Hjemmefødsel

Sivsol

Flørter med forumet
Septemberlykke 2021
Når det nå er corona og sykehusene har de restriksjonene de har, som gjør at partner ikke får være med (for vår del) hvis jeg må igangsettes og ikke får være med før aktiv fødsel.

Har tenkt endel på hjemmefødsel men finner ikke mye innformasjon om dette å heller ikke hvilke jordmødre (i Melhus området) som kan være med. Skal snakke med jordmor om dette, men tenker å høre hva dere mener.
Er jo en stund til vi skal føde enda, men kjenner jeg bruker mye energi på å tenke på dette..!
 
Personlig er ikke hjemmefødsel noe for meg. Selv med «risikofritt» svangerskap og alt på stell forrige gang så endte det med baby på nyfødtintensiven og meg selv på operasjonsbordet. Så sykehus er der jeg vil føle meg tryggest.. :rolleyes:
Vet derimot at mange har flotte hjemmefødsler og at det er flere jordmødre rundt om kring som er tilgjengelig for dette. Man må vel nesten bare Google? o_O
 
Personlig er ikke hjemmefødsel noe for meg. Selv med «risikofritt» svangerskap og alt på stell forrige gang så endte det med baby på nyfødtintensiven og meg selv på operasjonsbordet. Så sykehus er der jeg vil føle meg tryggest.. :rolleyes:
Vet derimot at mange har flotte hjemmefødsler og at det er flere jordmødre rundt om kring som er tilgjengelig for dette. Man må vel nesten bare Google? o_O

Takk for svar!
Har googlet meg ihjel men finner ikke akkurat det jeg lurer på. Skal snakke med jordmor, kanskje hun han svare på spørsmålene mine! :)
 
Utelukket her også etter over et døgn i aktiv fødsel for så å ende opp med hastekeisersnitt.. Nå har jeg også et snev av fødeangst så jeg hadde aldrig kunne følt meg trygg hjemme :hilarious:
 
Når det nå er corona og sykehusene har de restriksjonene de har, som gjør at partner ikke får være med (for vår del) hvis jeg må igangsettes og ikke får være med før aktiv fødsel.

Har tenkt endel på hjemmefødsel men finner ikke mye innformasjon om dette å heller ikke hvilke jordmødre (i Melhus området) som kan være med. Skal snakke med jordmor om dette, men tenker å høre hva dere mener.
Er jo en stund til vi skal føde enda, men kjenner jeg bruker mye energi på å tenke på dette..!
Men om du må igangsettes må du vel på sykehus.
Jeg ble igangsatt sist og fikk ikke en gang velge føden eller storken (KK Bergen) Jeg måtte være på føden. Kunne egentlig tenkt meg storken (var der med første) men siden igangsetting regnes som risikofylt var ikke det en mulighet.

Blir nok ingen hjemmefødsel her, hadde en tøff fødsel med første og har nok ikke lyst til å oppleve det hjemme.
 
Tror du må på sykehus uansett om du må igangsettes, men snakk med jordmor, kanskje det finnes alternativer som er trygge OG som partner kan være med på :)

Selv vil jeg ha tryggheten med å være på sykehus selv, men problematikken rundt aktiv fødsel vs ikke føles ikke så reelt for meg, hadde styrtfødsel med forrige (riktignok bare såvidt innenfor "kravet" for å kalle det styrtfødsel. Vi rakk til sykehuset, og jordmor mente jeg skulle ringt tidligere... Før jeg fikk rier helst? Øver meg på å få synske evner før september.. :p ) så jeg kan liksom ikke se for meg å ligge på sykehus i flere dager før fødsel, men kjenner jo det er helt uaktuelt, så om det går tregere denne gang drøyer vi så lenge vi kan før vi drar til sykehuset.. Vi har i tillegg en 5åring hjemme som jeg ikke tenker sende vekk til barnevakt lenge før det faktisk skjer noe :p
 
Når det nå er corona og sykehusene har de restriksjonene de har, som gjør at partner ikke får være med (for vår del) hvis jeg må igangsettes og ikke får være med før aktiv fødsel.

Har tenkt endel på hjemmefødsel men finner ikke mye innformasjon om dette å heller ikke hvilke jordmødre (i Melhus området) som kan være med. Skal snakke med jordmor om dette, men tenker å høre hva dere mener.
Er jo en stund til vi skal føde enda, men kjenner jeg bruker mye energi på å tenke på dette..!

