Hjemmefødsel

Min søster hadde hjemmefødsel for noen måneder siden. Tror det var veldig veldig bra for henne :) Jeg får nok ikke med meg mannen på sånt :p
 
Jeg har hatt en sykehusfødsel som var igangsatt og en planlagt hjemmefødsel med andremann. Nå som jeg er gravid igjen føler jeg meg ganske sikker på å føde hjemme igjen. For meg føltes det trygt å være hjemme, jeg slapper veldig dårlig av andre steder. Jeg kunne bevege meg som jeg ville, slapp å bli forstyrret av for mye lyder og mennesker og det var veldig deilig å slippe å kjøre bil med rier. Under fødsel går jeg veldig inn i min egen boble og vil helst ikke forstyrres noe særlig, og det er ikke særlig enkelt å ta hensyn til på et sykehus.

Hjemmefødselen min var utrolig fin, og lite smertefull. Men jeg anbefaler ikke hjemmefødsel til alle, man skal føle seg trygg på avgjørelsen. En fødsel går best der man slapper av og føler seg trygg. Trygghet er en forutsetning for en fin fødsel. En fødsel kan stoppe fullstendig dersom man blir stresset nok pga innvirkningen stress har på oxytocin (som skaper rier).

Dersom man vurderer hjemmefødsel burde man ta kontakt med en hjemmefødseljordmor for å få informasjon. Man burde ta en time med flere dersom det er et alternativ for å finne den man trives best med. Så må man bare følge magefølelsen videre :)
 
Tusen takk for bra svar @Murmlemy.
Hjemmefødsel har ikke vært et alternativ her vi bor nå, men det ser ut som vi flytter til Osloområdet i løpet av sommeren.
Har hatt 2 fine sykehusfødsler uten smertelindring, og føler meg trygg på kroppen min sin evne til å føde. Å føde på et stort, upersonlig sykehus i hovedstaden frister virkelig ikke...

Har sendt email til noen aktuelle jordmødre, så venter spent på svar :)
 
Jeg elsker sykehuspersonell :p Så totalt uaktuelt å føde hjemme. Har også mange i nær familie som har hatt litt oppstartsproblemer, så tenker at når jeg har et helsevesen som fungerer så skal jeg jammen benytte meg av det :)
 
Jeg elsker sykehuspersonell :p Så totalt uaktuelt å føde hjemme. Har også mange i nær familie som har hatt litt oppstartsproblemer, så tenker at når jeg har et helsevesen som fungerer så skal jeg jammen benytte meg av det :)

Er stort sett veldig happy med sykehuspersonell selv, og har absolutt ingen vonde følelser mot sykehus (jobber på sykehus selv ;))

Men etter 2 flotte sykehusfødsler så har jeg begynt å tenke litt rundt muligheten for hjemmefødsel :) Gøy å prøve noe annet også :)
 
jeg kunne gjerne født hjemme. men hadde morkakeløsning med unge nr 3 under fødsel, nr to måtte rett med ambulanse til større sykehus. så 2/4 har vert komplikasjoner. så hadde aldri tørt. men nå går jeg og kvir meg for at det kan skje. bor 30 min unna sykehus. jeg har hatt flaks og fått maserier med de andre og blitt innlagt. men fra første rie til de tre siste ungene har vert ute har det gått 10-20 min. frykter at det plutslig ikke blir maserier i forkant. men hadde det ikke vert for tidliger komplikasjoner så hadde det vert mye mer praktisk med styrtfødslene mine hjemme:D
 
jeg skulle gjerne ha valgt hjemmefødsel. Tror en er mer avslappet hjemme. Nå er det ikke lov med planlagte hjemmefødsler her jeg bor, men må si at det høres fristende ut dersom jeg hadde hatt mulighet
 
Høres fantastisk ut med hjemmefødsel og heldige er dere som sjal ha og har hatt det. Jeg ble igangsatt på første på overtid og reagerte vanvittig med stormrier, så det ble tøft for lillemor. Det endte dessverre med nyfødtintensiv og nesten to uker på sykehus. Nr to ble planlagt keisersnitt, da de ikke ville måtte sette meg igang på overtid igjen, så jeg regner med det blir keisersnitt nå også. Kjenner det er litt trist å ikke få føde på normalt vis, men de gjorde heldigvis keisersnittet med nr to til en helt fantastisk opplevelse, så det er greit. Håper det blir like fantastisk i oktober :-D
Heier på dere som skal ha hjemmefødsel! Skikkelig tøffe er dere ;-)
 
Skulle gjerne født hjemme. Hater sykehus men desverre gir dem ikke epudural hjemme, og er helt uaktuelt å føde uten! Hvorfor ha mer smerter enn nødvendig er min holding
 
jeg trives såpass godt på sykehus at det ikke er noe problem å føde der. Vi bor så vi ser sykehuset, og jeg jobber der :p mamma har hatt raske fine fødsler, så jeg håper så inderlig at jeg slekter på henne der selv om svangerskapet til nå har vært annerledes.
 
Skulle gjerne født hjemme. Hater sykehus men desverre gir dem ikke epudural hjemme, og er helt uaktuelt å føde uten! Hvorfor ha mer smerter enn nødvendig er min holding

Det er fullt mulig å prøve på hjemmefødsel også overføres til sykehus dersom man har behov for smertelindring. For min del var hjemmefødselen veldig lite smertefull, sykehusfødselen var derimot et smertehelvete pga jeg fikk drypp siden de syntes det ikke gikk fort nok. Det var igrunnen veldig unødvendig...
 
Back
Topp