Hjemmelaget barnemat

Mininr3

Glad i forumet
Januarlykke 2016
Oktoberlykke2020❤
Jeg har laget alt av mat til begge to fra bunn, men nå står jeg helt fast. Har innført en og en ting fra han var ca 4 mnd (6mnd om en uke ish), og middagen hans nå består i hovedsak av søtpotet. Noen er med brokkoli, gulrot, blomkål osv, og alt har stort sett noe kjøttkraft, krydder og smør. Men det er ensformig! Og jeg husker nada fra storesøster.. Såå, jeg trenger forslag til middag passende 6 mnd, og da noe som kan lages i mengder og fryses. Skal lage til med kylling i morgen, men sånn som fiskeboller-funker det å fryse? Med saus og alt? Evt andre ting som er skånsomt for magen?

Alt kan fryses, men pass på at det er helt nedkjølt i kjøleskap før du setter det i fryseren, hvis ikke kan det bli gummiaktig/fryseskadet. Det er i hvert fall min erfaring ;) Her går det i tomatbasert mat. Spagetti med kjøttsaus er best og tomat"suppe" med løk, hvitløk og oregano. Bare kjører dette med stavmikser. Ellers er jeg ikke veldig kreativ jeg heller, og det går stort sett i glass.

Gjør det samme som deg med grønnsaker og fett, tenker å introdusere middagsretter fra neste uke (mini er syk denne uka ellers hadde jeg begynt nå ettersom han er 6mnd). Har blant annet kjøpt inn lever for å lage middager med. Anbefaler å titte innom gruppa hjemmelaget barnemat på Facebook, det et det mange gode og enkle middagsretter på filer:)

Anbefaler facebookgruppa med hjemmelaget barnemat, ja :) samt boka "lettlaget barnemat" av Margit Vea :) Mye inspirasjon der :) her er mini litt over 6 mnd og etter smakefasen har vi gitt div hjemmelaget grøt med fruktmos, avokadomos med div frukt (det var visst godt ;)), div grønnsaker med kylling eller fisk og olje/smør, "kokosgrøt" med egg, Kokosmel, kokosmelk og Evt chiafrø (var en slager - oppskrift på barnematgruppa på fb ;))

Jeg ga most avokado til Noah og han bare brakk seg til de to små te-skjeene var kommet opp igjen :p så det var ikke noen suksess :p

Back
Topp