Hjemmelagde julegaver

minsine

Forelsket i forumet
Tenkte å lage noen litt mer personlige gaver til de voksne i familien denne julen. Men er helt blank på ideer, bortsett fra å sy handle nett og knyte fleece pledd. Noen her som har noen fine, koselige og ikke alt for vanskelige forslag? :P :)

Hva er å knyte fleecepledd? :) Aldri hørt om :)

Jeg "lagde" et år puter med bilder og blondekant rundt bilde. Kjøpte "t-skjortepapir", skrev ut bildene jeg ønsket å bruke, klipte til og strøk de på ferdige sofaputer (kjøpte hvite, billige fra ikea). Til slutt sydde jeg på en blondekant rundt bildet. Ble veldig godt mottatt :)

Ellers er det "in" å pynte f.eks fyrstikkesker med antikke fotografier og blomster, strikke etui til opptenningsbriketter osv.. :)

Kjøp Norgesglass gjerne store, finn en god oppskrift på feks kjeks gjerne med sjokolade i, mål opp de tørre ingrediensene og legg de lagvis og peng nedi norges glasset, pynt glasset med med fint rutete "duk" over lokket, skriv hele oppskriften på et fint "anheng" på glasset.

Eller:
Lag brente mandler f.eks og legg i fint pynta norgesglass eller kjøpt jule glass og legg de i.

fra jenta di kan du f,eks gå på europris og kjøp en frokost tallerken med kopp og asjet til, gå på panduro og kjøp porselen maling så kan hun male/tegne på så skriver du eller hun på "mormors fat, mormors kopp osv" Disse skal brennes i ovnen etter det er tørket.

Bare slenger ut litt her det eg kom på i farten nå ;)

[quote="Moderator Tone, post: 15048007, member: 49585"]Hva er å knyte fleecepledd? :) Aldri hørt om :)

Jeg "lagde" et år puter med bilder og blondekant rundt bilde. Kjøpte "t-skjortepapir", skrev ut bildene jeg ønsket å bruke, klipte til og strøk de på ferdige sofaputer (kjøpte hvite, billige fra ikea). Til slutt sydde jeg på en blondekant rundt bildet. Ble veldig godt mottatt :)

Ellers er det "in" å pynte f.eks fyrstikkesker med antikke fotografier og blomster, strikke etui til opptenningsbriketter osv.. :)[/quote]

Knyte fleecepledd er : Du har 2 fleece pledd, f.eks et med mønster\blomster og et ensfarget. Om de ikke er ferdig frynset rundt kanten må d klippes frynser, ca 1cm brede, rundt hele kanten, legg så pleddene oppå hverandre og begynn å knyt sammen frynsene slik at fleecepleddene blir sittende sammen oppå hverandre :) blir et tykt og noe annerledes pledd som er godt i sofakroken eller som pynt på sengekanten. Viktig at pleddene er like store selvsagt :)

Det med puter var en god ide :) det skal prøves ut! Fyrstikk esker har jeg laget, sånne store, og pyttet 2 telys oppi, samt fyrstikker :)

Takk for fine tips, skal prøve ut alle sammen jeg ;)

På PANDURO (vet ikke om de har nettbutikk, de har ihvertfall vanlig butikk i bergen) de har vaskekluter og kjøkkenhåndklær som er hvite, blir veldig kule med tekstikmaling :-) Aron (3,5år) har brukt stempel og laget mange stilige vaskekluter til kjøkken :-)

I fjor lagde jeg og min søster "hjemmelaget" sjokolade. Vi kjøpte disse små eskene på søstrene grene og puttet silkepapir oppi. Så kjøpte vi en haug med sjokoladeplater og smeltet de. Helte alt i alle mulige slags ulike former. Noen med nougat, noen hvite, noen begge deler.. Folk ble hvert fall kjempefornøyde! :)

Vi har panduro butikk her i byen å :) (bor ikke i Bergen) Så mulig d blir en tur innom der på mandag ;) Tusen takk for fine tips, blir nok mange fine hjemmelagde julegaver i år. Syns det er så vanskelig å kjøpe noe, til de som liksom har alt. Så håper virkelig det vi lager faller i smak, er jo litt mer personlig preg over d hele da ;)

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp