Hjemmelaget bernaisesaus?

Selmaen

Glad i forumet
Har du "dristet "deg til å lage hjemmelaget bernaisesaus? Og fikk du det til på 1.forsøk? Jeg prøvde meg i dag, og var forberedt på nederlag... Men likevel så kjipt! Hvor mange ganger måtte det til før du lyktes, evt ga opp?

Banner sikkert i kirka nå, men jeg syns pose-bearnaise smaker mye bedre enn den man lager fra bunnen av :smiley-ashamed004 derfor har jeg aldri prøvd meg på hjemmelaget. Men jeg har hørt at det er vanskelig i starten!

Dette lurer jeg også på! Har veldig lyst å lære det, men ikke fått ræva i gir fordi jeg har hørt at det er vanskelig.

Jeg greier fint (eller greide før :p ) å lage det, gjorde det ofte på skolen. Men har ikke laga på mange år, toro sin er jo myyye bedre :p

Jeg har to oppskrifter, en komplisert jeg ikke har prøvd meg på, og en enkel.
Den enkle har aldri feilet meg

Pass på at alt er temperert, ikke bruk eggene rett fra kjøleskapet og ikke ha smøret for varmt! Og vær veldig forsiktig når smøret skal piskes inn i eggeplommene, bare noen dråper om gangen i starten. Og dersom sausen skiller seg, kan du begynne på nytt med en ny eggeplomme, og så spe med den sausen du først lagde :)

Må være ærlig, har jobbet som kokk og lagd mye bearnaise, men hjemme foretrekker jeg toro :oops:

Har du oppskriften på den enkle varianten?

Du trenger følgende:
2 eggeplommer
2 ss kremfløte
1 ss hvitvinseddik
en liten klype kajennepepper
75 g usaltet smør i små terninger
1 ss hakket frisk estragon
1 ss hakket frisk bladpersille

Visp lett sammen eggeplomme og kremfløten, eddiken og en liten klype salt i en ildfast bolle.
Sett bollen over en kjele med nesten kokende vann.
Pisk sammen til det begynner å tykne litt og øke i volum.
Tilsett smør mens du pisker litt av gangen. Ikke tilsett ny smør bit før den første er borte.
Når alt av smør er tilsatt pisker du til sausen begynner å tykne igjen.
Ta av bollen, tilsett estragon og persille.
Smak til med eventuelt litt mer salt

Du trenger følgende:
2 eggeplommer
2 ss kremfløte
1 ss hvitvinseddik
en liten klype kajennepepper
75 g usaltet smør i små terninger
1 ss hakket frisk estragon
1 ss hakket frisk bladpersille

Visp lett sammen eggeplomme og kremfløten, eddiken og en liten klype salt i en ildfast bolle.
Sett bollen over en kjele med nesten kokende vann.
Pisk sammen til det begynner å tykne litt og øke i volum.
Tilsett smør mens du pisker litt av gangen. Ikke tilsett ny smør bit før den første er borte.
Når alt av smør er tilsatt pisker du til sausen begynner å tykne igjen.
Ta av bollen, tilsett estragon og persille.
Smak til med eventuelt litt mer salt
Takk takk, da blir det denne oppskriften neste gang

Har sett på tv at de visper sausen sammen over vannbad for at det ikke skal bli for varmt. Sausen må aldri koke da skiller den seg. Selv lager jeg foreløpig kun knorr sin:p den BeSTe!:D

Den har ikke blitt perfekt hver gang, men neste gang skal den lages i vannbad, etter kokkevennen vår sin oppskrift, etter at vi fikk en supergod servert på nyttårsaften.
Vi sluttet å lage saus fra pose rett og slett pga sukker, salt, hvetegluten og annet unødvendig innhold!

Back
Topp