Hjemmelagede ting

Tuppelura92

Glad i forumet
Hei på dere damer :)
Æsj, jeg sitter i en skikkelig drittsituasjon. Har vært sykemeldt nå i halvannen mnd ca og arbeidsgiverperioden var over for 3 uker siden, så nav har tatt over utbetaling av penger :) Men siden jeg har så varierende inntekt ringte jeg Nav i dag for å høre om de kanskje kunne fortelle meg hvor mye jeg kan vente meg å få utbetalt i sykelønn :) da fikk jeg vite at de har ikke en gang fått begynt å behandle søknaden min fordi arbeidsgiver enda ikke har sendt inn inntektsopplysningene mine (på seriøst TRE UKER!! Og nå er sjefen på ferie selvfølgelig).

Så da må jeg prøve å ty til litt andre ting, for å få inn noen kroner mens jeg venter på sykepenger :) Tenkte derfor at jeg kunne sy litt, for å prøve å selge. Men har dere forslag til hva jeg kan sy, og hvor mye jeg evt kan ta for dette? Har tenkt på babynest, sengesett til barn, barneklær osv. Men er redd for at folk ikke er villig til å betale mer enn materialkostnader?? :)
Noen innspill?? :D
 
Jeg kjenner ikke til priser på de tingene, men du skal ikke være redd for å ta betalt for arbeidstimene også. Det er helt innafor! Bare ta en titt på epla, der ligger prisene godt over materialkostnadene. Og sånn skal det være. Jeg kjøpte en sparkebukse fra venninna til søstern, og den betalte jeg 350kr for uten å blunke. Hun syr tøy på fritiden.

Lykke til med prosjektet!! :) Håper forøvrig at nav raskt får ordnet opp i tillegg.
 
Kult at du tenker på å sy!

Kan du få tak i noen brukte klær som du kan bruke som stoff? Til de tingene du nevner går det kanskje an å bruke noe sånt.

Jeg har hatt en ide lenge, som jeg aldri har satt ut i livet. Kanskje det er noe for deg? Det gjelder alle de brukte bamsene og dukkene og kosedyrene i de tusen hjem (eller fra loppemarked), som kastes eller gis bort. Tenkte på å lage en nettside eller blogg for omplassering av disse :p redde dem, ta ev. før-bilde, fikse dem (lappe hull, stuffe dem, gi dem ev. nye klær og øyne osv., kanskje en sløyfe ...), ta nytt bilde og skrive bakgrunnshistorien deres. Og gi dem navn! Hvis ikke de har et man vet om ... Så kan folk adoptere (kjøpe) dem :) Kanskje bakgrunnshistorien får folk til å ville betale litt mer for dem enn de gjør på loppemarked :)

Ellers kan du jo kjøpe billige gamle stoler, krakker og kommoder og pusse opp og selge :)
 
Last edited:
Jeg kjenner ikke til priser på de tingene, men du skal ikke være redd for å ta betalt for arbeidstimene også. Det er helt innafor! Bare ta en titt på epla, der ligger prisene godt over materialkostnadene. Og sånn skal det være. Jeg kjøpte en sparkebukse fra venninna til søstern, og den betalte jeg 350kr for uten å blunke. Hun syr tøy på fritiden.

Lykke til med prosjektet!! :) Håper forøvrig at nav raskt får ordnet opp i tillegg.
Takk for svar :) epla skal jeg sjekke ut :) jeg elsker jo å sy, så hadde vært litt greit om jeg kunne sydd noe og samtidig tjent noen kroner på det :)
 
Kult at du tenker på å sy!

Kan du få tak i noen brukte klær som du kan bruke som stoff? Til de tingene du nevner går det kanskje an å bruke noe sånt.

