Hjemmelaget barnemat

Når vi introduserte grøt, frukt og grønnsaker for eldste frøs vi ikke ned noe. Både med tanke på at smaken etter min mening taper seg i fryseren og fordi det er snakk om såpass lite i starten at det ikke ville være økonomisk. Det å dampe et par svisker, mose en banan eller koke ei gulrot ekstra tok ikke mye tid, særlig ikke når vi spiste de samme tingene selv. På den måten kunne vi også kartlegge hva hun likte og ikke likte før vi laget store mengder (derav økonomisk!).

Når hun ble litt eldre frøs vi ned porsjoner i begre fra Avent som vi kunne ta frem hvis vi spiste matvarer hun i all hovedsak ikke kunne spise. Laget f.eks egne pastasauser vi bare kunne gi sammen med pasta fra vår middag og gryteretter/moser med alt fra fugl til fisk og grønnsaker.

Siden vi har et veldig variert kosthold og for det meste kun bruker rene råvarer var det enklest å servere «fersk» mat hver dag. Vi bare laget en egen liten porsjon til henne og satte av og blandet sammen før salting :)

Mitt beste tips; prøv forskjellig krydder og sammensetninger og ikke bry deg om at det skal være «riktige» smaker! Man merker ganske raskt hva barnet liker - og det gjør ikke noe om det er laks og kålrabi, kylling og banan eller noe mer tradisjonelt.

Det viktige er at næringsinnholdet er tilpasset barnets behov! Nå husker jeg ikke helt hva som var anbefalingene, men mener det skal være lite proteiner (5%?), men mye fett og karbohydrater det første leveåret. Og så må man jo tenke på vitaminer osv. Du kan lese om dette på BareBraBarnemat.

Jeg hadde en liste på innsiden av kjøkkenskapet med hva som var lurt å huske på (do’s and don’ts) og så improviserte jeg litt der og da!

EDIT: det første leveåret var det i alle fall lite protein!
 
Last edited:
Når vi introduserte grøt, frukt og grønnsaker for eldste frøs vi ikke ned noe. Både med tanke på at smaken etter min mening taper seg i fryseren og fordi det er snakk om såpass lite i starten at det ikke ville være økonomisk. Det å dampe et par svisker, mose en banan eller koke ei gulrot ekstra tok ikke mye tid, særlig ikke når vi spiste de samme tingene selv. På den måten kunne vi også kartlegge hva hun likte og ikke likte før vi laget store mengder (derav økonomisk!).

Når hun ble litt eldre frøs vi ned porsjoner i begre fra Avent som vi kunne ta frem hvis vi spiste matvarer hun i all hovedsak ikke kunne spise. Laget f.eks egne pastasauser vi bare kunne gi sammen med pasta fra vår middag og gryteretter/moser med alt fra fugl til fisk og grønnsaker.

Siden vi har et veldig variert kosthold og for det meste kun bruker rene råvarer var det enklest å servere «fersk» mat hver dag. Vi bare laget en egen liten porsjon til henne og satte av og blandet sammen før salting :)

Mitt beste tips; prøv forskjellig krydder og sammensetninger og ikke bry deg om at det skal være «riktige» smaker! Det viktige er at næringsinnholdet er tilpasset barnets behov! Nå husker jeg ikke helt hva som var anbefalingene, men mener det skal være lite proteiner (5%?), men mye fett og karbohydrater de første leveårene. Og så må man jo tenke på vitaminer osv. Du kan lese om dette på BareBraBarnemat.

Jeg hadde en liste på innsiden av kjøkkenskapet med hva som var lurt å huske på (do’s and don’ts) og så improviserte jeg litt der og da!
Det var skikkelig smart!!!
 
Nå starter våre små å nærme seg tiden for å starte smaking av barnemat. Jeg selv ønsker så langt som mulig å lage maten selv, men dette har jeg aldri gjort så håper å få noen tips og triks her:)

Til å starte med, fryser dere ned mosen i isbitformer? Vet dere om noen bra i silikon med lokk?

Hvordan varmer dere opp frosen mos?

Har såvidt startet å lese på oppskrifter, men hvis dere kjenner til noen gode så blir jeg glad:)

Ser mange oppskrifter anbefaler kokosolje. Er det samme hvilken type jeg velger?

Hvor kjøper man sånner poser for å ha fruktmos i? Noen anbefalinger?


Hei!
Ang kokosolje så er det ikke det samme hvilken du velger - her er det veldig viktig at den er kaldpresset og extra virgin. Jeg har jobba med dette og ser at det er milevis i forskjell på kvalitet! Samtlige jeg har sett på dagligvare av utenlandske merker er ikke kaldpresset, de er altså raffinerte og mest egnet til steking.
Helsekosten har de beste oljene her :) Flere merker som er fine, så hør gjerne med den butikken nær deg!
 
Back
Topp