstra stor porsjon, og la halvparten stå i kjøleskapet til dagen etter.
 
Noen som har prøvd fisk ? Vår lille fikk Ørret, potet, gulrot, brokkoli og litt lofoten fiskesaus. Han spiste som aldri før :p
Kjempe gøy! Å det erstattet ett måltid. Han fikk pupp først 5 timer senere....

Ellers bruker vi å lage mos av potet, gulrot og brokkoli... Det syntes han er veldig godt.. Lager oftest en porsjon (når vi voksne spiser det sammen med annet) - men kan også lage en ekstra stor porsjon, og la halvparten stå i kjøleskapet til dagen etter.

Moste dere fisken sammen med grønnsakene med stavmikser? Hvor lenge har du gitt grønnsaker før du agv fisk?
 
Så flinke dere er. Eneste jeg har laga er søtpotetmos og gulrot,potet og blomkålmos. Ellers går alt ned, min er ikke kresen. Sluker fort et halvt glass med kjøpa-mat ... spaghetti med kjøttsaus, lapskaus og kjøttkake!
 
Moste dere fisken sammen med grønnsakene med stavmikser? Hvor lenge har du gitt grønnsaker før du agv fisk?


Moste alt sammen, men ikke med stavmikser. Til tross for at han er bare 7 mnd- så bryr han seg aldeles ikke om klomper i maten! Det har han heller ikke gjort tidligere. Han begynte å få grønnsaker og havregrøt når han var 4 mnd, så fikk han fisk første gang når han var ca 6 mnd (kanskje 5,5 mnd)

Svigermor er helsesøster - og er (positivt) overrasket over hvor store biter han godtar. han sluker alt!!! Så får han skorpebit når vi spiser frokost/lunsj/kvelds - som han suger og biter i ;med gommene.
 
Back
Topp