Hjemmefødsel

Pion91

Forelsket i forumet
Februarhjertene 2025
Hei,

Fikk ingen respons i eget terminforum, så prøver her.

Noen som planlegger hjemmefødsel eller har hatt det og vil dele hvordan det gikk?

Skal selv signere kontrakt med Eva i Bergen på mandag (eneste tilgjengelig i hele Bergen).

Gravid med nr. 3. Skulle gjerne født hjemme hver gang, men Eva har pga. koronapandemien vært fullbooket begge gangene.

Vi har spurt svigermor om å komme og passe ungene om det skjer mens barnehagen er stengt/syke barn. Da er planen at hu går ut av huset med dem når jeg må fokusere og under selve utdrivelsen. Hun bor fire timer unna, så håper hun kan bo her litt rundt termin. Mannen har glemt å spørre om den delen. Ellers bor broren hans i byen og vi har venner som sier de kan stille opp på kort varsel (men med små barn så i mine øyne er det med forbehold). Termin er på bursdagen til 4.åringen og 2-åringen fyller 3 år to mnd. seinere.

Og for de som lurer koster tjenesten hos henne 10 000 kr. Badekar og pumpe låner hun ut. Trekk til badekaret tror jeg var sånn 200-300 kr. Så får man refundert 3-4 tusen etter gjennomført planlagt hjemmefødsel.

Min eneste frykt er at guttungen estimeres så stor at jeg blir rådet til å føde på sykehus - og følger jo så klart den om det er tilfellet. Nr. 1 var i 98% persentilen før og etter fødsel, men veide «bare» 4275 gram. Nr. 2 var gutt og veide 3820 gram. Den siste karen mistenker jeg kommer til å være mest som førstefødte. Er han estimert i 90-persentilen ved 36 uker skal jordmor henvise til ultralyd i håp om å få innvilget ekstra ultralyd, og dermed å forsøke å finne ut om han blir over 4500 gram. Det er der jordmor på helsestasjonen setter grensen for om jeg bør være hjemme eller på sykehus. Risikoen for å sitte fast ved skulder og større blødning etter fødsel er høyere ved barn over 4500 gram. Jeg har tre av fem risikofaktorer for stort barn; 1. flergangsfødende 2. gravid med gutt 3. født stort barn tidligere. De øvrige faktorene har jeg ikke. De er svangerskapsdiabetes og overvekt tror jeg det var.

Noen andre aktive her som har født planlagt hjemme?

Last edited:
Jeg ønsket hjemmefødsel med nr 1, men pga termin 26 desember var det ingen jordmødre som ville ta jobben (Bor i utlandet, vet ikke om det ville vært annerledes i Norge). Så det ble sykehus fødsel.

Med nr 2 fikk jeg endelig hjemmefødselen min :) Å ha hjemmefødsel er den beste avgjørelsen jeg har tatt i hele mitt liv. Det var en helt fantastisk opplevelse! Prøver på nr 3 nå, og skal definitivt ha hjemmefødsel igjen hvis jeg får muligheten.

Det morsomme var at fødsel nr 2 var på papiret en mye tøffere fødsel. Gikk fra 0-10 cm på rundt 60 minutter, men brukte 2,5 time på pressing! Den lille var stjernekikker og satt godt fast og ville ikke ordentlig ned i bekkenet. Alikevel hadde jeg en drømmefødsel, med en jordmor som hele tiden beroliget meg og sa jeg kom til å klare det. Hun fortalte etter fødselen, at hadde jeg vært på sykehus hadde jeg aldri fått lov til å bruke 2,5 time på å presse som andre gangs fødene. De hadde grepet inn med både vakum og press på magen, mente hun. Så jeg er så takknemlig for at jeg hadde en jordmor som kjente meg, viste hva som var viktig for meg og hva jeg var istand til å klare. For det gjorde at jeg sitter igjen med en drømmefødsel i minne istedetfor noe traumatisk som det hadde blitt, hadde jeg hatt den sykehus fødselen hun forespeilte at det ville blitt.

