Hjemmefødsel?

Edina

Filosofen
Mailykke <3
Jeg kommer til å planlegge hjemmefødsel denne gang (har to barn fra før, og født hjemme uplanlagt en gang (veldig positiv opplevelse), og lurer på om det er flere som vil føde hjemme. Hadde vært litt fint å dele tanker og spørsmål rundt det med noen :)

Har veldig lyst til det selv. Men blir nok sterkt anbefalt å ikke gjøre det pga slik det var sist

Jeg skulle så gjerne født hjemme, men regner med at hverken jeg eller lege vil tørre å ta den risikoen. Har i tillegg skikkelig sykehusskrekk, så dette gleder jeg meg veeeeeeldig til :p

.

Skjønner godt den sykehusskrekken. Er dette første barnet ditt? Jeg tror man må ha født på sykehus en gang for å få 'lov' til å føde hjemme de neste gangene.

Uffda, Varla. Høres ut som du var gjennom noen vanskelige tak. Jeg håper at uansett hvilken løsningen du velger for deg, så blir det en som går i tråd med deg selv. Sykehusene har utstyret, og ved hjemmefødsler som er planlagte finnes det flere muligheter for å få kompetent hjelp, som f.eks jordmor eller doula.

Var ikke så gale. Jeg mistet mye blod og besvimte endel. Og jenta hadde gulsott som gjorde at vi var der en stund. Kan ikke si jeg gleder meg noe til et nytt opphold der. Men siden jeg var så dårlig rett etter fødselen tror jeg nok ikke de syns det er lurt å ta det hjemme.

Høres veldig hyggelig ut for de som føler seg trygge nok til det:)
For min del blir det nok sykehus, siden det føles mest trygt for vår situasjon.

Jeg vurderte det, men min kjære er skeptisk, hehe. :)

Jeg tenkte på det..
Men har egentlig kommet frem til at jeg vilha fred og ro de første dagene, ikke rett i hverdagslivet med en gang :P

Hadde jeg vært tøffere så skulle jeg vurdert det, men jeg hadde ikke noe trygg og god opplevelse første fødsel, så jeg føler for å være på sykehuset. Men det må være en fantastisk følesle å føde hjemme, for dem som mestrer det:-)

Jeg har født de første 2 hjemme, men det var ikke i Norge da. Ønsket sterkt å føde nr 3 hjemme og, men med termin i mai i 2012 også hadde ikke jordmora anledning å kjøre hit (1 time). Fordi det var så mange ansatte på fødestua fri da pga lamming! :P
Nå blir det mai igjen, så det blir sikkert ikke hjemme igjen, hvis vi rekker sykehuset da, for har født rask 3 ganger....

Jeg vil absolutt ikke ha hjemmefødsel, all ære til de som tørr å vil det:) jeg føler meg tryggere på sykehuset.

Once more, Det finnes vel doulaer eller andre som kan være behjelpelige med kompetanse? Jeg skal gjøre det jeg kan for å få det til, og gleder meg :)

Once more, Det finnes vel doulaer eller andre som kan være behjelpelige med kompetanse? Jeg skal gjøre det jeg kan for å få det til, og gleder meg :)

Jeg bor bare i en liten bygda, så det er ikke noen tilgjengelig i nærheten som kan være med fødselen.
Nå sier mannen min at han klarer 4. gang det hvis det skulle skje for fort denne gangen, så vi får se.
Men egentlig må jeg til fødestua på en time kjøring, og det har skjedd før at babyene blir født i sykebilen.....

Med nummer. 3 gikk jeg 9 dager overtid og ble sendt til Trondheim for igangsettelse.
STORT overgang fra en hjemmefødsel til en 'fabrik' var det første jeg tenkte.
Men da vi sov på barselhotellet og fødselen startet av seg selv, var det trygd å være der og.
Jeg gikk gjennom gangen der med riestorm og 1,5 time senere var han der.
Hadde følelsen at jeg var helt alene der på natta, så det følte litt mindre stor da.
Fikk tom vannfødsel <3
Og for meg som ikke vil ha smertestillende var det et veldig bra alternativ! Anbefales!

hvor bor/bodde dere med deres første to?

Nederland :) Veldig vanlig å føde hjemme der, men sykehusene er nært da hvis det skjer noe.

(folk som kjenner meg nå, ikke sår rart med så tydelig info :P, hysjhysj til uke 12 værsåsnill)

Siden dette er første tror jeg aldri jeg hadde tørt hjemmefødsel.. Ikke at der er noe alternativ for meg, er rehsus negativ og må derfor føde på sykehus! Men cred til dere som tørr :)

Appen <3

Ja det er ikke så lett da. Jeg bor også i ei bygd med ca. 980 msk, og 2+ timer til sykehuset. For meg handler det ikke mest om trygghet, for det vil jeg både få og ha uansett hvor jeg er. Det handler mer om å være i kontroll

... og ro i kjente omgivelser. Jeg vil følge kroppen uten å bli forstyrret. Og det å slippe å reise de 2+ timene er helt greit. Kanskje det hadde stilt seg annerledes om vi bodde nærmere sykehuset. For jeg har jo ikke noe imot det, forstå meg rett ;)

Back
Topp