Hjemmefødsel

M*

Forumet er livet
VIP
Noen av dere som har hatt hjemmefødsel og ønsker å dele erfaringer? Positive og negative? Hva bør man tenke på? :)

Jeg vurderer hjemmefødsel, da jordmoren som holder til i dette området er den jordmoren i Norge med flest hjemmefødsler (flere har nok sett hun på Jordmødrene). Utrolig dyktig og rolig. Jeg tror det kunne blitt en fin opplevelse. MEN så gruer jeg meg såå mye til smertene, og det å vite at smertelindring ikke er tilgjengelig skremmer meg..

Jeg vurderte lenge hjemmefødsel, men det anbefales ikke førstegangsfødende...
Men jeg vet jo at jeg kommer til å bli sint, irritert og utrivelig av å måtte være rundt folk som er innmari positive og skal være støttende. For meg er det demotiverende, men det er ikke grunnlag nok for å få hjemmefødsel ;)

Og jeg kommenterer egentlig her mest for å få oppdateringer sånn at neste forhåpentligvis kan fødes hjemme :)

jeg er glad jeg ikke valgte hjemmefødsel likevel. det lunne endt ganskenille her :-/

Vennina mi fikk seg en overraskelser hjemmefødsel med far som jordmor... Hehe... D gikk bare fint.
Men om du er førstegangs ville jeg ikke gjort det... Har du hatt en tidligere fødsel uten komplikasjoner kan det nok være en fin opplevelse... Nr 2 kommer ofte litt lettere:p
hadde jeg ikke turt det selv (om jeg ikke måtte) selv om nr2 her kom uten smertelindring, tenker jeg at d er så mye som kan skje:p
Men tøff er de som vil og tørr xsmile3

Jeg hadde en fin fødsel sist, og hadde ingen smertelindring. Likevel var det godt at de kunne følge med ordentlig på hjertelyden og sånt, siden sønnen min ble veldig stresset og fikk lav hjerterytme på slutten.. Syntes det var skummelt, men det gikk jo bra. Han var helt fin, og det trengtes ikke å gjøre noen inngrep av fødselslegen eller jordmor, utenom et lite klipp *iiiik*! Skulle gjerne vært hjemme med nr to som kommer i mai, men tror ikke jeg tør, dessverre..

Mitt søskenbarn fikk nylig barn nr 4 nå. Fødsel nr 3 var hjemmefødsel og jirdmor rakk ikke komme før 45 min etter fødsel, men det jikk fint. Denne gangen (også hjemmefødsel) kom hun i rett tid men det jikk hull på hovedpulsåren til mor under fødselen oppi skjeden en plass og hun ble først kjørt til sykehus men de greide ikke stoppe blødningen så hun ble fløyet til st. Olavs. Hun mistet 2,5 liter blod!! Tenk dere formen etterpå. tenk om ungen var syk også?? Nei vettuhva!! Det kunne gått så galt at mannen hadde blitt sittende ijen med 4 unger alene.

Jeg er litt forbredt på å få en uplanlagt hjemmefødsel :p Lang reisevei og kjapp fødsel er dårlig kombinasjon ;) Om forrige hadde blitt født hjemme hadde jeg sluppet den grusomme turen i ambulanse, og fått en mer komfortabel fødsel. Smertelindring rakk jeg ikke uansett.

Jeg er litt forbredt på å få en uplanlagt hjemmefødsel :p Lang reisevei og kjapp fødsel er dårlig kombinasjon ;) Om forrige hadde blitt født hjemme hadde jeg sluppet den grusomme turen i ambulanse, og fått en mer komfortabel fødsel. Smertelindring rakk jeg ikke uansett.
Samme her, bare at jeg fikk helikopter. . Håper vel at jeg enten får en normal fødsel og rekker å kjøre selv til sykehuset, eller at det går så fort at det blir helikopter igjen.. ambulanse i tre timer høres ut som tortur..

Samme her, bare at jeg fikk helikopter. . Håper vel at jeg enten får en normal fødsel og rekker å kjøre selv til sykehuset, eller at det går så fort at det blir helikopter igjen.. ambulanse i tre timer høres ut som tortur..