Hjertelyden på den lille var super hele veien, og derfor lot hun meg fortsette. Men hadde den ikke vært det, eller det hadde vært andre faktorer som pekte i feil rettning hadde vi flyttet fødselen til sykehuset. Det hadde selvfølgelig vært kjipt, og ikke minst vanskelig i sluttfasen av en fødsel å måtte sette seg i en bil, men det hadde gått bra det og.

Personlig tenkte jeg at det alltid er en risiko uansett, men det siste hjemmejordmødre ønsker er komplikasjoner. Så de har alltid en "bedre føre var" mentalitet. Så jeg stolte helt på at jordmoren min kun ville bli med på min hjemmefødsel, hvis hun annså det som så trygt det kan bli. Og sekundet hun fikk en følelse av at det ikke var forsvarlig å være hjemme mer, hadde hun sendt meg på sykehuset.

Som 3. gangs fødene vet du jo veldig godt hva du går til, og kjenner både din egen kropp og har tidligere fødsler å sammenligne med. Personlig tror jeg i en fødsel, at det aller viktigste er at den fødende føler seg helt trygg. Det er mye viktigere enn hvor man føder. Jeg føler meg definitivt tryggest hjemme, langt vekk fra leger (spesielt etter min første fødsel hvor de gjorde flere unødvendige inngrep som de senere beklaget for, og som gjorde at min opplevelse av fødselen ble mye dårligere enn hva den hadde trengt å bli). Noen føler seg tryggest på sykehuset, og da er det, det riktige stedet å føde :)

Det ble kanskje mye informasjon her du hverken spurte etter, eller ønsket å vite - sorry for det i såfall:facepalm:

Men hvis du har noe du lurer på, som du tror jeg kan hjelpe med, så bare spør :)

Jeg vurderer hjemmefødsel, men er førstegangsfødende og synes det er litt skummelt å ikke vite hva jeg går til. Men vi skal møte jordmor i morgen for å prate litt om det, så får vi se hva vi tenker etter det :nailbiting:

Jeg fødte hjemme sist, med tredjemann. Det var en veldig god opplevelse, rolig og lite smerter. Likevel var det min raskeste fødsel, det tok bare 1,5 time etter at jordmødrene kom.

Vurderer hjemmefødsel denne gangen også, men har ikke bestemt meg helt enda. Det jeg synes er bra med hjemmefødsel er at det er deilig å slippe å dra hjemmefra på riktig tidspunkt. I tillegg er det mindre sjanse for at fødselen stopper opp fordi man er trygg hjemme og kroppen får jobbe i sitt eget tempo.
På den annen side er det veldig praktisk på sykehuset, for der har du liksom alt du trenger. Ubegrenset varmtvann, kladder, bind osv. Og man slipper å vaske etterpå. Og alt er jo gratis, hjemmefødsel koster jo litt i forhold.

Skal nok ta kontakt med noen hjemmejordmødre i Osloområdet snart for en prat. Så får vi se hva jeg lander på.

Jeg vurderer hjemmefødsel, men er førstegangsfødende og synes det er litt skummelt å ikke vite hva jeg går til. Men vi skal møte jordmor i morgen for å prate litt om det, så får vi se hva vi tenker etter det :nailbiting:
Hvordan opplevde du møtet?

Hvordan opplevde du møtet?
Veldig bra! De var veldig hyggelige, og jeg opplevde jo mest av alt at de har en holdning til fødsel som jeg støtter og tror på selv, nemlig at dette er kvinnekroppen lagd for og kan klare uten for mye innblanding dersom mor og barn er friske og alt ser bra ut.
Så vi bestemte oss for å gå for hjemmefødsel. Litt skummelt også (men tror jeg synes første fødsel hadde vært litt skummelt uansett hvor den skulle vært), men tenker jeg skal lese masse positive historier generelt og om hjemmefødsel spesielt, lese forskningen igjen for å trygge den rasjonelle delen i hjernen min, og bruke mental trening og avslapning i forkant for å forberede meg best mulig.

