Hjemmelaget eplemos - trenger hjelp! :-)

Pmor

Elsker forumet
jentene i juni13
Jeg tenkte jeg skulle lage hjemmelaget eplemos til snuppa og da trenger jeg litt hjelp fra dere som har gjort dette før [:)]

For det første: Hvor lenge skal man koke eplene?
Har det noe å si om man bruker grønne eller røde epler?
Hva blander dere eplene med? Vann, mm, mme?
Dere som fryser ned maten i isterningposer, hvordan i alle dager får dere maten inni der? [8D]

Jeg har noen avent-begre jeg skal bruke etterhvert, men nå spiser hun jo så pass lite i gangen at jeg syns det blir litt for store porsjoner foreløpig. Går det greit å bare fryse mosen i vanlige fryseposer og så ha en ekstra pose utenpå? Blir vel litt det samme prinsippet som isterningsposer?

Da håper jeg det er noen flinkiser der ute som kan hjelpe meg! [:D]

hakke peiling - MEN jeg har fryst terninger i sånn isbit brett, og ikke i poser=)

Jeg kutter opp i terninger og koker til mykt, så hiver de sammen med LITT vann i blenderen, til jeg får en fin konsistens [:)] Du kan ha de stående i kjøleskapet litt altså, så ville fryst ned på avent begere, det gjør jeg, men hun har et sånt beger i 3 dager ca.. ikke fult beger da..
Jeg balander kun med vann jeg, for at det skal bli litt mykere. Med pære og mango trenger man ikke vann - da blir det fort smoothie [8D]

Aldri hatt i fryseposer, da ville jeg heller kjøpt isbitebrett jeg, og ha oppi - gjorde det med emma.. Bare knekker ut en og en terning [:)]

Så det står seg i kjøleskapet i tre dager etter at det er tint? I så fall burde det jo gå bra med avent-beger. Men har det noe å si hvilken type eple man bruker? Og varmer dere det opp til sånn "melketemperatur" eller spiser de det rett fra kjøleskapet?

Jeg bruker grønne fordi jeg liker dem best selv, og jeg spiser når jeg lager [8D] Men de røde er de som er søtest på smak.. ellers bare kan du blande.. Jeg gir og en bit i handa så hun får smaken av ukokt (senere kan det rives på rive og spises rått.

Jeg glemmer alltid å ta det ut, så her spises det kaldt gitt - stakkars snuppa - blir litt rar i fjeset men hun spiser nå [8D] Blander av og til i grøten og , i den hvete og risgrøten - som smaker litt papp [&:]

Tusen takk for svar, jenter! Da skal det lages eplemos! [:D]

Så lenge hun bare får smaksporsjoner fryser jeg ting ned i ziplock-poser. Jeg klapper det flatt og når det er frosset bare slår jeg det mot benken så det knekker opp i biter. Så tar jeg ut akkurat så mye som jeg trenger[:D]

Back
Topp