Hjemmefødsel?

Mammabobla

Forelsket i forumet
Snøkrystallene2021❄️
Nå har kornaen virkelig slått i taket i min kommune og jeg begynner å bli bekymret for fødsel!
MÅ ha med mannen min, er tredjegangs og to fine fødsler bak meg. Noen erfaringer med hjemmefødsel?

Nå har kornaen virkelig slått i taket i min kommune og jeg begynner å bli bekymret for fødsel!
MÅ ha med mannen min, er tredjegangs og to fine fødsler bak meg. Noen erfaringer med hjemmefødsel?
Tenker du planlagt hjemmefødsel? Jeg fødte hjemme sist, men det var svært uplanlagt :rolleyes:

Om min mann blir forkjøla, så blir jeg hjemme! Har veldig angst, å klarer meg ikke uten han som er min støtte.

Som flergangsfødende og hvis det ikke er noen spesielle komplikasjoner, så bør du jo være en god kandidat til å kunne ha hjemmefødsel.
Men hvor enkelt det er å få til dette vil jeg tro varierer fra kommune til kommune?

Jeg har ellers begynt å kjenne på den samme frykten: Hva om han ikke får være med inn? Det er en mulighet jeg egentlig ikke helt klarer å forholde meg til ...

(Innser at dette ikke var helt svar på spørsmålet ditt ...)

Planlagt ja oiii hvordan gikk deg? Vil du fortelle en lite fødselshistoria?? ❤️

Ville aldri gjort det igjen:happy: nå er det nok noe annet å gjøre det planlagt med jordmor tilstede. Hjemmefødsel er ikke min greie, og jeg husker jeg var med å svarte i en diskusjonstråd litt før fødsel.. Der jeg svarte at jeg aldri i livet ville født hjemme.. :dead: Ved en planlagt fødsel vil man jo ha gjort klart det man trenger i forkant.. og gjøre et område klart.. Hos oss gikk det hardt utover sofaen:joyful:

Vi satt hjemme å talte rier, og var klar for at storebror på 4 åt skulle bli hentet. Vi skulle gå samtidig. I det jeg reiste meg å kom bort til stuedøren bare smalt det.. pressriene startet, og vi returnere til sofaen. Min samboer måtte trå til som jordfar, mens min mor (Som var kommet for å kjøre oss) sto sjokkskadet å snakket i telefonen med jordmor. De sendte ambulanse og hadde hellikkopter klart. Jeg hadde litt småpanikk, og holdt igjen alt jeg klarte. På super kort tid rakk Ambulansepersonalet akkurat frem, han var ute rett etter.. Der var det bare å presse på.. veldig anderledes enn med jordmor, som liker å ha det litt mer kontrollert . Jeg raknet nok derfor mer EM nødvendig.. morkaken ble heller ikke tatt ut. Dette var skikkelig fælt ettersom at riene haglet hele veien til sykehuset.. Alt i alt gikk det fint. Babyen hadde feks navlestrengen flere ganger rundt halsen. Det var sykt smertefullt (noe som nok er vanlig med slike fødsler), og jeg var sjokkskadet en stund etter.. Føler det skapte et ekstra bånd mellom meg og den lille:happy: ville aldri gjort det igjen. Syns ikke noe om det, og føler det er tryggest på sykehuset..
Jeg føler nok gjerne det med sykehuset som dere føler med mennene deres. Jeg er forberedt på at mannen kan bli nektet å bli med, han blir syk bare noen ser på han og han jobber i barnehage:dead: men for meg er det viktigste at fødselen skjer i trygge omgivelser.

Litt rotete skrevet :rolleyes: Håper du finner en løsning som passer for deg, som du føler deg trygg å fornøyd med:happy: Om du er spesielt bekymret pga korona og at det skal komme en regel om at ingen får ha følge, er det jo mulig de vil gjøre unntak for de som er vekdig bekymret? Selvom jeg tror det skal mye til å nekte friske menn å bli med:happy:

Jeg hadde personlig aldri villet gjort det. Jeg er førstegangs, men er sykepleier som har vært med på noen fødsler og jeg vet mye om hva som kan gå galt. Hadde aldri vurdert å verken føde eller utføre en lignende prosedyre hjemme.