Fikk du signert og er klar til hjemmefødsel du og? :gen014

Veldig bra! De var veldig hyggelige, og jeg opplevde jo mest av alt at de har en holdning til fødsel som jeg støtter og tror på selv, nemlig at dette er kvinnekroppen lagd for og kan klare uten for mye innblanding dersom mor og barn er friske og alt ser bra ut.
Så vi bestemte oss for å gå for hjemmefødsel. Litt skummelt også (men tror jeg synes første fødsel hadde vært litt skummelt uansett hvor den skulle vært), men tenker jeg skal lese masse positive historier generelt og om hjemmefødsel spesielt, lese forskningen igjen for å trygge den rasjonelle delen i hjernen min, og bruke mental trening og avslapning i forkant for å forberede meg best mulig.

Fikk du signert og er klar til hjemmefødsel du og? :gen014
Så kjekt! Blir spennende! Jeg vet ikke hvem du hadde besøk av, men hun som var hos meg var hvert fall veldig tydelig på at hun kun gjennomfører en fødsel hjemme fullt ut når hun er trygg på at det vil gå bra. Hun har mange års erfaring og er nå pensjonert fra sin andre stilling. Hun kaller det et håndverk og kan løse mange situasjoner hjemme på en fin måte. Jeg er helt trygg på at hun sender meg på sykehus hvis hun ser behov for det, og jeg stoler helt på at det også er det lureste dersom hun sier det. Det kjennes godt. Vi signerte på mandag.

Akkurat nå er jeg mest spent på hva som skjer på Helsestasjonen. Hjemmejordmoren fortalte at hun var innom min stasjon for å registrere en fødsel, og da hadde jordmoren min fra helsestasjonen tatt henne til side for å snakke med henne om meg. Hun som jobber på helsestasjonen fortalte ting til hjemmejordmoren hun har taushetsplikt om, selv før vi hadde signert kontrakt. Det går helt fint at hjemmejordmoren vet det, for jeg skulle si det til henne uansett, men jeg reagerer på at hun på helsestasjonen brøt taushetsplikten, og gikk bak ryggen min for å snakke OM meg, til tross for at jeg sa til henne at jeg skulle si det selv. Hun hadde verken spurt eller fått mitt samtykke til å snakke med andre om opplysningene. Jeg har meldt det inn til helsestasjonen som et avvik. Kan jo ikke fortelle hun på helsestasjonen noe dersom hu løper rundt og forteller alt til alle andre…

Hvis det er noen tvil; hjemmejordmoren var åpen om hva som hadde skjedd, og sa at hun sa til helsestasjon-jordmoren at hun ikke ville drøfte noe fordi hun ikke hadde fått fritak fra taushetsplikt. Det er hun som jobber i kommunen på Helsestasjonen som har brutt taushetsplikten sin.

Så kjekt! Blir spennende! Jeg vet ikke hvem du hadde besøk av, men hun som var hos meg var hvert fall veldig tydelig på at hun kun gjennomfører en fødsel hjemme fullt ut når hun er trygg på at det vil gå bra. Hun har mange års erfaring og er nå pensjonert fra sin andre stilling. Hun kaller det et håndverk og kan løse mange situasjoner hjemme på en fin måte. Jeg er helt trygg på at hun sender meg på sykehus hvis hun ser behov for det, og jeg stoler helt på at det også er det lureste dersom hun sier det. Det kjennes godt. Vi signerte på mandag.