Da bor vi i samme område :) Vil tro man får jordmor fra byen om ikke de to jordmødrene i kommunen tilbyr det, de er jo med på sånn vaktsystem på St. Olav. Hjemmefødsel er helt uaktuelt for min del, kan nesten ikke tenke meg noe verre :p Men der er man veldig forskjellig! Har venninner som har gode opplevelser med det :)
 
Jeg ville aldri valgt hjemmefødsel - men det er ikke usannsynlig at det skjer meg (vi har lang reisevei og må med ferge eller ambulansebåt inn, to styrtfødsler bak meg og føder tidlig).
Personlig ville jeg heller født uten partner på sykehuset med all den kunnskapen og hjelpen i umiddelbar nærhet - enn hjemme, selv om jeg hadde en aldri så flink jordmor. Kanskje jeg hadde følt det annerledes om vi bodde nærmere sykehuset, men tror ikke det.. Å føde er ikke risikofritt for noen, og jeg hadde aldri tilgitt meg selv om noe skjedde å vi ikke rakk frem til sykehuset. Jeg respekterer di som gjør det, men håper at det er bestemt etter grundig vurdering og mye informasjon innhentet. Det er jo ei jordmor som driver med hjemmefødsler på instagram, kanskje titte innom henne å se om du får svar på noen av spørsmålene dine? Hun virker veldig dyktig:)
 
Jeg har vurdert hjemmefødsel denne gangen. Men jeg ble satt igang sist pga liten baby og lite fostervann. Så må nesten bare se hvordan svangerskapet blir videre. Førstemann kom på 3.5t og nr to kom på 8.5t fra jeg begynte å kjenne murringer og 10 min fra 4cm til han var ute. Så jeg føder fort, og starter det hjemme blir det hjemmefødsel, starter det med igangsetting blir det jo på sykehuset. Jeg får ikke gå over tiden uansett. Men hjemmefødsel er jo en spennende ting så absolutt, spesielt nå i pandemien.
 
Jeg vurderer dette selv. Er tredje fødsel. De to første gikk FORT, uten komplikasjoner. Så er i kategorien for å få hjemmefødsel.
Samboer er mer usikker. Han er vell redd det skal skje noe. Vi bor 2timer fra sykehuset.
Men tanken på å skulle føde uten han skremmer meg mer enn å føde hjemme. Han rakk det akkurat sist og siden mine fødsler går så fort er jeg redd han ikke rekker det om jeg må være på sykehuset.
Vil gjerne høre erfaring fra dere som har født hjemme?
 
Har vurdert hjemmefødsel selv, men her i område så vil det koste over 25.000kr :eek:
Det er ikke slik som på sykehusene at du føder «gratis» fordi jordmødre som driver med hjemmefødsel ikke blir lønna av staten slik som de på sykehuset gjør.
Men selvfølgelig, så kan det jo være vert og betale den prisen for at far skal kunne være med på fødselen, må bare være klar over at det koster litt så man kan spare seg opp :happy:

Trur det finnes noen FB grupper også for hjemmefødsler, du kan jo sjekke opp der. Da kan man sikkert få med seg litt erfaringer fra folk som har født hjemme :happy:
 
Synes de som velger hjemmefødsel er tøffe. Kan se for meg at det er deilig og avslappende å være hjemme i kjente omgivelser. Vil gjerne fortelle min historie, jeg har tre svangerskap og fødsler bak meg, alt gikk helt problemfritt alle tre gangene, men etter jeg fikk nr 3, oppdaget de at jeg blødde uvanlig mye. Endte opp med å miste over 1200ml med blod pga morkake rester som lå igjen. Og dette gikk ekstremt fort, kjente blodet «veltet» ut av kroppen når jeg bevegde meg, var veldig skremmende opplevelse, og bare flaks at jeg unnslapp narkose og andre komplikasjoner. Siden det er en stund til vi skal føde enda krysser jeg alt jeg har for at vi får føde e litt mer «normale» omgivelser med partner tilstede.
 
Pratet med jordmor idag og hun sa at fedre får være med hele tiden nå, altså de må ikke vente til det er aktiv fødsel og de får være der sammen med mor etter fødselen. Men de fikk ikke gå inn og ut av sykehuset som tidligere.
Det ville de heller ikke endre noe på framover så da betyr det at fedre får være med :smiley-bounce022
 
Uaktuelt for min del, men spennende at det er andre som ser på muligheten! Noen som har gjennomført det?
 
Back
Topp