Hjemmefødsel

Seawave

Elsker forumet
Kunne det vært noe med en tråd for oss som har planer om å føde hjemme?
Og selvfølgelig for alle som er nysgjerrige på hjemmefødsel :smug:

Tenker at her kan vi snakke om alt som er relevant, både praktiske ting og alt annet.
Og dem som evt er nysgjerrige kan spørre om hva dem skulle ønske.

Siden det somregel ikke er så veldig mange hjemmefødene pr termingruppe, så er det kanskje litt kjekt å få alt om temaet samlet, istedenfor masse tråder med potensielt lite respons?

Kan legge til at jeg har planer om hjemmefødsel selv, og har født hjemme før :)

Edit: Lager ei liste jeg, skriv i kommentarfeltet hvis du har planer om hjemmefødsel, eller er nysgjerrig på hjemmefødsel.
Nick - født hjemme før? - termindato

Har planer om hjemmefødsel:
Seawave - én sykehusfødsel og én hjemmefødsel bak meg - Termin 10.10

Vurderer hjemmefødsel

Litt nysgjerrig
 
Last edited:
Jeg kunne godt tenkt meg å føde hjemme. Men første ble født prematurt og tror ikke jeg får mannen med på det :hilarious: Men første var styrtfødsel da, så mulig jeg får en uplanlagt hjemmefødsel? :D:p
 
Jeg kunne godt tenkt meg å føde hjemme. Men første ble født prematurt og tror ikke jeg får mannen med på det :hilarious: Men første var styrtfødsel da, så mulig jeg får en uplanlagt hjemmefødsel? :D:p
Hvis det er noe du ønsker, så går det an å få en samtale med hjemmejordmor, jeg vet om mange menn som har snudd etter samtale med hjemmejordmor. For ofte er det uvitenhet som gjør det så skummelt.

Jeg har også styrtfødsel bak meg, og er så glad vi hadde planlagt hjemmefødsel! For det hadde blitt hjemmefødsel enten vi ville eller ei, og da var det mye mindre stressende når det allerede var planlagt. Tok 12min fra start av aktiv fødsel til baby var ute.
Regner med styrtfødsel igjen, og da syntes jeg det er utrolig deilig å slippe å tenke på at vi skal stresse avgårde for å prøve å rekke sykehuset midt i intense styrtfødsel-rier.
 
Last edited:
Jeg er nysgjerrig på hjemmefødsel.
Har to, styrt, men fine fødsler bak meg. Siste var spesielt fin, rett og slett en mestringsfølelse over å lytte til egen kropp(fysiske og mental). kunne tenkt meg hjemmefødsel om eg var garantert lik fødsel som de to første. Men det er jo vanskelig. Man vet aldri. Men eg er nysgjerrig. Å eg liker helst barseltiden hjemme. Etter nummer to reiste eg hjem så fort vi fikk lov, 9 t senere, var utrolig deilig å få slappe av hjemme, fremfor flermannsrom uten at mannen fikk være til stede utenom i besøsktiden(3t). Heldigvis har dei endra normene nå leste jeg i BT.
Syns det er lite informasjon å lese om hjemmefødsel.
Noen som vet hvor jeg kan finne informasjon? må man betale selv?
kan man ha ha oppblåsbar basseng til å føde i?
 
Jeg er nysgjerrig på hjemmefødsel.
Har to, styrt, men fine fødsler bak meg. Siste var spesielt fin, rett og slett en mestringsfølelse over å lytte til egen kropp(fysiske og mental). kunne tenkt meg hjemmefødsel om eg var garantert lik fødsel som de to første. Men det er jo vanskelig. Man vet aldri. Men eg er nysgjerrig. Å eg liker helst barseltiden hjemme. Etter nummer to reiste eg hjem så fort vi fikk lov, 9 t senere, var utrolig deilig å få slappe av hjemme, fremfor flermannsrom uten at mannen fikk være til stede utenom i besøsktiden(3t). Heldigvis har dei endra normene nå leste jeg i BT.
Syns det er lite informasjon å lese om hjemmefødsel.
Noen som vet hvor jeg kan finne informasjon? må man betale selv?
kan man ha ha oppblåsbar basseng til å føde i?
Dette med å være hjemme etter fødsel, og ikke på ett sykehus, er helt fantastisk. Ikke trenge å flytte på seg eller noe, være hjemme med tilgang på eget kjøkken, eget bad og egen seng. Det var helt fantastisk fra første minutt!
Bare den følelsen av å gå å tisse på sitt eget do etter fødsel, istedenfor sykehusdoen. Å ha sitt eget kjøleskap tilgjengelig. Kunne gå i fryseboksen å ta ut noen hjemmelagde boller å varme i ovnen. Å ligge å amme i sin egen seng, i fred og ro, med mannen ved sidenav - umiddelbart etter fødsel.
Og å slippe å stresse til sykehuset når man har styrtfødsel.
Kan anbefales på det varmeste :rolleyes:
Jeg kan finne frem litt info om hjemmefødsel etterhvert, når formen tillater det :)
Men ja, man må betale litt selv dessverre, men ikke alt.
Og ja, man kan ha fødebasseng, hjemmejordmødrene har ofte dette til utleie. Selv oiker jeg å føde «på land», men bruker badekaret vårt som smertelindring i tiden før.
 
