Hjemmelaget babymat

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Dere som lager selv, hva lager dere, og hvordan oppbevarer dere det?
Tok vare på en del babymatglass og prøvde med de, men blir ikke helt tett. Kjøpte små bokser som tåler frysing på biltema, står de skal være lufttette, men når jeg lager noe med banan og/eller avocado så blir det brunt. ( Selv om jeg har i f.eks litt saft fra en appelsin.)

Ja, det blir brunt når man moser banan og avocado... Tror det blir det uansett egentlig...

Jeg brukte de aventboksene som er beregnet for melk og mat... Funka greitt å lage å ha på dem, å fryse ned[:D]

banan og avokado blir brunt uansett! så de frøs jeg aldri! skulle jeg ha det i maten så tok jeg det i ferskt!

men jeg lagde alt mulig.
grønsakmos med kjøtt,
spagetti,
kylling og ris og grønnsaker,
fruktmoser,
kjøttkaker.potetet, søtpoteteter, gulrot og saus
osvosv[:D]

frøs ned fryseposer! trykte det flatt så det skulle tine fort[:)]

Jeg investerte i noen Tupperware-bokser. Eneste boksene jeg stoler helt på![;)]

Jeg begynte med kokt gulrot. Så la jeg til potet, mais, kylling, + andre grønnsaker. Men prøvde alltid kun 1 ny ting om gangen og brukte av og til litt MM i for å gjøre det søtere. Lagde stort sett ferskt hver eneste dag, brukte en liten "foodprocessor" som fulgte med stavmikseren. Tar jo bare 10min.
Brukte sånne barnematglass om jeg skulle ha med meg middag på f.eks besøk og sånt.

ORIGINAL: Lillesnille

Ja, det blir brunt når man moser banan og avocado... Tror det blir det uansett egentlig...

Jeg brukte de aventboksene som er beregnet for melk og mat... Funka greitt å lage å ha på dem, å fryse ned[:D]

Kjøttboller med ris og kokekraft.
Fiskeboller i saus (før du har i karry)
Pølse og potet
Kylling og ris
Grønnsakslapskaus
Grønnsaksmos
og masse annet ettersom hva vi spiser til middag

Tar vanligvis av en porsjon når jeg lager middag (før jeg krydrer), moser det litt med stavmixer og fryser i aventboksene.

Så det blir brunt uansett ja, så kjedelig. Hun er så glad i havregrøt med banan og avocado, men da må jeg vel bare lage en og en posjon av det. Heller lage store posjoner av andre ting. Takk for tips :)

Ettersom stivelsen i potett blir rar har jeg alltid laget babymat med potett samme dag den spises. Tar jo ikke mange minutter og jeg lager jo mat til resten av familien også, så hva gjør en gryte fra eller til på komfyren?

Ellers har jeg hatt en rutine med å lage litt større porsjonr av kjøtt til baby som jeg har fryst i små porsjoner. Velger da f.eks kylling eller svinekjøtt uten salt, koker det og gir det en runde med stavmikseren og fryser ned. Da er det bare å ta opp kjøtt fra fryseren og blande i grønnsaksmosen som er nylaget.

Back
Topp