Tre timer i ambulanse hadde jeg aldri overlevd tror jeg :p Jeg fikk ca 25 min biltur til jm og en times tid i ambulanse derfra. Det holdt for min del altså. At folk klarer å ligge på rygg under en fødsel skjønner ikke jeg ;)

Tre timer i ambulanse hadde jeg aldri overlevd tror jeg :p Jeg fikk ca 25 min biltur til jm og en times tid i ambulanse derfra. Det holdt for min del altså. At folk klarer å ligge på rygg under en fødsel skjønner ikke jeg ;)
Nei jeg håper jeg slipper :-) Jeg lå på rygg og klarte meg fint, men kunne nok godt ha tenkt meg å prøvd noe annet neste gang :P

Vi planlegger hjemmefødsel, men jeg har kun født på sykehus før :) Kjenner flere som har født hjemme, og som sier de er kjempefornøyde! Jeg ønsker å føde hjemme fordi jeg ikke føler meg verken trygg eller ivaretatt på sykehus. Har mange, lange og vonde sykehusinnleggelser bak meg, som dessverre gjør at jeg blir dårlig bare av tanken på sykehus. Om jeg må føde der så overlever jeg det, men helst vil jeg føde i rolige, vante og trygge omgivelser hjemme :)

Forresten, ei jeg kjenner som har en sykehusfødsel og to hjemmefødsler bak seg sier at det å føde hjemme er mye bedre. MEN det skal jo faktisk ganske mye til for å.få lov til å føde hjemme, og det er færre komplikasjoner blant de som føder hjemme. Det har jo en sammenheng med at det kun er de friskeste gravide som får lov. Dessuten sendes man kjapt på sykehus om noe ikke går etter boka. På sykehus blir man fort overlatt til seg selv i 1-2 timer i slengen, under en hjemmefødsel har man to jordmødre tilstede hele tiden. De måler også hjertelyd og gjør mange av de samme undersøkelsene som de gjør på sykehus :)

Har ikke lyst, og tørr ikke føde hjemme. Må jo vaske opp etterpå? :p
Liker meg på sykehuset jeg, der vet jeg at jeg og babyen er "trygg"

Vennina mi fikk seg en overraskelser hjemmefødsel med far som jordmor... Hehe... D gikk bare fint.
Men om du er førstegangs ville jeg ikke gjort det... Har du hatt en tidligere fødsel uten komplikasjoner kan det nok være en fin opplevelse... Nr 2 kommer ofte litt lettere:p
hadde jeg ikke turt det selv (om jeg ikke måtte) selv om nr2 her kom uten smertelindring, tenker jeg at d er så mye som kan skje:p
Men tøff er de som vil og tørr xsmile3

Dette er nummer tre, så erfaring med fødsler har jeg :)

Skjønner ikke at folk tør! Hva om noe skjer? :/

Jeg har vært med på en hjemmefødsel før, og jordmor har full kontroll. Jeg hadde ikke valgt hvem som helst jordmor, men hun i mitt område har lang erfaring med hjemmefødsler og tar imot mange barn hver måned. Mange bekjente av meg har født hjemme med superpositive erfaringer :)

Dette er også mitt tredje barn. Ville ikke gjort det med nr 1 :)

Er noe unormalt, ringer jordmor etter ambulanse selvsagt.

Forresten, ei jeg kjenner som har en sykehusfødsel og to hjemmefødsler bak seg sier at det å føde hjemme er mye bedre. MEN det skal jo faktisk ganske mye til for å.få lov til å føde hjemme, og det er færre komplikasjoner blant de som føder hjemme. Det har jo en sammenheng med at det kun er de friskeste gravide som får lov. Dessuten sendes man kjapt på sykehus om noe ikke går etter boka. På sykehus blir man fort overlatt til seg selv i 1-2 timer i slengen, under en hjemmefødsel har man to jordmødre tilstede hele tiden. De måler også hjertelyd og gjør mange av de samme undersøkelsene som de gjør på sykehus :)

Ja, dette er min erfaring også :) og det er derfor det er så sterkt oppe til vurdering :) Forrige fødsel gikk også forholdsvis fort. 4 timer med smerter. Og vi var alene 3 av disse timene på sykehuset.

Hadde vi bodd nærmere sykehuset (bor 45 minutter unna), og hadde det vært kortere tid siden forrige svangerskap, og hadde jeg sluppet å rydde og vaske etterpå, så kunne jeg ha vurdert det. :) syns det virker veldig avslappende og fint.

Jeg vet ikke om jeg hadde tort. Vi bor et godt stykke unna sykehuset, så om det hadde skjedd noe... Nei.
Får uansett ikke lov siden jeg er et risikosvangerskap - igjen. Måtte også føde på spesialavdelingen sist. Men jeg har god erfaring med det.

Har en flott hjemmefødsel bak meg, og planlegger en til denne gangen. All forskning tyder på at det er tryggere for mor og barn og føde hjemme om begge er friske.Mindre komplikasjoner og raskere fødsler. Jeg har født to barn på sykehus, så har prøvd det også :) Følte meg mye tryggere og mer ivaretatt hjemme. Bare å spørre om det er noe spesiellt du lurer på! Og det er ingen som fraråder førstegangsfødende å føde hjemme :)

Back
Topp