Hjemmefødsel

Pion91

Betatt av forumet
Februarhjertene 2025
Noen som er nysgjerrige på hjemmefødsel eller planlegger det?

Jeg har hatt lyst med mine to første, men begge er korona-babyer, så hjemmejordmora (eneste i byen) ble booket med engang! Nå har jeg endelig fått booket henne, selv om det er veldig tidlig ennå.

Mannen er ikke overtalt, så håper møtet med hjemmejordmor i uke 20 vil hjelpe. Hun har nylig hektet på to jordmødre til, for hun har begynt å planlegge pensjonen sin. Så nå har hun med seg 1-2 ekstra når fødselen skjer. Hun ene som er med er visst på min alder og har født tre barn hjemme. Gleder meg til å møte dem!
 
Blir ikke hjemmefødsel på meg, for jordmora mi (og livets venninne) er ikke komfortabel med det. Men hun kommer til meg 10++ dager før termin og blir boende, så jukser vi igang fødselen litt som sist gang med tøying og hinneløsning ❤️ planlegger en meget hjemmefødsel-liknende tid på sykehuset, tar med meg mann, søster og døtrene våre inn når vi kjenner at det er på tide.
 
Jeg er veldig ambivalent. På den ene siden har jeg lyst til å være hjemme, på den andre siden har jeg lyst på de to nettene i fred og ro på barselhotellet. Her hjemme er det jo kaos med storebrødre og leker og det er februar så ingen orker å være ute særlig lenge. Jeg må sannsynligvis booke snart hvis det skal være mulig å få til, men så koster det også 30k, og det er jo mye penger. Jeg vurderer kanskje mer seriøst å booke fødselsfotograf, dette blir det siste barnet, og da er det også siste sjansen til å få dokumentert fødselen.
 
Blir ikke hjemmefødsel på meg, for jordmora mi (og livets venninne) er ikke komfortabel med det. Men hun kommer til meg 10++ dager før termin og blir boende, så jukser vi igang fødselen litt som sist gang med tøying og hinneløsning ❤️ planlegger en meget hjemmefødsel-liknende tid på sykehuset, tar med meg mann, søster og døtrene våre inn når vi kjenner at det er på tide.
Wow! Så kjekt!
 
Jeg er veldig ambivalent. På den ene siden har jeg lyst til å være hjemme, på den andre siden har jeg lyst på de to nettene i fred og ro på barselhotellet. Her hjemme er det jo kaos med storebrødre og leker og det er februar så ingen orker å være ute særlig lenge. Jeg må sannsynligvis booke snart hvis det skal være mulig å få til, men så koster det også 30k, og det er jo mye penger. Jeg vurderer kanskje mer seriøst å booke fødselsfotograf, dette blir det siste barnet, og da er det også siste sjansen til å få dokumentert fødselen.
Koster det så mye?? Jeg har hørt rundt 9-10 000 kr. Jeg tenkte faktisk på fødselsfotograf i dag jeg også, men tviler på jeg ender opp med det.
 
Jeg er veldig ambivalent. På den ene siden har jeg lyst til å være hjemme, på den andre siden har jeg lyst på de to nettene i fred og ro på barselhotellet. Her hjemme er det jo kaos med storebrødre og leker og det er februar så ingen orker å være ute særlig lenge. Jeg må sannsynligvis booke snart hvis det skal være mulig å få til, men så koster det også 30k, og det er jo mye penger. Jeg vurderer kanskje mer seriøst å booke fødselsfotograf, dette blir det siste barnet, og da er det også siste sjansen til å få dokumentert fødselen.
Jeg spurte hun jeg har avtale med, og hun sa hun tar mellom 8 000 og 10 000 kroner for vaktberedskap + fødsel og hjemmebesøk. Så får man ca. 3 300 kroner i hjemmefødselstønad i etterkant av fødselen. Men det varierer sikkert fra sted til sted. Hun sa hun låner ut basseng, så for oss blir ikke det en ekstra utgift. Badekaret vårt er standard, så ikke helt optimalt tenker jeg.

Sunmen varierer sikkert litt ut fra hendelsesforløp, tid i beredskap osv. Men si at det blir 9 000 kroner minus 3 300 så syns jeg ikke 5 700 kroner er noe ille for et sånt tilbud!
 
Last edited:
Åh det hadde vært drømmen, men her jeg bor praktiseres det ikke og jeg har ett keisersnitt bak meg. Håpet er vaginal fødsel denne gang :shy:
 
Koster det så mye?? Jeg har hørt rundt 9-10 000 kr. Jeg tenkte faktisk på fødselsfotograf i dag jeg også, men tviler på jeg ender opp med det.
Dette er hjemmefødselpakke hos «minfødsel», jeg vet ikke om det er andre i Oslo som tilbyr det samme?
 
Jeg hadde en veldig traumatisk fødsel sist gang, både for meg og lille, så her blir det ikke hjemmefødsel! Hadde dødd begge to om vi hadde gjort det sist :( Men det høres utrolig koselig ut synes jeg❤️
 
Sniker fra januar… Jeg har så ekstremt lyst på hjemmefødsel. Hadde lyst på det sist også, men her vi bor er det ingen tilbud for det. Med den grusomme fødselsopplevelse jeg hadde sist på grunn av tvang og unødvendige inngrep så nekter jeg å føde på sykehus.

Enten blir det uadsistert hjemmefødsel, kanskje med en doula om jeg får tak i.

Eller så må jeg flytte til en annen by for å føde «hjemme». Men den sitter langt inne!

Jeg vet bare at jeg ikke skal på et sykehus!
 
Sniker fra januar… Jeg har så ekstremt lyst på hjemmefødsel. Hadde lyst på det sist også, men her vi bor er det ingen tilbud for det. Med den grusomme fødselsopplevelse jeg hadde sist på grunn av tvang og unødvendige inngrep så nekter jeg å føde på sykehus.

Enten blir det uadsistert hjemmefødsel, kanskje med en doula om jeg får tak i.

Eller så må jeg flytte til en annen by for å føde «hjemme». Men den sitter langt inne!

Jeg vet bare at jeg ikke skal på et sykehus!
Huff, dette var trist å lese! Uavhengig av hvor du planlegger å føde, gjør du sikkert lurt i å prate med jordmor om dette, samt be om en time på poliklinikken på sykehuset for å snakke deg gjennom fødselen. Du kan også spørre om å få en (ny) omvisning for å snakke deg gjennom gangene på sykehuset. Så har kanskje helsestasjonen eller familiens hus en psykolog du kan snakke med. Så trenger ikke målet være at du skal kjenne deg trygg med fødsel på sykehus, men å jobbe deg gjennom det som har skjedd tilbake i tid.

Kan også anbefale kurset «positiv fødsel» for å mentalt øve på å tenke positivt om enhver situasjon som oppstår. Det er teknikker i kurset man kan ha god nytte av under svangerskapet (og anbefales å trene på), gjennom selve fødselen, samt i livet for øvrig.
 
Så spennende med hjemmefødsel! Jeg hadde litt lyst til det i forrige svangerskap, og var veldig trukket mot ideen. Hadde kanskje vurdert det nå om det ikke var to, men det blir sykehus nå. Men det virker innmari fint, så jeg heier på alle som vil :)
 
Back
Topp