Hjemmelaget babymat

Ceccii86

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Skal på kurs i regi av Margit Vea om to uker. Noen som har vært på det før?

Noen som lager hjemmelaget babymat og har noen lure tips og triks?

Har lyst å prøve meg på et par ting no når min lille skal begynne med smaksprøver om ca en måned (ikke vet jeg når jeg skal få tid til å lage noe siden hun foreløpig ikke sover på dagtid, men jeg øyner håpet på bedring der [emoji23])

Jeg kunne og tenke meg å lage noe. Søk opp bare bra barnemat og få tilsendt oppskrifter på mail, mye bra der. Men haha når skal jeg får ork eller tid til å lage det? Nok med å lage mat til meg selv/oss.

Margit Vea er «kraft-damen»! Hun er veldig opptatt av at tarmfunksjonen er viktig for resten av kroppen, og mener at man bør gi babyen kraft [emoji15] tror hun er flink sånn ellers, men måtte bare si dette når jeg så navnet hennes

Sniker fra november.

Jenta mi er 4,5mnd og vi har startet med litt fast føde, for det meste smaksprøver og for det meste hjemmelaget mat.

I starten er det viktig å introdusere en og en matvare i tilfelle allergiske reaksjoner eller magevondt. Fine ting å starte med er gulrot, søtpotet, avokado, potet, eple, pære, banan osv. Og selvfølgelig alt i form av moser.

Kok opp f.eks. en gulrot som er skrelt og delt i små biter til den er gjennomkokt. Mos med stavmikser med litt av kokevannet, og fordel mosen i en isbitform. Frys det ned og ta opp en og en isbit for smaksprøve, slik slipper du å kaste mye mat :-) Når du vet at barnet tåler forskjellige matvarer kan du begynne å blande forskjellige moser.

Potet egner seg ikke så godt for frysing, og jeg har ikke prøvd å fryse avokado. Avokado sper jeg ut med mme for å få den flytende nok, og det samme kan gjøres med mm.

Ellers har jeg funnet mye inspirasjon i den boka her: https://www.tanum.no/_den-forste-ba...VA6sYCh2oJAGXEAQYAiABEgIwFPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Og det med tid til å lage mat, ja... Jeg har absolutt ikke laget mye av samme årsak, men har er par-tre moser i fryseren. Lager når mannen er hjemme på helgestid og kan ha mini.

Jeg kunne og tenke meg å lage noe. Søk opp bare bra barnemat og få tilsendt oppskrifter på mail, mye bra der. Men haha når skal jeg får ork eller tid til å lage det? Nok med å lage mat til meg selv/oss.

Takk for tips, skal sjekke det ut!

Svigermor hadde vært på kurs i går (ikke babymat, men i regi av samme dame), men hun som sa at det var veldig kjekt. Hun sa og jeg IKKE måtte gi babyen sånn grøtpulver, men lage selv. Det er sikkert vel og bra, men kommer ikke til å skje at jeg har ork eller tid til å lage selv[emoji23] men har et håp om å få til et par moser kanskje [emoji4]

Og ofte vi har glemt å spise selv, så ser hva du mener!

Margit Vea er «kraft-damen»! Hun er veldig opptatt av at tarmfunksjonen er viktig for resten av kroppen, og mener at man bør gi babyen kraft [emoji15] tror hun er flink sånn ellers, men måtte bare si dette når jeg så navnet hennes

Jeg hadde ikke hørt om henne før. Svigermor som var på kurs i går, som mente det var veldig kjekt. Så nå er vi tre venninner som skal på kurs ihvertfall, så får vi se om det er noe vi får bruk for [emoji4]

Sniker fra november.

Jenta mi er 4,5mnd og vi har startet med litt fast føde, for det meste smaksprøver og for det meste hjemmelaget mat.

I starten er det viktig å introdusere en og en matvare i tilfelle allergiske reaksjoner eller magevondt. Fine ting å starte med er gulrot, søtpotet, avokado, potet, eple, pære, banan osv. Og selvfølgelig alt i form av moser.

Kok opp f.eks. en gulrot som er skrelt og delt i små biter til den er gjennomkokt. Mos med stavmikser med litt av kokevannet, og fordel mosen i en isbitform. Frys det ned og ta opp en og en isbit for smaksprøve, slik slipper du å kaste mye mat :-) Når du vet at barnet tåler forskjellige matvarer kan du begynne å blande forskjellige moser.

Potet egner seg ikke så godt for frysing, og jeg har ikke prøvd å fryse avokado. Avokado sper jeg ut med mme for å få den flytende nok, og det samme kan gjøres med mm.

Ellers har jeg funnet mye inspirasjon i den boka her: https://www.tanum.no/_den-forste-ba...VA6sYCh2oJAGXEAQYAiABEgIwFPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Og det med tid til å lage mat, ja... Jeg har absolutt ikke laget mye av samme årsak, men har er par-tre moser i fryseren. Lager når mannen er hjemme på helgestid og kan ha mini.

