Hjemmelaget baby- og barnemat

Fruktplukker

:)
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Hadde det vært en ide å ha denne tråden hvor vi kan dele oppskrift og bilder av mat vi lager til babyene/småbarna våre? Alt fra smaksprøver til fulle måltider? :)
 
Så moro! Er så hyggelig å se hva andre lager og bli inspirert. Jeg er hverken særlig kreativ eller erfaren barnematlager, og vet det finnes masse kompetanse der ute. Så håper denne tråden kan bli skikkelig full av inspirasjon og barnematglede :D
 
Sviskemos eller aprikosmos.

Skyll sviskene/aprikos (tørkede) og legg de i en kjele med vann som akkurat dekker de. La stå over natten eller 6-8 timer. Kok i vannet til de er møre. Sil av vannet i en beholder. Bruk stavmikser og mos de, spe i litt og litt av vannet til ønsket konsistens. Bruker du ikke alt kan resten avkjøles og drikkes som sunn babyjuice. Ha mosen i ønsket beholder (gjerne isterningbrett for små posjoner) og spis innen 3 dager eller frys. Kan spises alene som fruktmos eller blandes i grøt. Bra mot hard mage og mer effektiv enn kjøpt på butikken. Kjøp aprikos fra helsekost for de er uten svovel.
 
Sviskemos eller aprikosmos.

Skyll sviskene/aprikos (tørkede) og legg de i en kjele med vann som akkurat dekker de. La stå over natten eller 6-8 timer. Kok i vannet til de er møre. Sil av vannet i en beholder. Bruk stavmikser og mos de, spe i litt og litt av vannet til ønsket konsistens. Bruker du ikke alt kan resten avkjøles og drikkes som sunn babyjuice. Ha mosen i ønsket beholder (gjerne isterningbrett for små posjoner) og spis innen 3 dager eller frys. Kan spises alene som fruktmos eller blandes i grøt. Bra mot hard mage og mer effektiv enn kjøpt på butikken. Kjøp aprikos fra helsekost for de er uten svovel.
Denne var midt i blinken!! Hadde akkurat tenkt å google sviskemos, men nå slapp jeg det :D
 
Sviskemos eller aprikosmos.

Skyll sviskene/aprikos (tørkede) og legg de i en kjele med vann som akkurat dekker de. La stå over natten eller 6-8 timer. Kok i vannet til de er møre. Sil av vannet i en beholder. Bruk stavmikser og mos de, spe i litt og litt av vannet til ønsket konsistens. Bruker du ikke alt kan resten avkjøles og drikkes som sunn babyjuice. Ha mosen i ønsket beholder (gjerne isterningbrett for små posjoner) og spis innen 3 dager eller frys. Kan spises alene som fruktmos eller blandes i grøt. Bra mot hard mage og mer effektiv enn kjøpt på butikken. Kjøp aprikos fra helsekost for de er uten svovel.
Takk for så god forklaring
 
Sviskene er lagt i bløt til i morgen :) Valgte skål, siden jeg kun har teflonkjeler og er litt usikker på hvor heldig det er å la ting ligge i det. Spent på resultatet ;)
 
Vil bare presisere at om en kjøper aprikoser/fiken/dadler/svisker med svovel bør de bløtlegges i ca samme tid og vannet bør da byttes ut iblant. Kok opp i nytt vann.
Ergo, kjøp økologisk, mye mindre jobb. ;) Økologiske trenger egentlig ikke å bløtlegges.
 
Vil bare presisere at om en kjøper aprikoser/fiken/dadler/svisker med svovel bør de bløtlegges i ca samme tid og vannet bør da byttes ut iblant. Kok opp i nytt vann.
Ergo, kjøp økologisk, mye mindre jobb. ;) Økologiske trenger egentlig ikke å bløtlegges.

Hvordan vet man om det er svovel eller ei i sviskene man kjøper? Eller er det bare de økologiske som ikke inneholder svovel?
 
Hvordan vet man om det er svovel eller ei i sviskene man kjøper? Eller er det bare de økologiske som ikke inneholder svovel?

Det står i innholdet bakpå. :) E-og noen tall og svoveldioksid. Dette stoffet gjør at for eksempel aprikosene beholder den oransje fargen. Økologiske er stygge og svarte :p
 
Ja.. Der er man jo ;) men litt hyggelig å ha noe tilsvarende her og. Mindre å scrolle seg nedover på også :p
 
Sviske- og aprikosmos har vært en hit her også. Jeg har kun lagt det i vann i 1 time før koking, og så most det. Ellers er søtpotet veldig populært her. Lager ofte fløtegratinerte søtpoteter eller søtpotetmos - en stor hit! Det samme gjelder hjemmelaget syltetøy av bringebær eller jordbær i grøten :) Sviske og aprikos blir alltid brukt i kveldsgrøten btw. Fryst ned i terninger, og tar opp en ny terning for hvert kveldsmåltid. Jeg tror ellers at de små er glad i å prøve ut nye teksturer og smaker ved å ta på/smake på matvarene slik de opprinnelig er. Slik som å holde i en banan og smake på den, eller en appelsinbåt, eller gulrot..
 
Flotte innlegg. Jeg tenker frem i tid (er nå 6+1) og har alt vært innom tanken på å ville lage baby/barne mat selv..
 
Sviske- og aprikosmos har vært en hit her også. Jeg har kun lagt det i vann i 1 time før koking, og så most det. Ellers er søtpotet veldig populært her. Lager ofte fløtegratinerte søtpoteter eller søtpotetmos - en stor hit! Det samme gjelder hjemmelaget syltetøy av bringebær eller jordbær i grøten :) Sviske og aprikos blir alltid brukt i kveldsgrøten btw. Fryst ned i terninger, og tar opp en ny terning for hvert kveldsmåltid. Jeg tror ellers at de små er glad i å prøve ut nye teksturer og smaker ved å ta på/smake på matvarene slik de opprinnelig er. Slik som å holde i en banan og smake på den, eller en appelsinbåt, eller gulrot..
Koker du søtpoteten også moser? :)
 
Damp diverse grønnsaker og kjøttdeig sammen, tilsett oregano, basilikum eller timian o.l, og mos med stavmikser. Voila. ;)
Tilsett smør/olje rett før servering.
 
Kylling eller fiske middag.
100g kyllingfilet eller fiskefilet
100g søtpotet
100g gulrot
100g brokkoli
Dampkoker det med litt hvitløkpulver i vannet, i ca 15min, og moser med stavmikser, tilsetter litt av kokevannet om det blir tørt og blander i litt olje før servering.
Dette blir ca 3-4porsoner til mi på 8månder, så fryser ned det som blir til overs i små plastskåler/bokser med lokk.
 
Back
Topp