Til tross for fine fødsler vet en aldri hva som kan skje.
Legger ved info om hastekeisersnitt fra Babyverden. Ved hastekeisersnitt skal baby være ute innen 20-30 min, mens ved katastrofesnitt skal det skje umiddelbart. Hva gjør en da hvis det blir nødvendig og man er hjemme? Hvert minutt teller da. Til tross for at dette er sjeldent, er det en risiko jeg personlig aldri ville ha tatt. Og dette er ikke ment som kritikk eller fordømmende til noen, men jeg skjønner faktisk ikke hvordan andre kan vurdere det heller. Min fødselsopplevelse er ikke viktigere enn min babys helse og trygghet. Er veldig glad for at jeg får føde på sykehus.

Det er vel heller ikke slik at partner ikke får være med pga korona. De får være med fra aktiv fødsel > 4cm og hvertfall noen timer etterpå. Noen har også fått bli med på barsel.

Vedlegg

• 008C3A90-E42A-4349-91DE-A80454B2C6D4.png
    008C3A90-E42A-4349-91DE-A80454B2C6D4.png
    87,5 KB · Visninger: 16
Jeg hadde personlig aldri villet gjort det. Jeg er førstegangs, men er sykepleier som har vært med på noen fødsler og jeg vet mye om hva som kan gå galt. Hadde aldri vurdert å verken føde eller utføre en lignende prosedyre hjemme.

Legger ved info om hastekeisersnitt fra Babyverden. Ved hastekeisersnitt skal baby være ute innen 20-30 min, mens ved katastrofesnitt skal det skje umiddelbart. Hva gjør en da hvis det blir nødvendig og man er hjemme? Hvert minutt teller da. Til tross for at dette er sjeldent, er det en risiko jeg personlig aldri ville ha tatt. Og dette er ikke ment som kritikk eller fordømmende til noen, men jeg skjønner faktisk ikke hvordan andre kan vurdere det heller. Min fødselsopplevelse er ikke viktigere enn min babys helse og trygghet. Er veldig glad for at jeg får føde på sykehus.

Det er vel heller ikke slik at partner ikke får være med pga korona. De får være med fra aktiv fødsel > 4cm og hvertfall noen timer etterpå. Noen har også fått bli med på barsel.
Er partner syk, får han ikke være med. Å forkjølelsesesong er et faktum

Jeg vil heller føde på sykehus alene, enn å risikere en hjemmefødsel. Selv om forrige fødsel var helt uten komplikasjoner.

Om mannen eller noen i husstanden har forkjølelssymptomer, vil vel neppe jordmor kunne være hjemme hos deg, så da må du føde uten jordmor også...

Jeg ville følt det som at jeg satt barnets liv på spill om jeg gikk inn for hjemmefødsel. Selv om vi bare har 20 min til sykehuset. Søsteren min har to katastrofesnitt bak seg, så jeg vet hvor utrolig fort det som så ut som en normal fødsel kan snu. Det vil jeg aldri risikere.

Ja, dritt og kjipt om jeg må føde alene, men enda verre å føde hjemme, tenker nå jeg. Og ihvertfall om det blir uten kvalifiserte folk som kan hjelpe til. Husker bare hvor umulig det var å vite om jeg skulle presse eller ikke for å unngå rifter sist.

