Hjemmefødsel

Froni

Betatt av forumet
Hei..

Flere enn meg som skal ha hjemmefødsel??? (så langt det er ett normalt svg)
Hvor henter dere informasjon fra?
Skal dere ha fødekar? Evt kjøper dere selv eller leier?? (fant ut via made in wather at det koster jo bare 100 kr mer å kjøpe det selv, da er man garantert for hygiene osv og skal man ha fler er det jo bare å pakke det ut igjen :P ) 

Spendt....

Jeg tenker at det hadde sikkert vært koselig men jeg vil ha tryggheten med sykehus rundt meg! Og jeg får sikkert ikke lov uansett heller... Hadde epidural sist og sv.diabetes, he he.

Vurderer det litt ja.. Men vi har stort badekar da, så det hadde nok fungert dersom jeg ønsket å føde i vann;-) Manen min derimot føler seg ikke så trygg på dette, så vi får se det an - er helt fortrolig med å føde på en liten fødeavdeling for tredje gang også, syntes det var hjemmefølelse der også jeg;-)

Har født to ganger før, uten noen komplikasjoner - følte jeg fødte nesten på egen hånd, jordmødrene var bare en støtte og trygghet, og jeg tok i mot minsta med "egne hender" - med litt hjelp hehe..

Jeg har veldig lyst på det, men jeg synes det er tryggest å være på sykehus. Hvis noe uventet skulle skje kommer det jo til å være 4 t reisetid med bil til nærmeste sykehus.

Kunne godt tenkt meg det egentlig, men hadde ikke normal fødsel sist, så blir vel ikke aktuelt ...

Jeg håper å få føde hjemme pga raske fødsler. Skal snakke med lege om dette da sansynligheten for at jeg rekker frem i tide er lite sansynlig :P

Tror aldri jeg hadde turd det. Liker å ha den tryggheten med sykehuset, selvom jeg kun bor fem min fra sykehuset da. Hadde en kjapp og grei fødsel sist, men var ganske høylutt, så spørs om naboene ikke hadde begynt å lure:P Ba om epidural sist, men siden alt plutselig gikk så fort så endte jeg opp med nada smertestillende.

Det kunne eg tenkt meg,men tror di vill ha meg på sykehus,da nr 1 måttet tas ut med hjelp og lillesøster kom selv,men måtte rett i kuvøse

Luna1979 skrev:
Jeg håper å få føde hjemme pga raske fødsler. Skal snakke med lege om dette da sansynligheten for at jeg rekker frem i tide er lite sansynlig :P

Spennende :) Har du gjort noen undersøkelser på hvordan mulighetene er for deg, tilgjengelighet på jordmor osv??? 
Noen info sider du kan tipse om??
Selv har jeg hovedsaklig brukt , hjemmefødsel.no (info) og made in wather..  (for utstyrs tips)

Har fått avklart med sykehuset og det er en jordmor som bare bor 20 min unna :) (om ho rekker frem da :P ) Men får tettere oppfølgning fra uke 32 fra jordmor og lege :)

Ja da skjønner jeg godt du holder deg til sykhuset. Hadde gjort det samme i din situasjon.
Alle mine 3 har kommet raskt og uten komplikasjoner så er egentlig ganske så heldig der :) Har ikke hatt behov for smertelindrin ( de hadde nok ikke rukket å gitt meg noe heller ) Siste mann kom på bare en time fra første ri, så da jeg no ble gravid så fikk jeg panikk for ny ambulansefødsel. Så det slipper jeg denne gangen, for skulle det oppstå noe på slutten så blir jeg satt i gang 14 dager før.

Så no når det er avklart på alle hold så nyter jeg å være gravid og gleder meg til fødsel og ny baby :)

Ja ser den. Med ved hjemmefødsel så blir alt tilrettelagt på forhand og når du ringer jordmor så gir ho også beskjed til fødeavdelingen slik at visst det dukker opp noe uventet så blir det sendt helikopter for å hente deg og babyen. Helikopteret skal være på vingene etter få min.
Hehe, har tenkt på det meste no tror jeg :P Har aldri snakket så masse med leger og jordmor som i dette svangerskapet.