Jeg har hatt en ide lenge, som jeg aldri har satt ut i livet. Kanskje det er noe for deg? Det gjelder alle de brukte bamsene og dukkene og kosedyrene i de tusen hjem (eller fra loppemarked), som kastes eller gis bort. Tenkte på å lage en nettside eller blogg for omplassering av disse :p du redder dem, tar ev. før-bilde, fikser dem (lapper hull, stuffer dem, gir dem ev. nye klær og øyne osv., kanskje en sløyfe ...), tar nytt bilde og skriver bakgrunnshistorien deres. Så kan folk adoptere (kjøpe) dem :) Kanskje bakgrunnshistorien får folk til å ville betale litt mer for dem enn de gjør på loppemarked :)

Ellers kan du jo kjøpe billige gamle stoler, krakker og kommoder og pusse opp og selge :)
Åh for en god idé :) tusen takk som deler :) dokketøy har jeg ikke en gang tenkt på, men det går jo faktisk ann :) og hvis man da i tillegg kan gi en bamse/dokke et nytt liv med det, så hadde jo det vært veldig koselig :) for jeg er virkelig ikke fan av den "bruk og kast- kjøp ny" verden vi lever i :)
Nå må jeg ta frem pappeskene med stoffer jeg har i boden, og starte å sy :)
Hvor mye tenker du at en bamse med bukse og jakke eller snekkerbukse og lue/sløyfe kunne kostet? :)
 
jeg er virkelig ikke fan av den "bruk og kast- kjøp ny" verden vi lever i :)
Enig med deg, det er grusomt! Blir helt trist inni meg på julaften ...

Hvor mye tenker du at en bamse med bukse og jakke eller snekkerbukse og lue/sløyfe kunne kostet? :)
Godt spørsmål. Hva koster en ny bamse, da? Noen er jo alt for billige ... jeg tenker at den minst kan koste det samme som en ny, redesign blir vel et slags håndverk? :) 250? Nei ... mye mer, kanskje! Aner ikke ... hva syns du? Kommer kanskje an på størrelse også, og hvor fin og forseggjort den blir :) Du kan jo prøve deg fram med pris? Legger du bilde her om du gjør dette? Blir i så fall moro å se :)
 
Formsydde tøybleier, og om du har symaskin som kan sy bokstaver, personlig mønster på de! Har så lyst på, men den jeg fant på etsy ville kommet på 6-700 kr, da den var dyr i utgangspunktet men norsk tull og toll tar jo livet av ting.
 
Formsydde tøybleier, og om du har symaskin som kan sy bokstaver, personlig mønster på de! Har så lyst på, men den jeg fant på etsy ville kommet på 6-700 kr, da den var dyr i utgangspunktet men norsk tull og toll tar jo livet av ting.
Dette har jeg desverre ikke, men farmor har, så kan sende til henne i posten hvis det er noe jeg vil ha tekst eller motiv på :) så det ordner seg alltid hvis jeg trenger det :) Hehe ^^
 
Enig med deg, det er grusomt! Blir helt trist inni meg på julaften ...


Godt spørsmål. Hva koster en ny bamse, da? Noen er jo alt for billige ... jeg tenker at den minst kan koste det samme som en ny, redesign blir vel et slags håndverk? :) 250? Nei ... mye mer, kanskje! Aner ikke ... hva syns du? Kommer kanskje an på størrelse også, og hvor fin og forseggjort den blir :) Du kan jo prøve deg fram med pris? Legger du bilde her om du gjør dette? Blir i så fall moro å se :)
Jeg kan legge ut bilder her hvis jeg får noe ferdig :) så kan dere se hva dere synes :) tusen takk for alle svar <3
 
Det er vanlig å ta materialkostnader og gange med tre.

Jeg strikker og selger litt!

Ang kjøp og kast, vi sjekker alltid brukt før vi kjøper nytt. Både kjøper og selger en god del brukt!
 
Det er vanlig å ta materialkostnader og gange med tre.

Jeg strikker og selger litt!

Ang kjøp og kast, vi sjekker alltid brukt før vi kjøper nytt. Både kjøper og selger en god del brukt!
Men er vel få som er villig til å betale 900-1200,- for et babynest feks :( hvertfall når du får kjøpt de for 500,- på Finn (riktig nok noen som ikke er så fine med lite fyll og ingen detaljer, kun ensfarget bomullstoff) Til mitt babynest som jeg sydde, tok jeg dobbelt opp med bomull i forhold til hva oppskriftene sier :/ da de virkelig blir myyye bedre da :) så et babynest er liksom ikke et babynest :)
Har ikke sydd så mye babytøy, bare noen bukser og smekker å sånn, så det veit jeg ikke hva folk tar betalt for :)
 
Hvis markedet er villig til å betale 500kr, hadde jeg tatt 100kr ekstra for detaljer.
 
Back
Topp