Hjemmelagde julegaver!

Lilth

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Junilykke 2022
Kan vi ikke kjøre på inspirasjon og tips til hjemmelagde julegaver? Slenge med en oppskrift eller tre?
En link eller bilde av noe kreativt?

Vi har lagd konfekt
- smelter om sjokolade fra Sverige, lager fyll med melis og forskjellige smaker

Sukkertøy
- kit fra Panduro

Lys og såpe
-kit fra Panduro

Sukkerskrubb
-fant oppskrift på Pinterest, sukker, farge, luktessens og kokosolje uten lukt

I år skal jeg lage krukker til søstrene mine, jeg skal finne favorittdyrene deres i lekedyr, lime på lokket til en glasskrukke og spraylakkere lokket og dyret i gull og sølv :D
 
Følger denne :D

Vi lager alltid karameller og brente mandler! Ellers har vi laget likør en del år :)

Jeg strikker gjerne grytekluter eller lignende småting :)

Vi lager konfekt og baker litt, men kjøper en del også! Har laget pikekyss og godteri tidligere :)
 
Jeg lagde karamell i fjor som slo Ann veldig(trur de fleste likte de(men fy så støl jeg ble av røringen), og kjøpte billige glass som vi pyntet med porselentuser(og brenner glasset i ovnen så det blir der), og lagde brente mandler som vi hadde på glassene. Bakte også mange forskjellige slag så vi ga bort noen små bokser av det også. I år prøver jeg å strikke litt, luer, kanskje sokker etc.
Men ja karameller og litt bakst skal jeg uansett gjøre så da lager jeg vel litt ekstra til gaver. hadde lyst til å lage gelé eller syltetøy, men ble ikke mulighet til å plukke noe i år så da går det bort.
Blir nok mindre laging i år pga flytting, men noe skal jeg få til. ;)

denne lagde jeg i fjor som ble så god. Skal nok lage den samme i år. Vet ikke hvem sin blogg det er, men gode karameller er det. https://idagranjansen.com/oppskrifter/flotekarameller
 
Har litt forskjellige planer for i år :) :

- Holder på å lage pærelikør: https://www.google.com/amp/s/godtdrikke.net/hjemmelaget-likor/amp/

- Skal strikke en del i år også. Blir en del vaskekluter og ullsokker, men også litt annet

- Har laget en korktavle av vinkorker (legger ved bilde for inspirasjon)

- Tenker å prøve meg på hjemmelagde tennbriketter: http://blogg.aftenbladet.no/handarbeiden/2016/03/27/lag-tennbriketter-av-kongler/

- Blir nok en del julebakst også. I fjor bakte verken mamma eller mormor, de fikk alt de trengte av meg :Heartred (et par uker før julaften det da, slik at de kunne spise/servere det litt før også)

- Skal lage bokmerker: http://tallystreasury.com/2011/02/corner-page-bookmarks-3/

- Blir sikkert inspirert til å lage noe mer også :happy:

DIY-CorkCrafts-Design_04.png
 
Vi lager tennbrikketter av avispapir og stearin.

Så lager jeg sjokoladetrøfler

De er faste.

Lyst å lage noe annet også. Henger her for litt inspirasjon. Gjerne noe spiselig til tanter og onkler som har alt og bare skal få en oppmerksomhet.

Brente mandler er så tungt, synes jeg. Også spiser jeg det ikke selv.
 
Vi lager tennbrikketter av avispapir og stearin.

Så lager jeg sjokoladetrøfler

De er faste.

Lyst å lage noe annet også. Henger her for litt inspirasjon. Gjerne noe spiselig til tanter og onkler som har alt og bare skal få en oppmerksomhet.

Brente mandler er så tungt, synes jeg. Også spiser jeg det ikke selv.
Her har hjemmelagde sukkertøy vært veldig populært. Hadde noen som klagde det året det ikke ble noe av :p
 
Her har hjemmelagde sukkertøy vært veldig populært. Hadde noen som klagde det året det ikke ble noe av :p
Det har jeg stadig lyst til men der virker vanskelig / trengs mye greier/mye styr?
 
Det har jeg stadig lyst til men der virker vanskelig / trengs mye greier/mye styr?
Du får kjøpt startsett med alt du trenger på panduro, men det er kjekt å være to når sukkertøyene skal klippes (pleier å alliere meg med gubben eller ei venninne).
Ikke spesielt vanskelig, men man må følge med på temperatur og jobbe raskt :)
 
Får se om jeg får overtalt mannen og finner tid til det i år.
 
Dobomber?

Edit: jeg har googla. Ser gøy ut
 
Last edited:
Julen i 2016 var best! Jeg gikk igjennom *alle* bildene mine (mange tusen) og sendte rundt 5-600 bilder til fremkalling - bilder fra 2004-2016 av min søster og bror (4-16 år bror og 14-26 år søster) og mannens søstre (6/7-18/19) jeg fikk en diger bunke bilder hjem og begynte sortering! jeg satte dem i riktig rekkefølge ung-eldre for hver av de (det sto dato bakpå heldigvis all bilde-info hentet fram og printet på hvert bilde.)
Jeg kjøpte sånne glimmer-gaveesker på TGR (Flying tiger Copenhagen) som passet nesten akkurat i str, hadde oppi silkepapir og bunke med bilder (rundt 150 hver)
Dette ble gitt som ekstra julegave da jeg allerede hadde kjøpt gaver :) By far the best present! sliter nå med å finne noe som topper denne simple gaven.
Er kanskje ikke så hjemmelaget som mange av tipsene i denne tråden, men kanskje dette passer for noen :)
Det bør sies jeg altid har likt å fotografere så det er kanskje litt individuelt om man får dette til på samme måte, men vi har jo alle kamera med hvor vi går så muligheten for fotografering er altid til stede :)
 
Back
Topp