Lykke til :)

Med tanke på forrige fødsel, så hadde det nok godt fint, men synes det er en trygghet å være på sykehuset i tilfelle det skulle skje noe. Hun ble cyanotisk andre dagen pga at hun hadde svelgt fostervann. Helt uten forvarsel ble hele henne helt knall blå/grå pga at hun ikke fikk puste, så pga det kommer vi heller ikke til å reise hjem før vi absolutt må ;)

jeg vet det er mange som ikke liker det jeg skriver nå, men jeg bare sier min mening, og det er at jeg synes de som har hjemmefødsler er egoistiske... og tenker kun på sine egne behov... og ikke på barnets,  i tilfelle om noe skulle skje, og det kan være veldig stor sjans på det også... uansett om man får helikopter fort så kann d være alt for sent.

jeg synes å føde på sykehus er tryggest for babyen, da d skjer noe er legen der, eller man blir sendt på hastekeisersnitt med en gang...

jeg vet av mange som HVIS de hadde hatt hjemmefødsler, hadde ikke barnet overlevd... for å si d sånn

SF100808 skrev:
jeg vet det er mange som ikke liker det jeg skriver nå, men jeg bare sier min mening, og det er at jeg synes de som har hjemmefødsler er egoistiske... og tenker kun på sine egne behov... og ikke på barnets,  i tilfelle om noe skulle skje, og det kan være veldig stor sjans på det også... uansett om man får helikopter fort så kann d være alt for sent.

jeg synes å føde på sykehus er tryggest for babyen, da d skjer noe er legen der, eller man blir sendt på hastekeisersnitt med en gang...

jeg vet av mange som HVIS de hadde hatt hjemmefødsler, hadde ikke barnet overlevd... for å si d sånn

Jeg må si meg enig med denne. Det er ingen selvfølge at det går bra denne gangen selv om det har gått bra før. 

SF100808 skrev:

Det er ingen garanti for at barnet overlever en fødsel på sykehuset heller... Det er ingen garanti for at det er tryggere der.. Død kan skje hvor som helst og når som helst, både før, under og etter fødsel. Det kan være man aldri finner årsaken, og det kan være pga komplikasjoner, hjerte, navelstreng, for lite oksygen, under keisersnittet osv.. Det er i det hele tatt ingen garanti for at babyen vil overleve selv med umiddelbar hjelp! Og ofte viser det seg i studier som er gjort at det tilogmed kan være mer opphissende med en stresset mor i fremmede omgivelser som på sykehuset enn med en avslappet mor hjemme i vante omgivelser.. Den nyfødte gutten eller jenta merker mye på sin lille kropp.

I tilegg kan mor forberede seg ved hjelp av feks. lamazekurs, musikk, hvordan hun vil ha det rundt seg hjemme i form av stearinlys og andre viktige ting som kan skape den atmosfæren ett sykehus aldri kan få, som likevel gjør det hele tryggere.

En annen ting; man er jo ikke syk når man skal føde (vanligvis) - så hvorfor er det mest naturlig at man skal føde på et SYKEhus som ikke en gang gir noe mer garanti for at det skal gå bra` eller er tryggere?

Det er nok veldig, veldig mye å sette seg inn i når det kommer til hjemmefødsler enn det mange tror og det er nok også mye tryggere enn det man kan forestille seg bare på bakgrunn av mors følelser. Den lille føler også.

Når dette er sagt, så er jeg hverken mer for eller mot både hjemmefødsel og sykehusfødsel.. Men jeg prøver å se det bra begge sider og respektere valg som blir gjort!

Drømmen hadde vært å oppleve både en fødsel som starter av seg selv på sykehuset og en hjemmefødsel. Drømmen er 3 eller flere barn.

Men hvilke "kriterier" er det for å få innvilget en hjemmefødsel?

