jeg vet det er mange som ikke liker det jeg skriver nå, men jeg bare sier min mening, og det er at jeg synes de som har hjemmefødsler er egoistiske... og tenker kun på sine egne behov... og ikke på barnets, i tilfelle om noe skulle skje, og det kan være veldig stor sjans på det også... uansett om man får helikopter fort så kann d være alt for sent.
jeg synes å føde på sykehus er tryggest for babyen, da d skjer noe er legen der, eller man blir sendt på hastekeisersnitt med en gang...
jeg vet av mange som HVIS de hadde hatt hjemmefødsler, hadde ikke barnet overlevd... for å si d sånn
Det er ingen garanti for at barnet overlever en fødsel på sykehuset heller... Det er ingen garanti for at det er tryggere der.. Død kan skje hvor som helst og når som helst, både før, under og etter fødsel. Det kan være man aldri finner årsaken, og det kan være pga komplikasjoner, hjerte, navelstreng, for lite oksygen, under keisersnittet osv.. Det er i det hele tatt ingen garanti for at babyen vil overleve selv med umiddelbar hjelp! Og ofte viser det seg i studier som er gjort at det tilogmed kan være mer opphissende med en stresset mor i fremmede omgivelser som på sykehuset enn med en avslappet mor hjemme i vante omgivelser.. Den nyfødte gutten eller jenta merker mye på sin lille kropp.
I tilegg kan mor forberede seg ved hjelp av feks. lamazekurs, musikk, hvordan hun vil ha det rundt seg hjemme i form av stearinlys og andre viktige ting som kan skape den atmosfæren ett sykehus aldri kan få, som likevel gjør det hele tryggere.
En annen ting; man er jo ikke syk når man skal føde (vanligvis) - så hvorfor er det mest naturlig at man skal føde på et SYKEhus som ikke en gang gir noe mer garanti for at det skal gå bra` eller er tryggere?
Det er nok veldig, veldig mye å sette seg inn i når det kommer til hjemmefødsler enn det mange tror og det er nok også mye tryggere enn det man kan forestille seg bare på bakgrunn av mors følelser. Den lille føler også.
Når dette er sagt, så er jeg hverken mer for eller mot både hjemmefødsel og sykehusfødsel.. Men jeg prøver å se det bra begge sider og respektere valg som blir gjort!
Drømmen hadde vært å oppleve både en fødsel som starter av seg selv på sykehuset og en hjemmefødsel. Drømmen er 3 eller flere barn.
Men hvilke "kriterier" er det for å få innvilget en hjemmefødsel?
Både jeg og min kjærestemann kunne tenkt oss å føde hjemme en gang i fremtiden, ikke nå pga bosituasjon i leilighetskompleks, men når vi overtar huset etter mine besteforeldre neste år. Der min bestefar sovnet stille inn i stua. Der vil jeg føde mitt fremtidlige barn, søskenflokkens siste tilskudd (?) og å gi ny sjel over huset som min elskede bestefar forlot. Han er nok enda i veggene der, og en hjemmefødsel av åndelig nærhet ville vært fantastisk!! MEN så ble jeg satt i gang sist fødsel pga svangerskapsforgiftning, måtte dermed ha både epidural (pga høyt blodtrykk) og antibiotika intr. (pga forgitfningen som ga meg feber på over 39), samt at han ble tatt med vakum etter nesten 2 timer med press...
Så selv om drømmen en gang er hjemmefødsel, er det ikke sikkert at jeg får oppleve det noen gang - men å drømme og håpe - det er alltid lov <3
Masse lykke til dere heldige mennesker som får oppleve å føde hjemme! =)