Akkurat nå er jeg mest spent på hva som skjer på Helsestasjonen. Hjemmejordmoren fortalte at hun var innom min stasjon for å registrere en fødsel, og da hadde jordmoren min fra helsestasjonen tatt henne til side for å snakke med henne om meg. Hun som jobber på helsestasjonen fortalte ting til hjemmejordmoren hun har taushetsplikt om, selv før vi hadde signert kontrakt. Det går helt fint at hjemmejordmoren vet det, for jeg skulle si det til henne uansett, men jeg reagerer på at hun på helsestasjonen brøt taushetsplikten, og gikk bak ryggen min for å snakke OM meg, til tross for at jeg sa til henne at jeg skulle si det selv. Hun hadde verken spurt eller fått mitt samtykke til å snakke med andre om opplysningene. Jeg har meldt det inn til helsestasjonen som et avvik. Kan jo ikke fortelle hun på helsestasjonen noe dersom hu løper rundt og forteller alt til alle andre…

Hvis det er noen tvil; hjemmejordmoren var åpen om hva som hadde skjedd, og sa at hun sa til helsestasjon-jordmoren at hun ikke ville drøfte noe fordi hun ikke hadde fått fritak fra taushetsplikt. Det er hun som jobber i kommunen på Helsestasjonen som har brutt taushetsplikten sin.
Oi! Ganske drøyt å gjøre, og bra du har meldt avvik! Vitterlig ikke hennes plass, og man skulle virkelig tro at jm på helsestasjon visste bedre.
Hvordan reagerte jm på helsestasjon da du sa du skulle ha hjemmefødsel?

Men så bra at det virker trygt. Jeg møtte med jordmødre fra Min fødsel i Oslo, og jeg opplever de på samme måte. Jeg tror absolutt de har fagkompetansen til at det blir trygt, og at de får meg til nærmeste sykehus raskt hvis det blir behov for det. Det er mer litt skummelt fordi jeg ikke vet hvordan fødsel er på en måte. Jeg sitter bare med teoretisk kunnskap rundt det og aner ikke hvordan det vil føles og være og den slags. Men jeg tror nok det er noe de fleste førstegangs kjenner på, så tror ikke nødvendigvis det har så mye med det at det skal være hjemme i seg selv :)

Oi! Ganske drøyt å gjøre, og bra du har meldt avvik! Vitterlig ikke hennes plass, og man skulle virkelig tro at jm på helsestasjon visste bedre.
Hvordan reagerte jm på helsestasjon da du sa du skulle ha hjemmefødsel?

Men så bra at det virker trygt. Jeg møtte med jordmødre fra Min fødsel i Oslo, og jeg opplever de på samme måte. Jeg tror absolutt de har fagkompetansen til at det blir trygt, og at de får meg til nærmeste sykehus raskt hvis det blir behov for det. Det er mer litt skummelt fordi jeg ikke vet hvordan fødsel er på en måte. Jeg sitter bare med teoretisk kunnskap rundt det og aner ikke hvordan det vil føles og være og den slags. Men jeg tror nok det er noe de fleste førstegangs kjenner på, så tror ikke nødvendigvis det har så mye med det at det skal være hjemme i seg selv :)
Jordmoren jeg har hatt med de to forrige var veldig åpen for det og støttet ønsket (men jordmoren som driver med hjemmefødsel var fullbooket). Men hun jeg har nå ønsker ikke at jeg skal gjøre det. Hun begrunner det utelukkende på generelt grunnlag. Hun har ingen grunn å finne ved mitt svangerskap til å være imot, foruten at vi følger med på vekten til barnet (først og fremt magemål), som man alltid gjør.