Tusen takk for tips!

Er selv allergisk mot både gulrot, eple og pære så er veldig spent på om lille vil få det samme (jeg fikk allergi når jeg var 7 år).

Hvor lenge introduserte du matvarene av gangen før du begynte på neste? Og var det i tillegg til grøt/velling eller istedetfor?

Regner med det blir noe slikt her og, at det må lages i helger og ha i frysen. Isbitformer var lurt!

Tusen takk for tips!

Er selv allergisk mot både gulrot, eple og pære så er veldig spent på om lille vil få det samme (jeg fikk allergi når jeg var 7 år).

Hvor lenge introduserte du matvarene av gangen før du begynte på neste? Og var det i tillegg til grøt/velling eller istedetfor?

Regner med det blir noe slikt her og, at det må lages i helger og ha i frysen. Isbitformer var lurt!

Vi prøver en ny ting i 2-3 dager før vi introduserer noe nytt, og gjør det i tillegg til grøt. Har kjøpt hirsegrøt på helsekost, og hun liker den veldig godt. Lager en halv porsjon, også spiser hun i underkant av halvparten av det igjen.

Gir ofte noen skjeer med grøt først, for det vet vi hun liker, så 2-3 skjeer med ny grønnsak/frukt før hun får mer grøt. Vi har ikke prøvd kjempemye enda, så er ikke alltid en ny smak i uka en gang. Mini er VELDIG tydelig på hva hun liker og ikke liker.

Ikke godt = brekker seg
Godt = blir sur hvis hu ikke får mer

Veldig morsomt å prøve nye smaker :-) Favoritten så langt er avokado. Har gått veldig fint til nå, uten store plager.

Jeg hadde ikke hørt om henne før. Svigermor som var på kurs i går, som mente det var veldig kjekt. Så nå er vi tre venninner som skal på kurs ihvertfall, så får vi se om det er noe vi får bruk for [emoji4]

Det går sikkert helt fint [emoji23][emoji173]️ tror hun har peiling på barnemat. Bare dytt fingrene i ørene hvis hun begynner å snakke om kraft [emoji14] folk må jo gjøre som de vil, men synes det der er litt sært [emoji44]

Gleder meg til å lage babymat igjen :)

Åh, det gjør ikke jeg :p ikke når man må begynne å lage middag,mose og fryse, hater å lage mat ;)
Fryste aldri ned noe:p Bare lagde ekstra av det vi spiste så de også fikk smake/spise:happy:
Gjør det samme denne gangen også tenker jeg...

Last edited:
Mener du det? Jeg er redd det vil bli så stress.. og jeg og søsknene mine er oppvokst på boksemat og grøt og de ble folk av oss og..
Gjorde det enkelt med de to eldste altså, ikke noe fancy greier:happy: Lagde litt hjemmelaget når vi var hjemme og kjøpte grøt og middagsglass når vi var på farten. De fikk den samme maten/middagen som vi spiste, bare most. Lager ikke mat i ordets rette forstand, mer tilberedning. Jeg er også oppvokst på boksemat, mente ikke noe negativt med det.

Last edited:
Fryste aldri ned noe:p Bare lagde ekstra av det vi spiste så de også fikk smake/spise:happy:
Gjør det samme denne gangen også tenker jeg...
Ja, blir kanskje annerledes denne gangen siden vi lager litt mer middag pga frøkna :p da det kun var meg og samboer så jobbet vi veldig motsatt av hverandre og da ble det lett ei brødskive eller noe :p men da hun kom måtte vi lage mat til henne, og samtidig omstille oss til å ikke bruke salt, men heller andre krydder osv. Kanskje lettere denne gangen da vi allerede har en rutine på det :)

Gjorde det enkelt med de to eldste altså, ikke noe fancy greier:happy: Lagde litt hjemmelaget når vi var hjemme og kjøpte grøt og middagsglass når vi var på farten. De fikk den samme maten/middagen som vi spiste, bare most. Lager ikke mat i ordets rette forstand, mer tilberedning. Jeg er også oppvokst på boksemat, mente ikke noe negativt med det.
Neimen,jeg mente heller ikke noe negativt med det alså! ;)

Det er jo veldig greit med den samme måten som resten av familien spiser da. :happy:

Jeg tenker å lage en del hjemmelaget babymat. Har ingen erfaringer fra tidligere, men finner en del spennende oppskrifter på nettet. Blir nok mest grønnsaksmos av grønnsaker vi selv koker og spiser til middag, men tenker også å lage en del grøt fra bunnen av. Har du begynt med smaksprøver nå? Gleder meg til vi skal i gang med det, men det er fortsatt ca to uker til lille er 4 mnd. :)

Back
Topp