Jeg kan heller ikke skjønne at noen vil føde hjemme uten nødvendig utstyr hvis noe skulle skje. Min første måtte ut litt kjapt da pulsen sank og de måtte bruke sugekopp. Gikk bra andre gangen, men det vet man jo ikke.
Jeg tenker at sikkerheten til mor og barn bør trumfe angsten. Jeg hadde sykt angst for sykehus, fødsel og alt som kunne gå galt da jeg skulle føde første gangen. Jeg fikk komme på føden og ha samtale med den beste jordmora som var på sykehuset da( pensjonist nå) og jeg ble litt beroliget. Vi skrev fødebrev og jeg fikk ha jm inne hos meg under hele fødselen. Dette gjorde fødselen til en positiv opplevelse og jeg husker jeg var så lei meg da vi dro hjem fra sykehuset. De var så snille med oss.

Er partner syk, får han ikke være med. Å forkjølelsesesong er et faktum

Det vil jo isåfall være veldig synd, og ikke minst veldig uflaks, men som jeg har skrevet trumfer ikke fødeopplevelsen babys sikkerhet. Dessuten tenker jeg at det er et argument og en frykt som alltid har eksistert. Det har nok vært fedre som har blitt syke før fødsel med både det ene og det andre før. Vi får anse oss som heldige for at f.eks omgangssyke nesten ikke eksisterer lenger kontra før, pga smittrvernstiltak og god håndhygiene.

Min samboer sier han skal holde seg isolert så godt han kan før fødsel, så man må jo bare gjøre det man kan for å forhindre at man blir syk. Han hadde heller ikke blitt hjemme fra fødsel pga tett nese.

Eg hadde aldri gått for heimefødsel. Har 2 fødsler med komplikasjoner bak meg der det begynte å bli ganske kritisk med nr 2. Hadde vi ikkje vært på sjukehuset med fødestua full av dyktig helsepersonell hadde ikkje jenta mi overlevd. Vil mye heller ha tilgang på helsepersonell enn mannen som ikkje visste kor han skulle gjere av seg mens det sto på.

Svangerskaps- og fødselsomsorgen i Norge holder svært høy kvalitet i internasjonal sammenheng, og det skyldes jo nettopp sykehusene og den kompetansen og det utstyret som finnes der.

Jeg hadde styrtfødsel med nr 1, og står jo da i fare for å føde ennå raskere denne gangen. For å si det sånn - jeg gruer meg ikke til å føde igjen, men jeg gruer meg litt dersom det skulle skje at jeg ikke rekker frem til sykehuset! Jeg har så stor tiltro til at babyens sikkerhet er størst i helsevesenets hender, at å føde hjemme for å potensielt få en annerledes fødselsopplevelse, for meg er helt utenkelig.

Ære være deg som vurderer det. Men jeg hadde aldri tatt risikoen, har hatt haste ks som nesten ble katastrofe ks bak meg og så takknemlig de tok grep før ting ble for sent.

kan ikke mannen bli med håper jeg min mor evt svigermor er frisk og kan stille. Hvis ikke kommer baby ut om jeg er alene med jm... kan ha ham på FaceTime da... nei, kibt med korona men hvis vi klarer det like godt som i mars skal jeg ikke klage...

Ingen erfaringer med hjemmefødsel annet enn at det er det jeg har hatt mest lyst til siden vi ble gravide første gang.
Slo det fra oss etter en prat med jordmor om at reiseveien til sykehus er litt for lang, (rundt 1 time med ambulansebåt) til at hun ville sitte med ansvaret for en fødsel.
Nå derimot har vi samme frykt som deg om mannen får være med så vi vurderer å reise til mine foreldre og føde i huset deres. De bor noen timer unna oss, men bare 15 min fra sykehus. Har kontaktet en jordmor i området for å forhøre meg om hjemmefødsel er en mulighet for oss.

Jeg fikk barnet ut greit i første fødsel, men mistet selv MYE blod og måtte hasteopereres i full fart (rakk ikke å holde barnet). Ville aldri turt å føde hjemme - selv med kort vei til sykehus. Jeg hadde ikke vært her hvis jeg fødte hjemme. Selv om alt egentlig gikk veldig rolig for seg frem til barnet var ute. Jeg har litt angst nå for at det skal skje igjen og vil helst ha mannen der, men heller føde alene og være i trygge hender!

Back
Topp