Hjemmefødsel!

Bondefrua0917

Betatt av forumet
Noen som vurderer det? Jeg kunne gjerne tenkt meg det...men samtidig kunne jeg ikke tilgitt meg selv om noe skulle gått galt og hjelpen ikke var der umiddelbart.
Noen som har hatt hjemmefødsel tidligere, kanskje?

Jeg føler meg tryggere på sykehuset, men jeg vet at du kun kan ha hjemmefødsel hvis alt ser ut til å gå som normalt, og risikoen sånn sett er liten :) hvis du er interessert kan du snakke med jordmor og planlegge ganske tidlig i svangerskapet. Da får du sikkert masse informasjon så du rekker å vurdere mer også :)

Jeg ville det med min første, men den samboeren/bf jeg hadde da nektet.
Denne gangen har vi nevnt det til jordmoren, og skal få samtale med en av de jordmødrene som tar seg av hjemmefødsler her omkring. Min nye samboer og bf er heller ikke veldig begeistret for hjemmefødsel, men vi får se etter samtalen om vi har fått svar på alt vi lurer på.
Jeg er ikke helt sikker på om jeg vil det, det som trekker meg mot sykehuset er muligheten for å kunne føde i badekar. Det som gjør at jeg ikke vil til sykehuset er at jeg ikke trives der, føler at det er en plass for syke og døende mennesker, og jeg har litt angst for bakterier. Det vil være så behagelig å være hjemme hos seg selv hele tiden. En ulempe med hjemmefødsel er prisen da, det er jo gratis å føde på sykehuset.

Det jeg foreløpig har slått meg til ro med er fødsel på sykehus så lenge vi får dra hjem etter de obligatoriske 6 timene :D Så får vi se etter samtalene med hjemmejordmoren.

Denne gangen har vi nevnt det til jordmoren, og skal få samtale med en av de jordmødrene som tar seg av hjemmefødsler her omkring. Min nye samboer og bf er heller ikke veldig begeistret for hjemmefødsel, men vi får se etter samtalen om vi har fått svar på alt vi lurer på.
Jeg er ikke helt sikker på om jeg vil det, det som trekker meg mot sykehuset er muligheten for å kunne føde i badekar. Det som gjør at jeg ikke vil til sykehuset er at jeg ikke trives der, føler at det er en plass for syke og døende mennesker, og jeg har litt angst for bakterier. Det vil være så behagelig å være hjemme hos seg selv hele tiden. En ulempe med hjemmefødsel er prisen da, det er jo gratis å føde på sykehuset.

Det jeg foreløpig har slått meg til ro med er fødsel på sykehus så lenge vi får dra hjem etter de obligatoriske 6 timene :D Så får vi se etter samtalene med hjemmejordmoren.
Ja, viktig at far er med på ideen også. Også når det gjelder det økonomiske. Det kostet nok litt.

Man får støtte for å føde hjemme mener jeg... en sykehusfødsel koster mer for samfunnet enn en hjemmefødsel. Men etter å ha født førstemann og så hvor mye gris det ble etter en fødsel - bestemte jeg meg for aaaldri vurderere det igjen :-) :-)

Man får støtte for å føde hjemme mener jeg... en sykehusfødsel koster mer for samfunnet enn en hjemmefødsel. Men etter å ha født førstemann og så hvor mye gris det ble etter en fødsel - bestemte jeg meg for aaaldri vurderere det igjen :-) :-)
Man får ca 2500 i engangsstønad for å føde hjemme....

Synes det er tøft av dere som gjør det, Men her blir det sykehus altså :)

Jeg har egentlig aldri vurdert det, men etter forrige fødsel, som virket normal helt til det ikke var det likevel er det helt uaktuelt. Helt sikkert en god opplevelsen for flertallet som gjør det.