Både jeg og min kjærestemann kunne tenkt oss å føde hjemme en gang i fremtiden, ikke nå pga bosituasjon i leilighetskompleks, men når vi overtar huset etter mine besteforeldre neste år. Der min bestefar sovnet stille inn i stua. Der vil jeg føde mitt fremtidlige barn, søskenflokkens siste tilskudd (?) og å gi ny sjel over huset som min elskede bestefar forlot. Han er nok enda i veggene der, og en hjemmefødsel av åndelig nærhet ville vært fantastisk!! MEN så ble jeg satt i gang sist fødsel pga svangerskapsforgiftning, måtte dermed ha både epidural (pga høyt blodtrykk) og antibiotika intr. (pga forgitfningen som ga meg feber på over 39), samt at han ble tatt med vakum etter nesten 2 timer med press...

Så selv om drømmen en gang er hjemmefødsel, er det ikke sikkert at jeg får oppleve det noen gang - men å drømme og håpe - det er alltid lov <3

Masse lykke til dere heldige mennesker som får oppleve å føde hjemme! =)

man har uansett raskere hjelp hvis det er noe som skjer... hvordan gjør man hastekeisersnitt hjemme da???? d er ofte det skjer d... tror ikke et helikopter trenger å komme så raskt...

menmen, bra vi ikke er like og har forskjellige meninger, jeg synes uansett det er egoistisk... jeg hadde ikke blitt rolig av å føde hjemme, men på sykehuset, derfor har barnet mitt det bedre der.......!

SF100808 skrev:
man har uansett raskere hjelp hvis det er noe som skjer... hvordan gjør man hastekeisersnitt hjemme da???? d er ofte det skjer d... tror ikke et helikopter trenger å komme så raskt...

menmen, bra vi ikke er like og har forskjellige meninger, jeg synes uansett det er egoistisk... jeg hadde ikke blitt rolig av å føde hjemme, men på sykehuset, derfor har barnet mitt det bedre der.......!

Men hvordan kan du mene at det er egoistisk å føde hjemme for en kvinne som vil komme til å være roligere og mer avslappet i sine vante omgivelser enn på sykehuset, når en rolig og avslappet mamma er det beste for barnet (uansett hvor fødselen finner sted), når du selv sier "jeg hadde ikke blitt rolig av å føde hjemme, men på sykehuset, derfor har barnet mitt det bedre der.." ??

Du skriver jo at du ville valgt sykehuset fordi du selv er roligere og at barnet ditt derfor har det bedre der, så da skjønner jeg ikke hvorfor du mener at det er egostisk å føde hjemme for dem som vet at sitt barn derfor har det bedre der. Er ikke det litt selvmotsigende? Altså at du følger det du mener er best på bakgrunn av barnet ditt, mens enn annen mor følger det hun mener er best på bakgrunn av barnet sitt..

Vi mødre velger nok alle det vi mener er best for våre barn! Du skrev det selv..

Og et hastesnitt kan ikke alltid hjelpe barnet på sykehuset heller, selv død skjer ved katastrofesnitt på sykehuset... Desverre..

Det er veldig bra at vi alle er forskjellige og ikke deler samme oppfatning, hvis ikke hadde nok verden vært et ekstremt kjedelig sted og man ville ikke hatt bruk for både hjemmejordmødre, jordmødre på sykehuset osv ;) Men samtidig syns jeg det er viktig å respektere andre sine valg da DEM velger det som er best for deres barn.

Vi er alle mødre i hjertet fra vi får den positive testen i hånden <3 respekt..

Skjønner tankegangen din, men å kalle noen egoist er vel å trekke det litt vel langt ???
Jeg for eksempel bor 45 min unna sykehuset. Siste fødsel tok 1 time og 2 min fra FØRSTE rie.... Det er da langt bedre at jeg føder hjemme i trygge og rolige omgivelser enn i en ambulanse som raser avgårde på E18.....
Har fødd 3 ganger og hver fødsel har halvert seg i tid. Det er da mer risikablet for meg og babyen som er ventet i januar å bli transportert. Dette er det stor enighet i fra min lege, jordmor og jordmorforeningen.

Du tar ditt valg å føde på sykehus og jeg kaller ikke deg feig !!! Så ikke kom å fortell meg og andre som ønsker å føde hjemme at de er egoister !!!

Back
Topp