Dette med å være hjemme etter fødsel, og ikke på ett sykehus, er helt fantastisk. Ikke trenge å flytte på seg eller noe, være hjemme med tilgang på eget kjøkken, eget bad og egen seng. Det var helt fantastisk fra første minutt!
Bare den følelsen av å gå å tisse på sitt eget do etter fødsel, istedenfor sykehusdoen. Å ha sitt eget kjøleskap tilgjengelig. Kunne gå i fryseboksen å ta ut noen hjemmelagde boller å varme i ovnen. Å ligge å amme i sin egen seng, i fred og ro, med mannen ved sidenav - umiddelbart etter fødsel.
Og å slippe å stresse til sykehuset når man har styrtfødsel.
Kan anbefales på det varmeste :rolleyes:
Jeg kan finne frem litt info om hjemmefødsel etterhvert, når formen tillater det :)
Men ja, man må betale litt selv dessverre, men ikke alt.
Og ja, man kan ha fødebasseng, hjemmejordmødrene har ofte dette til utleie. Selv oiker jeg å føde «på land», men bruker badekaret vårt som smertelindring i tiden før.

åh hørtes magisk ut! ja takk til informasjon:D. Har bestemt meg for å forhøre meg med jordmor når jeg er på kontroll. Men redd dei offentlige ikke er behjelpelige med det. Da dei vil man skal føde på sykehus.
 
Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg hjemmefødsel og har gjort en del research om det. Men jeg synes det er veldig dyrt :(
 
Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg hjemmefødsel og har gjort en del research om det. Men jeg synes det er veldig dyrt :(
Jeg har ikke sjekka nåværende priser. Men forige gang betalte vi ca 1200kr, så jeg kan ikke si at jeg syntes det er veldig dyrt :)
 
Jeg har ikke sjekka nåværende priser. Men forige gang betalte vi ca 1200kr, så jeg kan ikke si at jeg syntes det er veldig dyrt :)
Hvordan fikk dere det så billig? De prisene jeg har funnet er på 7-10000 :pompus: Men så får man jo igjen en liten sum fordi man ikke føder på sykehus, men det utgjør jo ikke så mye.
 
åh hørtes magisk ut! ja takk til informasjon:D. Har bestemt meg for å forhøre meg med jordmor når jeg er på kontroll. Men redd dei offentlige ikke er behjelpelige med det. Da dei vil man skal føde på sykehus.
Det kommer veeeeldig an på jordmora. Det offentlige har blitt mer og mer støttende til hjemmefødsler, i flere europeiske land har dem til og med begynt å foreslå hjemmefødsler til alle som kvalifiserer til dette, da det gir både mindre komplikasjoner og ett greiere fødselsforløp hos dem som ikke har rissikofaktorer e.l. Men man møter fortsatt jordmødre som er veldig skeptiske.
 
Hvordan fikk dere det så billig? De prisene jeg har funnet er på 7-10000 :pompus: Men så får man jo igjen en liten sum fordi man ikke føder på sykehus, men det utgjør jo ikke så mye.
Jeg husker ikke detaljer for hva det kostet i utgangspunktet og hva vi fikk igjen, da jordmor fikset mye av dette for oss, men her er fakturaen vår. Og av dette fikk vi ca 1000kr igjen av staten.
For det var noe vi kunne få dekket, og noe Jordmor kunne få dekket, derfor slo hun først av det hun fikk dekket, og så fikk vi også litt igjen etterpå.

9ED38950-AED3-4B80-A0A5-857B48932ED6.png
 
Jeg husker ikke detaljer for hva det kostet i utgangspunktet og hva vi fikk igjen, da jordmor fikset mye av dette for oss, men her er fakturaen vår. Og av dette fikk vi ca 1000kr igjen av staten.
For det var noe vi kunne få dekket, og noe Jordmor kunne få dekket, derfor slo hun først av det hun fikk dekket, og så fikk vi også litt igjen etterpå.

Vis vedlegget 319504
Merkelig, må undersøke litt mer da kanskje. Det var veldig billig syns jeg :)
 
Men jeg vet at det er noe dyrere nå, og at noen jordmødre tar en høyere fortjeneste. Våre hjemmejordmødre har jobb som jordmor utenom og driver ikke med dette for å tjene penger, men fordi dem elsker hjemmefødsler. Så det er bare en bi-inntekt, så dermed tar dem ikke flesk for å gjøre dette, bare nok til at dem syntes det er verdt å drive med.
 
Dem står jo fritt til å ta hva dem vil egentlig, vet det er ett team på østlandet som er berykta for å ta veldig mye fordi etterspørselen er relativt stor, så da får dem pasienter tross prisen. Og så tror jeg også det er litt ulikt om dem kan få noe av kostnadene sine dekket eller ei, etter hvilket samarbeid dem har med det offentlige ift det dem driver med.
 
Back
Topp