Man får støtte for å føde hjemme mener jeg... en sykehusfødsel koster mer for samfunnet enn en hjemmefødsel. Men etter å ha født førstemann og så hvor mye gris det ble etter en fødsel - bestemte jeg meg for aaaldri vurderere det igjen :) :)
Fødte du første hjemme? For dette med gris er en av bekymringene til meg og samboeren..:rolleyes: Jeg er kanskje litt fisefin på det, men liker å ha kontroll på hvor rent jeg har det hjemme, og vet ikke helt hva som skjer med forskjellige ting, og litt redd for at jeg kommer til å henge meg opp i det underveis for å slippe å stressvaske etter fødselen... Jeg har overhodet ikke støv på hjernen, men vis noen går å tar i alle dørhåndtak etter å ha gjort noe jeg syns man skal vaske seg etter, gjør jo at jeg vil springe etter å vaske alle håndtakene for eksempel. På sykehuset bryr jeg meg ikke om hvor griset ender, så lenge det ikke er på meg :p Så skal jeg jo dra derfra, så vaskingen er ikke mitt problem uansett :p

Jeg har for mange år siden vasket på en fødeavdeling. Og etter å ha sett hvor mye gris det blir (blodsprut på vegger, tak og større mengder på gulv) kunne jeg aldri tenkt meg hjemmefødsel!

Jeg har samtale med jordmor til uken for å se om jeg kvalifiserer til å kunne føde hjemme denne gangen. Krysser fingrene, for det er noe jeg har skikkelig lyst til :)

Fødte du første hjemme? For dette med gris er en av bekymringene til meg og samboeren..:rolleyes: Jeg er kanskje litt fisefin på det, men liker å ha kontroll på hvor rent jeg har det hjemme, og vet ikke helt hva som skjer med forskjellige ting, og litt redd for at jeg kommer til å henge meg opp i det underveis for å slippe å stressvaske etter fødselen... Jeg har overhodet ikke støv på hjernen, men vis noen går å tar i alle dørhåndtak etter å ha gjort noe jeg syns man skal vaske seg etter, gjør jo at jeg vil springe etter å vaske alle håndtakene for eksempel. På sykehuset bryr jeg meg ikke om hvor griset ender, så lenge det ikke er på meg [emoji14] Så skal jeg jo dra derfra, så vaskingen er ikke mitt problem uansett :p
Nei jeg gjorde ikke det, men var innom tanken før fødselen så vurderte det jo... men etter å ha sett hvor mye blodsøl det første med seg (toalettbesøket og dusjinga etterpå, osv) så var jeg veeeeldig takknemlig for at jeg var på et rom jeg bare kunne forlate og overlate til vaskedamene :-)

Nei jeg gjorde ikke det, men var innom tanken før fødselen så vurderte det jo... men etter å ha sett hvor mye blodsøl det første med seg (toalettbesøket og dusjinga etterpå, osv) så var jeg veeeeldig takknemlig for at jeg var på et rom jeg bare kunne forlate og overlate til vaskedamene :)
Hehe ja det er et godt poeng. Husker godt første gang jeg reiste meg etter fødselen. Hadde fått på meg den fine bleien, men i det samme jeg brukte magemusklene og satte meg opp så kjente jeg at det bare veltet blod ut, og det rant over bleien med engang :eek: rant hele veien til toalettet, kunne sikkert lett fått den fødestua til å se ut som settet til en splatterfilm :hilarious:

Hehe ja det er et godt poeng. Husker godt første gang jeg reiste meg etter fødselen. Hadde fått på meg den fine bleien, men i det samme jeg brukte magemusklene og satte meg opp så kjente jeg at det bare veltet blod ut, og det rant over bleien med engang :eek: rant hele veien til toalettet, kunne sikkert lett fått den fødestua til å se ut som settet til en splatterfilm :hilarious:
:-) :-) ler høyt nå :-) Det er bare å glede seg folkens!

Du kan føde i badekar hjemme også. Mange hjemmejordmødre har basseng som tas med akkurat til dette. :)

Du kan føde i badekar hjemme også. Mange hjemmejordmødre har basseng som tas med akkurat til dette. :)
Ja hva gjør dem når det skal tømmes da? Eneste rommet vi har plass til det er jo stuen, og det er ikke noe sluk der... For den tanken har nemlig slått meg :p

Vi har forresten vanlig badekar, men det blir kanskje for trangt

Back
Topp