Så bra! Jeg kan sterkt anbefale Positiv fødsel-kurset. Sterk tro på egen kropp, si positive affirmasjoner til deg selv og øve på virkelig å slappe av i kroppen.
Personlig merket jeg enorm forskjell på å puste dypt, tenke positivt og å prøve å slappe av, og det å FAKTISK slappe helt av. Jeg «slappet» av i kroppen når riene kom, men jeg opplevde at jeg nok strammet magen for hver rie. Men så jobbet jeg mot det intuitive og heller ble skikkelig, skikkelig tung i badekaret. Fullstendig avspenning. Du kan øve på det selv. Når du sitter eller ligger kan du føle at du slapper av. Men så strammer man gjerne magen og kjeven. Kanskje også skuldrene. Men da jeg hørte at jeg skulle bli «tung» merket jeg vesentlig forskjell på hvor mye mer jeg faktisk kunne slappe av! Da jeg fikk til det med fødsel nr. 2, økte hastigheten på fødselen betraktelig, smerten gikk fra 10 til 4 og ungen var ute på noen få press. Endte med en fin og kontrollert styrtfødsel i badekar.

Skjønner. Så leit at hun skal være mot det når det tilsynelatende ikke er noen grunn til det. Men håper du får hjemmefødselen du håper på denne gangen, hvertfall!

Og ja, så bra! Jeg har jo lest mange positive historier på nettsiden bl.a., men synes også det er såpass mye på Instagram som er merket med reklame, så var litt i tvil om jeg skulle kjøpe, om det liksom var så bra som folk skrev. Men fint å høre du hadde god erfaring med det! Jeg tror jo på at det hjelper å forberede seg :gen014

Til dere som har født hjemme;

Hva gjorde dere med morkaka? Hjemmejordmora sa til oss at det var fint vi hadde så stor fryser, for da kunne vi legge morkaka der. Mannen og jeg tenkte begge to at det er helt uaktuelt… nå er den også full i mat.

Men hva er egentlig vanlig? Jeg vil bare bli kvitt den. Kan jeg ikke forvente at jordmoren kvitter seg med den? Bør den undersøkes av noen etter fødsel? Vet jordmor på fødestue har kikka på den etter fødsel tidligere, men man tar vel ikke nærmere undersøkelser av den med mindre man mistenker noe?

Kan vi kaste den i restavfallsdunken liksom? Matavfall med de papirposene vi har er uaktuelt. Vil nødig grave den ned i hagen om det er en ting. Redd skadedyr ville tatt den. Jeg vil bare kaste den og bli kvitt den. Men hvor gjør man det?

Hva gjorde dere?

Til dere som har født hjemme;

Hva gjorde dere med morkaka? Hjemmejordmora sa til oss at det var fint vi hadde så stor fryser, for da kunne vi legge morkaka der. Mannen og jeg tenkte begge to at det er helt uaktuelt… nå er den også full i mat.

Men hva er egentlig vanlig? Jeg vil bare bli kvitt den. Kan jeg ikke forvente at jordmoren kvitter seg med den? Bør den undersøkes av noen etter fødsel? Vet jordmor på fødestue har kikka på den etter fødsel tidligere, men man tar vel ikke nærmere undersøkelser av den med mindre man mistenker noe?

Kan vi kaste den i restavfallsdunken liksom? Matavfall med de papirposene vi har er uaktuelt. Vil nødig grave den ned i hagen om det er en ting. Redd skadedyr ville tatt den. Jeg vil bare kaste den og bli kvitt den. Men hvor gjør man det?

Hva gjorde dere?
Har ikke født ennå, men våre jm har sagt at den går i vanlig søppel, enten sortert som matavfall eller restavfall.
Tidligere ba de om en stor isboks til å hive den i, men nå har de gått over til å bruke en matavfallspose. Men dersom matavfall kastes i papirposer hos dere kan jeg skjønne det er uaktuelt. Hadde tatt et par doble plastposer isåfall :)

Har ikke født ennå, men våre jm har sagt at den går i vanlig søppel, enten sortert som matavfall eller restavfall.
Tidligere ba de om en stor isboks til å hive den i, men nå har de gått over til å bruke en matavfallspose. Men dersom matavfall kastes i papirposer hos dere kan jeg skjønne det er uaktuelt. Hadde tatt et par doble plastposer isåfall :)
Hun etterspurte en stor boks ved første møte. Men da kan vi sikkert hive den i restavfallet, høres det ut som.

Back
Topp