Hjemmelaget babymat

Mamsen88

Flørter med forumet
Noen andre som lager en del selv og vil dele oppskrifter? ☺
Snuppa her vil helst ha så lik mat som oss som mulig og med masse klumper, men sliter litt med hva som skal være "sausen" når det ikke er tomatbasert... Noen som har prøvd kokosmelk?
Pleier bare ta litt av det vi har i kjøleskapet, men prøver å holde det til 1/3 kjøtt/fisk, 1/3 potet/pasta/ris og 1/3 grønnsaker...
Kjenner jeg sliter litt med variasjonen og hun liker ikke ferdigglass....
 
Lager alle middager selv :) men vi har ikke kommet lenger enn grønnsaksmoser. Tenkte jeg skulle prøve en oppskrift denne uken å se om den faller i smak, her er den:
100 g laks, 100 g søtpotet, 100 g brokkoli, 5 SS kokosmelk, ca 1/3 dl kraft eller kokevannet.
Skjær laksen og grønnsakene i biter og damp eller kok i 15 min eller til de er møre. Hell av kokevannet (evt ta vare på litt), ha i kokkosmelk og kraft (evt kokevannet) og mos til ønsket konsistens.
 
Så har jeg lagret en oppskrift til hun blir mer mottagelig for klumper:
100 g kyllingfilet
100 g blomkål
100 g gulrot
20 g purreløk
5 ss kokosmelk
1/4 ts karry (bruk gjerne mer når barnet er blitt vant med smaken)
ca 1/3 dl kraft, eller kokevannet
ca 1 dl ferdigkokt jasminris

Skjær grønnsakene og kyllingen i passelig store biter.
Damkok eller kok grønnsakene og kyllingen – ca 20 minutter eller til eller gjennomkokt.
Hell av kokevannet (men ta vare på litt), ha i kraft, kokosmelk og karry og mos til ønsket konsistens.
Bland inn ris.
Denne synes jeg såg god ut :)
 
Så har jeg lagret en oppskrift til hun blir mer mottagelig for klumper:
100 g kyllingfilet
100 g blomkål
100 g gulrot
20 g purreløk
5 ss kokosmelk
1/4 ts karry (bruk gjerne mer når barnet er blitt vant med smaken)
ca 1/3 dl kraft, eller kokevannet
ca 1 dl ferdigkokt jasminris

Skjær grønnsakene og kyllingen i passelig store biter.
Damkok eller kok grønnsakene og kyllingen – ca 20 minutter eller til eller gjennomkokt.
Hell av kokevannet (men ta vare på litt), ha i kraft, kokosmelk og karry og mos til ønsket konsistens.
Bland inn ris.
Denne synes jeg såg god ut :)
Den hørtes veldig god ut, den skal prøves ☺
Takk for svar
 
Jeg tar alt jeg har av grønnsaker; gulrot, søtpotet, potet, brokkoli, blomkål, løk, hvitløk, kålrabi, squash osv. Jo flere ting jo bedre tenker jeg. Så har jeg i kjøtt; kylling, laks, lungemos eller kjøttdeig. Moser og blander i en del kokosmelk og prøver meg frem med basillikum/persille eller andre krydder. Har i en god dæsj smør før servering, veldig godt mottatt her :)
 
Jeg tar alt jeg har av grønnsaker; gulrot, søtpotet, potet, brokkoli, blomkål, løk, hvitløk, kålrabi, squash osv. Jo flere ting jo bedre tenker jeg. Så har jeg i kjøtt; kylling, laks, lungemos eller kjøttdeig. Moser og blander i en del kokosmelk og prøver meg frem med basillikum/persille eller andre krydder. Har i en god dæsj smør før servering, veldig godt mottatt her :)
Kanskje jeg skal prøve det her. Hvordan tilbereder du kjøttet?
 
Kutter i biter og damper det sammen med grønnsakene. Kjøttet tar kortere tid så jeg har det i mot slutten :) Alt i samme gryte, veldig lettvindt. Lagde 17 posjoner på 2 timer :D
 
Kutter i biter og damper det sammen med grønnsakene. Kjøttet tar kortere tid så jeg har det i mot slutten :) Alt i samme gryte, veldig lettvindt. Lagde 17 posjoner på 2 timer :D
Er jo kjempegreit:). Får kjøpe inn litt grønnsaker og kjøtt i morgen så får vi sette igang :). Mini fikk litt gulerot og brokkoli idag. Falt i smak:)
 
Jeg tar alt jeg har av grønnsaker; gulrot, søtpotet, potet, brokkoli, blomkål, løk, hvitløk, kålrabi, squash osv. Jo flere ting jo bedre tenker jeg. Så har jeg i kjøtt; kylling, laks, lungemos eller kjøttdeig. Moser og blander i en del kokosmelk og prøver meg frem med basillikum/persille eller andre krydder. Har i en god dæsj smør før servering, veldig godt mottatt her :)

Hvordan gjør du det med kjøttdeigen? Og bruker du den uten salt? Tenkte jeg skulle prøve, men slo det fra meg når jeg ikke fant den som var uten salt :eek:
 
Hvordan gjør du det med kjøttdeigen? Og bruker du den uten salt? Tenkte jeg skulle prøve, men slo det fra meg når jeg ikke fant den som var uten salt :eek:
Har kjøttdeigen i mot slutten, deler den i biter først. Bruker den uten salt hvis de har den, men har brukt med salt også. Eller karbonadedeig. :)
 
Back
Topp