Vet ikke om du har funnet denne siden men ta en titt på
www.fodsel-i-fokus.org (de kan bl.a. hjelpe deg med navn på hjemmejordmor der du bor)
Jeg ser at de fleste anbefaler deg å ikke velge hjemmefødsel, men det viktigste er at du tar et valg som passer DEG og som DU føler deg trygg på.
Skal selv ha hjemmefødsel i april, om alt går som planlagt, men jeg er også fullt klar over at det er "lite" som skal til for at det ikke går. Om jeg eller babyen på noen som helst måte viser tegn til at noe er unormalt ønsker ikke jordmor dette. "Min" jordmor forsikret seg også om at vi har sykehus forholdsvis nære noe som jo gjør det enkelt å komme dit, om noe skulle skje underveis. Jeg skal ha de siste svangerskapskontrollene hos henne så jeg får jo god mulighet til å bli kjent med henne, noe jeg ser på som en stor fordel. Og du har hele tiden mulighet til å ombestemme deg, fødeplassen din beholder du til ungen er født.
Noe av det jeg har lest ang. hjemmefødsel på fodsel-i-fokus.org er dette:
Jordmødre har litt varierende kriterier for å ta på seg en hjemmefødsel, noen vil f.eks. ikke ta røykende kvinner. Det varierer også hvor stor avstand til nærmeste sykehus de godtar. Men jeg tror nok at alle er enige om at det må være:
ukomplisert svangerskap
bare ett foster i hodeleie
forventet ukomplisert fødsel
fødselen må finne sted i løpet av to-tre uker før og to uker etter termin
Jordmor har i denne perioden beredskapsvakt og kommer når fødselen er i gang. Av og til kan en fødsel kollidere med f.eks. jordmors vakt på fødeavd. og hun må be deg dra inn på sykehuset hvis dere ikke har noen i bakhånd. Jordmødre forteller for øvrig at det er ytterst sjelden at dette skjer, barna kommer når jordmor har fri…
Så om du fortsatt tenker på det, synes jeg du skal ta kontakt med den hjemmejordmor som er aktuelt for deg å bruke og hørt med HENNE....
Og ja, det er teit at man må betale for å føde hjemme, tross alt sparer man faktisk det offentlige for en del ved ikke å oppta en seng på sykehus. Man får jo dekt et lite beløp, men i forhold til hva det egentlig koster.... F.eks. kan jo Jordmor faktisk komme til å ha beredskap i 4-5 uker p.g.a EN fødsel......
Uansett hva du bestemmer deg ønsker jeg deg lykke til. Husk det er DIN fødsel!!!!